handdator

Visa fullständig version : Golf mk2 syncro drivknut problem



Plura
2009-07-13, 13:04
Monterade isär allt i helgen för att bara byta knut/damasker pga oljud och obalans och hittade något jag aldrig sett förut! Det gäller höger sida på bilen
vid vinkelväxeln.

För det första så ramlade inre knuten sönder när jag blockade bort den, sen så är drivaxeln nedsvarvad ca 4-5mm så spåret till den yttre låsringen fanns inte ens kvar!? Hur i h*vete har detta gått till? Någon som råkat ut för något liknande?

I vilket fall så smällde jag dit en ny inre knut och "nitade" på en smäll på axeln så knuten inte kan vandra av och har fortfarande en hemsk obalans i bilen....speciellt när den fjädrar ihop så skakar det i hela kroppen.

Vad är fel? Problemet började för 2 månader sen och blir mest bara värre..

R.Grönberg
2009-07-13, 13:23
Alltså har den svarvats ner där splinsen är eller innan låsringen bara? är det innan så låter det ju nästan som den bottnar

Plura
2009-07-13, 13:39
Ja nu lyckades jag såklart inte få med det på bild men tänk dig helt enkelt att man kapar av axeln 4-5mm, splinsen i övrigt ser ok ut.

Men hur kan den ha börjat bottna bara sådär? Har kört bilen hela hösten/vintern/våren utan problem. Det började med att jag fick
mindre obalans som bara blev värre och värre, sedan när vi åkte ner till bugrun och bilen var lite tungt lastad så kändes det väldigt väl!

Om man svänger vänster så höger sida bli belastad/fjädrar ihop så
tror man att bilen ska skaka sönder :(

R.Grönberg
2009-07-13, 13:40
Hm det låter ju jäkligt långsökt faktiskt, men är den låg eller så? vet fram har jag haft liknande problem, kan dock inte säga helt 100 bak då jag aldrig haft en syncro

Plura
2009-07-13, 14:00
Nix den är helt orginal i alla utföranden....börjar få en släng av idétorka faktiskt.

Junfors
2009-07-13, 14:49
Du har inte stukat länkarmen så den ligger närmare diffen och därför får en för lång drivaxel.

Plura
2009-07-13, 15:05
Den idén slog mig faktiskt men den är rak och lika lång som på andra sidan.
kom på att kolla detta eftersom...ja...det är ju en syncro och som mest sidled på vintern och den brukar kunna få smaka på lite snövallar och dylikt :)

Junfors
2009-07-13, 17:52
När jag höjde min syncro av samma sort fick jag ju den andra effekten, inre knuten gick kras pga drivaxeln var för kort och det drog för mycket i knuten. Så angtingen borde nåt vara stukat eller så kör du toklågt eller så kanske någon tidigare ägare bytt hela drivaxeln och knött dit en som är lite för lång. Den högra axeln är ju löjligt kort på syncron.

Plura
2009-07-13, 23:47
Men det konstiga är ju att det fungerade felfritt en hel höst/vinter
så symptomen borde ha visat sig redan då. Bilen är som sagt helt
original inget stukat.

Rev dock ner och kollade idag igen men såg något konstigt. I drivflänsen på lådan/vikelväxeln så ska det ju sitta nått form av gummilock eller hur?
fanns ingen sån och såg en bult där i mitten!? har aldrig sett en bult mitt i drivflänsen någon gång förut.

Vad jag minns ska det sitta nån låsring där innanför och det där gummilocket eller är jag helt snurrig?

Manny
2009-07-13, 23:49
02A lådan har inget gummilock, det har däremot 020 vad jag har sett.

Inte för att jag vet vad du har för låda, men det hjälper kanske.

Junfors
2009-07-13, 23:50
Det ser nog inte lika ut på en framdiff och en bakdiff. Fram vet jag det är lock men bak tror jag ej det är det.

Junfors
2009-07-13, 23:52
Hmm, såg nu att du snackade fram och jag har snackat bak hela tiden.. Glöm det jag sagt till du får problem med bakdiffen;).

Plura
2009-07-13, 23:57
Ja så kan det gå :) Bak funkar allt än så länge klockrent.

Ja visst ska det vara ett lock där...och ingen bult, börjar
misstänka ful lagning av nån tidigare ägare.

Fick montera ihop igen idag men ska ta en närmare koll
efter besiktning på torsdag.

Plura
2009-07-17, 22:54
Var ner med drivaxeln igen idag och funderade lite, tog bort den inre brickan
på inre knuten och kapade av en bit av drivaxeln (kortade) samt gjorde ett nytt spår för yttre låsring.

Monterade ihop allt och tänkte att "nu j*vlar!" men har kört
10 mil idag och har exakt lika mycket obalans och "huggande"
vid vänstersvängar och allt annat som belastar högersidan på
bilen.

Vad göra? snart ger jag upp och kör tills vad det nu är
som är fel rasar totalt!

Plura
2009-07-20, 16:45
Lägger väl in bild på eländet så kanske någon hajjar till!

