handdator

Visa fullständig version : Oljelampan blinkar och varvtalsräknaren fått spel?



Delain
2009-07-17, 18:45
Hejsan!

Var ute och tog en tur med golfen idag (Gti -93, 8v) och oljelampan började blinka, kollade oljan och det var snustorrt :/ Bytte olja och filter men den blinkar fortfarande samt att varvtalsräknaren har fått spel och hoppar vilt mellan 0 och maxvarv även fast bilen går på tomgång.

Nån som vet vad det kan vara för fel, känns ju lite som om dessa problem hänger ihop då dom inträffade samtidigt?

Vart ska jag börja leta fel?

Tack på förhand!

/Delain

razer
2009-07-17, 19:56
Oljelampan indikerar lågt oljetryck. Om du kört utan olja kan det fortfarande vara lågt oljetryck med olja i pga att lagren har blivit utslitna.

För att vara säker på att givarna fungerar så börja med att kolla kablarna till de två tryckgivare som finns. De sitter på oljefilterhållaren och kanske på sidan av toppen beroende på motor.

Har du tur är det givarfel.

Delain
2009-07-19, 14:38
Startade bilen idag och varvräknaren fungerar samt att oljelampan har slocknat. Känns som det enda som krävdes var att bilen skulle svalna?

Hursomhelst, det fungerar nu iaf. Men tack så hemskt mycket för hjälpen ändå!

Delain
2009-07-20, 14:59
Problemet kom tillbaka när jag körde bilen och inte bara stog still. Tänkte byta oljetrycksgivarna då dom knappt kostar något, och hörde att det satt en på oljefilterhållaren och en på sidan av toppen.

Är det samma givare, alltså är dom likadana? Mekonomen hade två att välja på samt autoexperten hade en att välja på?

På mekonomens sida stog det bara i informationen att första givaren "ersätter vit" och den andra "ersätter blå"...

Junfors
2009-07-20, 16:45
Har du kollat att det inte är någon jordkabel som brukar sitta på toppen i ventilkåpan eller liknande som det är glapp i, kan ge precis den effekten på äldre Golfar när man får glapp i den kabeln. Vet ej hundra att det finns en sådan kabel på din bil dock.

Delain
2009-07-24, 18:21
Har du kollat att det inte är någon jordkabel som brukar sitta på toppen i ventilkåpan eller liknande som det är glapp i, kan ge precis den effekten på äldre Golfar när man får glapp i den kabeln. Vet ej hundra att det finns en sådan kabel på din bil dock.

Är ju en nybörjare när det kommer till bilar, fast man är väl expert på nolltid med tanke på alla fel min bil har :D

Ventilkåpan, vart sitter den? Slänger med en liten bild på hur det ser ut så kanske du kan se om det sitter nån sån jordkabel där som du nämnde.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/IMG_1682.JPG

Det konstiga är att när bilen stått ett tag och jag startar den, då fungerar allt som det ska. Men när jag har kört 100m då börjar varvräknaren flippa fram och tillbaka, den ännu konstigare är att när den börjar flippa så där då slutar oljelampan att blinka?!?!

Glader60
2009-07-25, 23:17
Varvräknaren får väl sin signal från tändspolen? kolla att det inte glappar där.

Delain
2009-08-18, 16:05
Varvräknaren får väl sin signal från tändspolen? kolla att det inte glappar där.

Det är ju det som är så konstigt att felet verkar hänga ihop med att oljelampan blinkar oxå, ibland kan jag köra flera mil utan att lampan blinkar/varvräknaren får spel :/

Åka till en verkstad så dom får läsa av felkoder kanske är en idé? Borde väl få en liten humm om vad som kan vara fel?

polomannen
2009-08-18, 20:23
Det är ju det som är så konstigt att felet verkar hänga ihop med att oljelampan blinkar oxå, ibland kan jag köra flera mil utan att lampan blinkar/varvräknaren får spel :/

Åka till en verkstad så dom får läsa av felkoder kanske är en idé? Borde väl få en liten humm om vad som kan vara fel?

Felkoder på en gammal 93a får dom inte upp på verkstad.
Men för mej låter det som lödning i kretskortet som har blivit dålig.