handdator

Visa fullständig version : Byta motorkudde på G60



Victorduvet
2009-07-17, 00:10
Tja.
jag är sugen på köpa en G60.
har hittat en, men det som behövdes göra var att byta en motorkudde.
är det bökigt?
tror det var den bakre kudden eller nära växellådan. =)

Sjovold
2009-07-17, 00:45
den bakre kan man byta bara man tagit bort insug,grenrör m.m. den på lådan vet ja inte riktigt hur man ska lyckas med...

Victorduvet
2009-07-17, 02:06
den bakre kan man byta bara man tagit bort insug,grenrör m.m. den på lådan vet ja inte riktigt hur man ska lyckas med...

okej, det var den vid växellådam som skulle bytas.
ingen som vet om det är lätt / svårt?

ovredsson84
2009-07-17, 02:08
Har du mek vana så skall det inte var överdrivit svårt..

eller har någon som kan hjälpa dig..

Victorduvet
2009-07-17, 02:32
Har du mek vana så skall det inte var överdrivit svårt..

eller har någon som kan hjälpa dig..

jag har 2st som kan hjälpa mig, 1 gratis å 1 som tar en liten slant :P
å han jobbar som VAG mekaniker :P
men det skulle vara bra om man kunde byta det själv så de blir billigt,
men måste man typ lös med hela motorn eller hur är det?
vet att brorsan bytte på en 02:s bmw 330D då lossade han motorfästena å lyfte upp motorn med domkraft en bit. sen tog han bara loss kudden och satte dit en ny :)

ovredsson84
2009-07-17, 03:54
jag har 2st som kan hjälpa mig, 1 gratis å 1 som tar en liten slant :P
å han jobbar som VAG mekaniker :P
men det skulle vara bra om man kunde byta det själv så de blir billigt,
men måste man typ lös med hela motorn eller hur är det?
vet att brorsan bytte på en 02:s bmw 330D då lossade han motorfästena å lyfte upp motorn med domkraft en bit. sen tog han bara loss kudden och satte dit en ny :)

Ungefär som din bror skall nog gå om jag kommer ihåg rätt..

Janne.M
2009-07-17, 09:40
den bakre kan man byta bara man tagit bort insug,grenrör m.m. den på lådan vet ja inte riktigt hur man ska lyckas med...

Det går att ta bort utan att lossa insug och grenrör, är bara lite bökigt, dock beroende på om du har fästet som står upp, med en bult lodrätt igenom fästet eller om du har det med bulten som går horisontellt genom fästet.

Det senare är enklare att ta lös.

Fördelen med en 02:as 330 (eller vilken bil som helst från 02) är att bultarna inte rostat fast. Största problemet du kommer att ha är bultar/muttrar rostat fast så, börja ett par dagar iförväg med att spruta rostlösare (biltemas snabbrostlösare som kyler till -40 är kanon och billigt) ett par gånger per dag.

razer
2009-07-17, 10:01
Växellådskudden byts genom att lossa skruven som sitter genom motorarmen, sätta en domkraft under växellådan och pumpa upp den, sen lossa kudden (två M8 med 13-skalle) och byta kudden.

Det kan vara så att man får ta bort växellådsfästet/armen från växellådan, den sitter med tre långa skruvar genom diffhuset.

Janne.M
2009-07-17, 10:09
Det kan vara så att man får ta bort växellådsfästet/armen från växellådan, den sitter med tre långa skruvar genom diffhuset.

Jag tycker att det är väldigt mycket enklare att lirka ut växellådskudden (om den är original) om man tar bort växellådsfästet/armen för man får stå och svära och bända en liten stund. Och se till så att du inte hissar för högt med domkraften, du märker när det tar i. Köper du ett fäste från Dli-teknik (helt klart pengarna, runt 600 går det på så är det bättre och enklare att sätta tillbaka i "koppen".

http://www.dli-teknik.se/index.php?section=products&subsection=3&cat=14&s1cat=525&s2cat=933&showprod=4111&lang=sv

Victorduvet
2009-07-17, 11:26
Okej, men oavsett vilken kudde som är dålig så är det inte såå jävligt att byta?
vet att en kudde redan är bytt, men det kan ju fara någon igen :)