handdator

Visa fullständig version : Olja i förgasaren Passat 1,8 -92



D.E
2009-07-13, 18:26
Jag lyfte idag på locket över förgasaren på en Passat 1,8 (ABS/RP-motor) och fann där svart, äcklig olja. Skall det vara så? Jag trodde att det bara skulle vara bensin där.

Bilen drar/läcker även en hel del olja. Det fanns en pöl av olja på insuget på baksidan av toppen. Ventilkåpspackningen är OK och var av det dyrare slaget, en gummipackning. Den har plastlocket över kammen och alla slangar är som de skall vara.

Vad kan det vara? Eller ska det vara så? Varför läcker den en massa olja med fräsh gummipackning? Ska jag byta till en NY korkpackning istället?

Tacksam för svar
Dennis

pekka kiiskilä
2009-07-13, 20:41
Det är vevhusventilationen som trycker ut olja och den hamnar i förgasaren så det kan vara dax för renovering av toppen eller kolvringarna som är dåliga,

Men det kan även funka hyffsat med tjockare olja om du har tur.

D.E
2009-07-13, 21:41
Det är vevhusventilationen som trycker ut olja och den hamnar i förgasaren så det kan vara dax för renovering av toppen eller kolvringarna som är dåliga,

Men det kan även funka hyffsat med tjockare olja om du har tur.

Aj fan. Denna bilen blir det ingen topprivning eller kolvringsbyte på så då får det helt enkelt vara så. Kan olja i förgasaren få bilen att gå dåligt?

D.E
2009-07-14, 23:01
Det skulle kunna förklara att bilen går ryckigt ibland. Eller?

pekka kiiskilä
2009-07-16, 14:54
Får du olja i förgasaren så går motorn lite dåligt så ta en petflaska o gör et extra hål i den så du kan ha den som catchtank för vevhusoljan det funkar utmärkt på en bruksbil.