handdator

Visa fullständig version : Var ta signal? (olje/vattentemp) Mk II 16v 87'



Golfbjörnen
2009-07-15, 01:18
Hej,

Jag har köpt oljetemp och vattentemp-mätare till min GTI 16v 87'a.
Inget fancy, bara två tempmätare för att ha lite bättre koll.

Oljetemp bör man ta signalen från polen precis bakom toppen har jag lärt mig.

Men hur är det med vattentempsignalen? Det finns på sidan av motorn (vänster sida om man sitter bakom ratten) men vilken av dem är det egentligen? Den polen hitom förarplats, eller den bortom? Eller ska jag ta tempen från någon annan stans? Behöver jag modifiera nåt?

Tacksam för svar.
Hälsn,

Anders

Norpan
2009-07-15, 10:06
Du behöver nya givare som är anpassade till dina nya mätare.
Annars kommer det inte fungera nå bra.

Golfbjörnen
2009-07-15, 23:02
Okej, ja det följde med nåt krafs till mätarna, kanske är givare. Men var är vattentempstället där jag bör montera denna mätare/ta signalen?

/a.

Janne.M
2009-07-16, 00:06
Okej, ja det följde med nåt krafs till mätarna, kanske är givare. Men var är vattentempstället där jag bör montera denna mätare/ta signalen?

/a.

expansionskärlet, på kylarslangen till toppen, har du en "extra" mätarhållare i botten på vattenstosen? (sitter mot toppen som kylarslangen ansluter mot) i såna fall kan du ta bort pluggen och monterar lämplig givare.

Golfbjörnen
2009-07-16, 01:42
Hej Janne, tack för svar. På expansionskärlets övre del sitter en givare idag. Kan jag få ned en "doppvärmare" där (medföljande givare) kanske det kan funka.

Vad menar du med "en "extra" mätarhållare i botten på vattenstosen?"? Förstår inte riktigt.

Till oljetemp och vattentempmätarna följde med två givare, och jag har blandat ihop vilken som hör till vilken mätare. Den ena givaren är metall och har två sladdar, en svart och en vit, vad är det för anslutningar? (signal + jord?). Den andra är i mässing och har bara en pult för anslutning av signalsladd. Vilken är olja och vilken är vatten?

Jag tror att den i mässing är för olja, (rätta mig om jag har fel) men den gängan passar inte varken i givaren bakom toppen, eller nere vid oljefiltret (sitter två givare där idag varav jag tror den ena är för oljetryck).

Lurigt detta.