handdator

Visa fullständig version : Brummande ljud vid Höger sväng Golf mk4



christian19
2007-06-15, 12:54
Hejsan!
Min bil har börjat med ett mycket störande ljud på min Golf 4 Variant...

När jag svänger höger så ger bilen ifrån sej ett brummande ljud(Svårt att förklara ljudet)..sedan när jag ställer hjulen rakt eller svänger vänster så är det helt tyst....

samt att jag har Väldigt mycket vibrerande i ratten runt 90-100 Km under och över där vibrerar det inte...

Vad kan detta vara låter Väldigt störande.....

att tillägga är att det sitter 19" fälgar på,sänkt 40mm.
Bromsbelägg byttes för 500 mil sedan men ljudet fanns där före, Skivorna har suttit där en längre tid...

Mvh christian

Sciroccoplågare
2007-06-15, 12:58
Vänster hjullager som håller på att ge upp sammarbetet med övriga delar i hjulupphängningen

christian19
2007-06-15, 13:02
Vänster hjullager som håller på att ge upp sammarbetet med övriga delar i hjulupphängningen

Okej så detta är ett typiskt fel när Hjullagret börjar ge upp??

Mycket störande får jag säga....

MVH Christian

christian19
2007-06-15, 15:13
Flyttar detta uppåt då jag vill ha mera åsikter

Nilzén
2007-06-15, 16:15
Om det är vid stora (i princip fullt) rattutslag som ljudet uppstår kan det vara drivaxeln som tar i krängningshämmaren. Är ett kännt problem vid sänkning mer än 35 mm i kombination med drivaxeldiameter större än 42 mm. Bör vara lätt att se om du har några märken/skador på drivaxeln mitt för krängningshämmarinfästningen.

Är det i höga farter är det som ljudet uppstår är det troligare ett hjullager precis som Siroccoplågare redan påpekat.

Hade samma symptom på en SAAB 9000 och följde råden jag fick (byt höger hjulager om det låter i vänstersväng). Ljudet kvarstod efter bytet och det visades sig att det var vänster hjullager som var slut trots att ljudet kom i vänstersväng. Skumt!

christian19
2007-06-15, 17:35
Om det är vid stora (i princip fullt) rattutslag som ljudet uppstår kan det vara drivaxeln som tar i krängningshämmaren. Är ett kännt problem vid sänkning mer än 35 mm i kombination med drivaxeldiameter större än 42 mm. Bör vara lätt att se om du har några märken/skador på drivaxeln mitt för krängningshämmarinfästningen.

Är det i höga farter är det som ljudet uppstår är det troligare ett hjullager precis som Siroccoplågare redan påpekat.

Hade samma symptom på en SAAB 9000 och följde råden jag fick (byt höger hjulager om det låter i vänstersväng). Ljudet kvarstod efter bytet och det visades sig att det var vänster hjullager som var slut trots att ljudet kom i vänstersväng. Skumt!

hmm okej då skall jag nog pröva att byta hjullager ja....
Yes det är endast vid högre hastigheter som det inträffar..

Att svänga fullt rattutslag är inga problem som jag upplevt,Dock på min andra golf mk4 som har Luffjädring så tar det i när jag sänker den mer än 40mm och kör runt..

mvh christian

christian19
2007-06-17, 12:08
uppåt!!till himmelen

TDI
2007-06-17, 12:32
Hade samma symptom på en SAAB 9000 och följde råden jag fick (byt höger hjulager om det låter i vänstersväng). Ljudet kvarstod efter bytet och det visades sig att det var vänster hjullager som var slut trots att ljudet kom i vänstersväng. Skumt!

precis,man vet aldrig vilket lager det är egentligen.

jag hade så på min förra golf4,så det slutade med att jag fick byta bägge fram.
försökte lyssna mig till vilket det var tillsammans med en kompis som är vag-mek,men det blev fel.
men efter att det andra också var bytt så försvann det malande ljudet vid rattrörelser i fart.

The Goofyman
2007-06-17, 15:11
Ha bilen på en lyft och lägg i 5ans växel.
Ta en styck polare och stoppa in bakom ratten,säg åt polaren att gasa upp till 120 km/h och sedan lägga i friläge och stanna motorn.
Det går då att lyssna med stetoskop på lagerhusen vä och hö.
Du kommer att höra skillnad mellan ett bra lager och ett dåligt direkt!

Vid provkörning kan man bli lurad av vilken sida som är kass beroende på om det är inner eller ytterbanan som är kass i lagerna!
Tänk på att kolla medbringaren vid bytet annars går inte det nya lagret länge.

lycka till

christian19
2007-06-17, 16:20
precis,man vet aldrig vilket lager det är egentligen.

jag hade så på min förra golf4,så det slutade med att jag fick byta bägge fram.
försökte lyssna mig till vilket det var tillsammans med en kompis som är vag-mek,men det blev fel.
men efter att det andra också var bytt så försvann det malande ljudet vid rattrörelser i fart.

Malande ljud var en mycket bra förklaring på mitt problem ja....

Okerj då blir det tillatt byta båda lagren fram lika bra när man endå är igång..

Tack för allt Hjälp!!

mVH CHRISTIAN