handdator

Visa fullständig version : Soppatorsk med 4-motion innan det är slut i tanken?



DTM
2009-07-13, 08:07
Har en Passat TDI 4-motion 02a.
När färddatorn visar 180km kvar att köra får jag soppatorsk. Gissar att det är pumpning mellan de två tankarna som inte fungerar okej. Vad brukar det vara för fel och hur fixar man detta?

Någon som kan beskriva hur systemet fungerar?

Soppamätaren tycker jag visar rätt hela tiden.
Verkar stämma att det är en viss mängd soppa kvar i tanken också (ser det när jag tankar)

Den dör vid ca 180km kvar. Dock har det hänt en gång att den dog vid 250km kvar men det kanske var en engångsgrej.

foffa2002
2009-07-14, 11:44
Har en Passat TDI 4-motion 02a.
När färddatorn visar 180km kvar att köra får jag soppatorsk. Gissar att det är pumpning mellan de två tankarna som inte fungerar okej. Vad brukar det vara för fel och hur fixar man detta?

Någon som kan beskriva hur systemet fungerar?

Soppamätaren tycker jag visar rätt hela tiden.
Verkar stämma att det är en viss mängd soppa kvar i tanken också (ser det när jag tankar)

Den dör vid ca 180km kvar. Dock har det hänt en gång att den dog vid 250km kvar men det kanske var en engångsgrej.


Du har ju en liten feeder pump under förarsidans baksäte.
Troligen har den lagt av.

Lyft på locket och testa den med 12v
Om den fungerar så får du kolla så att slangarna sitter som de ska

Henrik.M
2009-07-14, 17:29
Enkelt förklarat.

Tanken är uppdelad i 2 kammare pga av att du har en mellanaxel som löper under bilen , en höger och en vänster kammare.

I höger kammare sitter huvudpumpen som matar bränsle till motorn.
I vänster kammare sitter det en matarpump som allt eftersom bränslenivån i höger kammare sjunker matar över bränsle från vänster kammare till höger kammare.
När det fungerar som det ska så håller den lika nivå bränsle i höger och vänster kammare.

Går denna pump sönder så får du soppatrosk halvägs , dvs när soppan i höger kammare är slut.

Sitter även 1 givare per kammare därav visar soppamätaren "rätt" , vissa bilar har dessutom en 3:e givare högst upp i tanken.



Lättaste sättet att konstatera felet är att göra som foffa2002 har skrivit , tvångsmata den vänsta pumpen med 12v och se om den lever. (Man hör när den jobbar).

DTM
2009-07-15, 08:56
Underbara svar. Tack det uppskattas.
Ska prova att tvångsmata den. Nu har jag inte kollat under ännu men om denna pump är slut byter jag den lätt eller är det ner med tanken som gäller?

Henrik.M
2009-07-15, 12:50
Du byter den uppifrån.
SE BARA TILL ATT TANKEN ÄR TOM , ANNARS KOMMER DET ATT TRYCKA UPP BRÄNSLE ÖVER HELA GOVET.

Svårt är det inte men pilligt kan det vara att lossa div slangar inne i tanken

DTM
2009-07-16, 08:39
Du byter den uppifrån.
SE BARA TILL ATT TANKEN ÄR TOM , ANNARS KOMMER DET ATT TRYCKA UPP BRÄNSLE ÖVER HELA GOVET.

Svårt är det inte men pilligt kan det vara att lossa div slangar inne i tanken

Ut med inredning och matta i baksätet med andra ord?
Något gummilock i golvet man lossar och sen ser man ner emot tanken och där pumpen sitter?

widget
2009-07-16, 09:17
Ut med inredning och matta i baksätet med andra ord?
Något gummilock i golvet man lossar och sen ser man ner emot tanken och där pumpen sitter?

Skulle gissa på att det sitter ett lock med några skruvar och under det ett lock till själva tanken..

Henrik.M
2009-07-16, 22:36
Du lyfte baksätet på vänster sida , vickar undan filten/mattan , skruva lös plåtlocket , då ser du en stor plastmutter till armaturen + en kotakt.

Kontakten = Tankgivare samt strömatning till pump. (kommer ej ihåg stiftbeläggning , men det går att mäta sig fram).
När du konstaterat stiften till pumpen +/- så prova koppla 12volt på pumpen och se om den lever.

För att byta pump

Se som sagt till att kammaren är mindre än halvfull helst tom på bränsle annars har du brännolja inne i hela bilen = inte kul.
Lossar du locket med full tank sprutar det ut & det hinner komma MYCKET innan du får stopp på det.
Been there done that! (Men det är en annan historia).

Lossa kontakten och skruva lös den stora plastmuttern (specialverktyg alt en jätte polygrip krävs) tryck samtidigt ner armaturen med ena handen samtidigt som du skruva muttern så går det lättare.

Kolla , markera gärna i vilken position armaturen sitter , så har du mindre huvudvärk vid montering.
Lyft upp armaturen , kolla hur pump och slangar sitter.
Specialverktyg för at vrida lös pumpen kan krävas.

Ihopsättning sker i omvänd ordning.