handdator

Visa fullständig version : MK1 Gti slö som en säck potatis



kim_gulle
2009-07-18, 12:35
Hejsan!

Har en mk1 Gti med 1,6 liters motorn som folkracebil som vägrar gå som den ska.
Körde en tävling förra helgen som jag var tvungen att bryta från för att motorn överhettade. Motorn blev då grymt slö och trög. Misstänker att kolvarna varmnöp i cylindrarna? Tappade också oljetrycket men det kanske var för att oljan blev så varm att den blev så tunn så den förlorade sin förmåga att hålla trycket uppe och smörja motorn?

Har spolat ur hela kylsystemet så det förhoppningsvis inte är stopp nånstans och vappenpumpen funkar som den ska men den är fortfarande slö som en potatissäck. Orkar inte ens spinna på grus och är trögstartad. Ungefär som när man har lite batteri och startmotorn bara tuggar på långsamt, långsamt och helt plötsligt hoppar motorn igång.

Har komptestat också men alla cylindrarna ligger kring 10 kg när motorn är normalvarm så det kan ju inte vara det?

Är helt lost. Nån som vet vad det kan vara för fel? Byta olja lär ju inte hjälpa eller? Misstänker att den olja som är i är slutkörd efter överhettningen men kan det verkligen göra så att motorn blir jätteslö?

Manny
2009-07-18, 18:55
Kontrollera så tändningen står rätt och att kamremmen inte har hoppat.... Låter som tändningen står helt galet fel.

kim_gulle
2009-07-22, 14:47
Kontrollera så tändningen står rätt och att kamremmen inte har hoppat.... Låter som tändningen står helt galet fel.

Tändningen har jag kollat och fixat. Grejen är den att bilen går hyfsat bra ända fram tills att den blir varm, då blir den slö. En bekant som har kört rally med dem här sen långt tillbaka på 80-talet i Grupp A o massa shit sa att det kunde kanske vara ramlagret som gått. Kan det vara så kanske?

J.L
2009-07-22, 16:53
Då borde du höra det, är också inne på Mannys linje med tändningen/kamrem.
Men om du kollat det vet jag inte?