handdator

Visa fullständig version : Hjälp! Framvagnsinställning Golf mk2



Dagztrom
2009-07-14, 21:58
Hej!

Jag har problem med framvagninställningen på min Golf 2 GL. Den är sänkt ca 9cm fram och just därför kunde inte en riktig framvagninställning göras hos en verkstad. Bilen va alldelles för låg så att laserinstrumenten inte kunde nå varandra sa de. Detta var nån månad sen..

Jag har på senare tid märkt att bilen börjar "tugga" när jag kör i 50+ och svänger lite kraftigare åt höger. Idag kollade jag med ögonmått och såg då att jag hade ganska mycket negativ camber på vänster fram. Jag minskade till ca noll och då försvann "tuggingen" (använt vattenpass och lagt mot fälgbanan). Istället börjar den dra åt vänster..

Det borde vara någon som vet hur inställningen ska vara för camber och toe på en golf mk2 för att få så optimal inställning som möjligt, här på forumet?

Tilläggas är att jag gjorde en riktigt framvagnsinställning för 2 år sen då jag hade en 60/40 sänkningsats på bilen. Nu kör jag med coilovers som jag satte på för några månader sen alltså.

Tacksam för hjälp. MVH Josef

Manny
2009-07-14, 22:04
Kör till nån annan firma med bättre utrustning, det är det bästa tipset jag kan ge dig. Ska inte vara några problem så länge deras grejer inte komunicerar med laser...

Lillen
2009-07-14, 22:55
borta.

onk
2009-07-14, 23:05
Tuggningen kan vara bottnande drivaxlar.


Precis..

Toe ska stå några gr + och camber 0,5- 1,0 har jag för mig det var när jag ställde på vr´n förra veckan.
Borde vara samma på din.

Jag tjatade lite och fick 1,5gr camber så inte sexan känns så tung:)

Sänkte min 80mm och det var lite strul med att se graderna, remskiva och annat bös var i vägen, men det gick bra ändå.
Så försök hitta någon som inte är så j*vla lat :D

Dagztrom
2009-07-14, 23:35
Tuggningen kan vara bottnande drivaxlar.

Jag tror inte det är det då det försvann när jag ändrade cambern..

Dagztrom
2009-07-14, 23:37
tack för svaren hittills grabbar! Bästa verkar ju vara att åka till nån som verkligen kan göra jobbet! Men jag är osäker på hur länge jag kommer köra på denna höjden. Just därför skulle jag vilja slippa lägga ut så mycket pengar på en inställning som jag bara kanske ska köra med ett litet tag.

Lillen
2009-07-15, 00:21
borta

Dagztrom
2009-07-15, 18:43
Okej. Du menar så. Jag trodde med en gång att du menade att de tog i balken eller nåt!

Men då ska jag komma till klarhet här med problemet tror jag.. När jag svänger höger och bilen sjunker ihop vänster fram uppstår "tuggingen". Det är alltså för att drivaxelns kuggade del som sitter ute i navet tar emot på insidan? Pga. att drivaxeln "är för lång"? Är det så du menar?

Men igår så använde jag vattenpass och ställde cambern till ca 0 grader. Då "tuggade" det absolut ingenting. Den drog åt vänster istället. Så med camber 0 eller jättelite negativ skulle jag nog klara mig. Bara att ställa in toe´n rätt. Men vad jag förstått så ska det va lite positiv toe?

MVH Josef

Dagztrom
2009-07-15, 19:14
Tack Lillen! Jag hittade en annan tråd som jag "uppade" lite.. :)