handdator

Visa fullständig version : Akut hjälp med motorn på E6:an just nu!! (prolbemet Löst)



blackfox
2009-07-14, 11:31
Hej Hej, nu är jag ute och kör till gbg med min passat, så mitt under färden börjar oljelampan att lysa. Jag ignorerar den och fortsätter köra lite till, nu har jag kört ett tag med den på och bilen fungerar utmärkt, olja finns det gått om. Har provat att starta om bilen i farten, ingen skillnad.

Ska stanna och låta den stå lite och se hur den reagerar. Några tips på vad det kan vara? Är det farligt?


PS: Hade oljepumpen vatt kass hade bilen skurit för länge länge sen...

Bilen är en Passat 1.8t 00:a

Falcor
2009-07-14, 11:42
Vilken lampa är det, den som varnar för låg oljenivå eller den som varnar för lågt oljetryck?

foffa2002
2009-07-14, 11:43
Hej Hej, nu är jag ute och kör till gbg med min passat, så mitt under färden börjar oljelampan att lysa. Jag ignorerar den och fortsätter köra lite till, nu har jag kört ett tag med den på och bilen fungerar utmärkt, olja finns det gått om. Har provat att starta om bilen i farten, ingen skillnad.

Ska stanna och låta den stå lite och se hur den reagerar. Några tips på vad det kan vara? Är det farligt?


PS: Hade oljepumpen vatt kass hade bilen skurit för länge länge sen...

Bilen är en Passat 1.8t 00:a

Är inte din 00 utrustad med 2 system

1:Oljetrycksgivare
2:Oljenivågivare i tråget

Dvs checka den i tråget om sladden hoppat ur eller liknande.
Bilen kan också fungera utan sladden ikopplad

Falcor
2009-07-14, 11:44
Hehe, Fredrik, två brillianta hjärnor med samma tanke...fast du var lite långsam :P

blackfox
2009-07-14, 11:56
PS oljekannan är GUL och inte röd

foffa2002
2009-07-14, 12:18
PS oljekannan är GUL och inte röd


If the yellow oil light is flashing it indicates a problem with the oil-level sensor

Ulf
2009-07-14, 12:28
Jag var ute för något liknande med min Audi A4 -98. Oljelampan tände sig under färd. Stannade och ringde VAG. Jag fick prata med en tekniker som frågade om innerbelysningen fungerade !!!!!
Det gjorde den inte och när säkringen till den går sönder tänds oljetryckslampan. Bytte säkring och körde vidare. Man kan ju fråga sig hur konstruktören tänkte

/Ulf

magnusT
2009-07-14, 13:36
Du har nog en igensatt oljesil. Dvs det varnar för lågt oljetryck.
Samma sak hände med föräldrarnas bil för ett tag sen.
Hur långt har bilen gått? Är den fina longlife servicen som gör detta.

blackfox
2009-07-14, 14:57
tusen tack för hjälpen, jag kör vidare nu å lyfter upp bilen och kollar om den sladden hade åkt av, var sitter den? Nån som vet exakt? Jag tror att den sitter vid typ höger sida av oljetråget?

Jag som skulle till liseberg idag:(

Jonken
2009-07-14, 19:12
borde vara högt upp på motorn. har du motorkoden?