Medbringare på vinkelväxeln.

http://forumbilder.se/images/a60200934138P4a63.jpg

Det lilla locket som satt i medbringaren.

http://forumbilder.se/images/4b0200934309Pf4f1.jpg

Och den kortade drivaxeln :P har som sagt gjort nytt spår för låsringen efterom axeln är avgnagd snart 8mm.

http://forumbilder.se/images/630200934504Pdcbb.jpg

GTI-nissen
2009-07-21, 10:34
När min bottnade så var det inte axeln som tog emot utan själva knuten. Torka bort fettet i medbringaren och titta om du har märken i "skålen".
Det hjälpte inte att ta bort brickor för mig heller och då tog jag ändå bort på både inre och yttre knuten.

Min medbringare:
http://forumbilder.se/images/c05200973547A5614.jpg

Det är inte hela motor-/växellådspaketet som flyttat sig i sidled? Du kanske har megaspel på andra sidan?

Mitt problem är förresten självförvållat... Sänkning, mycket neg. camber och snabb kurvtagning med r-däck.
Löste det till slut med att flytta ut p-änden 10mm.

Sn00k
2009-07-21, 11:36
en liten tanke.. det är inte så att någon bytt drivaxeln ifråga till en passat/golf 3 syncro axel? isf är den 15mm längre, och då händer precis det som har hänt dig.. tidigare ägare kanske plockat upp nån på en skrot å tyckt att den passade.

Manny
2009-07-21, 11:56
en liten tanke.. det är inte så att någon bytt drivaxeln ifråga till en passat/golf 3 syncro axel? isf är den 15mm längre, och då händer precis det som har hänt dig.. tidigare ägare kanske plockat upp nån på en skrot å tyckt att den passade.

Jag funderade på precis samma sak faktiskt...

Plura
2009-07-21, 15:06
Den tanken slog mig faktiskt så jag torkade bort fettet i medbringaren men syndes inga skador. har som sagt kollat så motorn och låda sitter där det ska och det gör det utan problem. Stod under bilen på besiktningen och allt satt
still.

Det där med golf mk3 axel känns däremot mer troligt!
Men då är frågan hur det kan ha funkat så länge? Kan det
ha legat stock emot innan och sedan har axeln slitits ner
och börjat slå istället?

Plura
2009-07-23, 10:36
Beställde hem en drivaxel igår så håller tummarna på att det är den som
är boven i dramat!

Plura
2009-07-28, 11:50
Fick hem nya axeln igår.....har nog hittat felet, axeln som sitter där nu måste höra till nånting annat för den är bra mycket grövre än den jag fick hem igår...se bild. Den nedre är den nya axeln jag fick hem igår.

http://forumbilder.se/images/59820091046178f3e.jpg

Junfors
2009-07-28, 13:18
Någon skillnad i längd då som går att mäta.

Plura
2009-07-28, 14:07
Har inte kunnat mäta än eftersom drivaxeln fortfarande sitter på bilen, har inte tid o byta/mäta förens imorn men yttre knuten ser helt annorlunda ut och hela axeln är bra nog mycket smalare.

Plura
2009-07-30, 08:23
Ja vad ska man säga....det var då inga 15mm skillnad där inte för man ser med blotta ögat att det är helgalet!


http://forumbilder.se/images/d80200971952A3c9e.jpg

GTI-nissen
2009-07-30, 10:22
Jag vågar säga att problemet är löst! Gött! :-)

R.Grönberg
2009-07-30, 10:44
Jag vågar säga att problemet är löst! Gött! :-)

hoppas resten klarat sig då med nu

Sn00k
2009-07-30, 10:50
den övre axeln(gamla som satt där) ser ut precis som en VR6 axel med den där svetsen på mitten.. fast med bytta knutar då kanske.. annars är en kvalificerad gissning fortfarande en passat-axel.. =)

fint att det löst sig, nu har du iaf rätt axel, den undre, så ska den se ut, det gör då dom 4 jag har/har haft.. =)

Plura
2009-07-30, 11:16
Ja det var problemet för nu kan jag svänga fullt och hastigt åt vänster utan att det hugger och låter satan :)

Dock när jag svänger höger så låter det trasigt hjullager från högersidan
så det ska bytas men det har väl "slagits" sönder en del av den där axeln skulle jag tro.

Junfors
2009-07-30, 11:36
Schysst skillnad ja, gott det löste sig.

R.Grönberg
2009-07-30, 14:10
Riktigt kul att det löste sig, men alla var inne på samma spår iaf! skönt ha ngnstans att vända sig när det krabbar lite...

Det låter med troligt att lagert tagit lite skada, förhoppningvis är det den som tagit stryk och lådan klarat sig ..

Rasade min låda när jag sänkte min diesel mkt, då var drivaxlarna för långa, men där tog man ju bara bort schimsen så funkade det sedan

Plura
2009-08-04, 13:01
Sådär då har man bytt hjullagret också och det var väl inte helt ok.
När jag skulle känna efter glapp och hade spindeln lös så ramlade
navet ur av sig själv :P