handdator

Visa fullständig version : Kraftigt ökad bränsleförbrukning



grebbs
2009-07-11, 09:24
Jag har en Jetta -88 1.8. Förbrukning har tidigar legat vid körning motor/landsväg 0.67 och stadstrafik 0.8-0.85. Häromdagen reagerade jag på att bränslenålen rörde sig markant mer än tidigare. Vid en långkörning på landsväg kontrollmätte jag. Kärran drar nu en bra bit över litern - nästan 1.2 l/mil! I samband med detta kan tilläggas att motorn känns hemskt slö.

Vad kan denna ökning i bränsleförbrukning bero på?
- kamrem som ligger fel (nyligen justerad)
- det läcker något kring den ena ljuddämparn (främre, efter katten), kan lambdasonden missvisa såpass att den vill feta upp blandning med en halvliter!?
- ngn värmegivare ?
- insprutningenssystemet


//Andreas

Fireball
2009-07-11, 22:01
Välkommen till forumet!

Har du händelsevis motorkoden?

grebbs
2009-07-12, 20:52
Välkommen till forumet!

Har du händelsevis motorkoden?

Tack!

Var finner jag den?

edit:

Har vart ute och kikat på motor och i papprena, är det ngn av följande?

Typ: 167262
Motormärkbokstäver/nr: RP 065506


/Andreas
Motorblocket är märkt: 026 108 373 0

vwjohan
2009-07-12, 23:13
Jag har en Jetta -88 1.8. Förbrukning har tidigar legat vid körning motor/landsväg 0.67 och stadstrafik 0.8-0.85. Häromdagen reagerade jag på att bränslenålen rörde sig markant mer än tidigare. Vid en långkörning på landsväg kontrollmätte jag. Kärran drar nu en bra bit över litern - nästan 1.2 l/mil! I samband med detta kan tilläggas att motorn känns hemskt slö.

Vad kan denna ökning i bränsleförbrukning bero på?
- kamrem som ligger fel (nyligen justerad)
- det läcker något kring den ena ljuddämparn (främre, efter katten), kan lambdasonden missvisa såpass att den vill feta upp blandning med en halvliter!?
- ngn värmegivare ?
- insprutningenssystemet


//Andreas

Är kamremen rätt nu? Om jag fattade det rätt? :)
Så länge det inte läcker före lambdasonden så skall det inte bli någon skillnad...

grebbs
2009-07-13, 10:27
Är kamremen rätt nu? Om jag fattade det rätt? :)
Så länge det inte läcker före lambdasonden så skall det inte bli någon skillnad...

Yes, nu ska kamremen stå rätt.

Fireball
2009-07-13, 13:02
RP är motorkoden!

Finns gott om folk här som kan den motorn, tyvärr är jag inte en av dem... :-)

razer
2009-07-13, 14:14
Ett ganska vanligt fel är tempgivaren, den blå. Ger den fel signal kan insprutningen tro att motorn är kall och ge mer bränsle.

Ett annat alternativ är att lambdasonden är trasig och motorn tror att den går snålt. Då ökar insprutningen också bränslemängden.

Jag tycker du ska kolla/byta förgasarfotspackning också, den brukar vara trasig och kostar inte många kronor på biltema. (150kr) Den sitter under insprutnings-förgasaren och om man känner på den så brukar den sitta rätt så löst.

grebbs
2009-07-14, 19:58
Ett ganska vanligt fel är tempgivaren, den blå. Ger den fel signal kan insprutningen tro att motorn är kall och ge mer bränsle.

Ett annat alternativ är att lambdasonden är trasig och motorn tror att den går snålt. Då ökar insprutningen också bränslemängden.

Jag tycker du ska kolla/byta förgasarfotspackning också, den brukar vara trasig och kostar inte många kronor på biltema. (150kr) Den sitter under insprutnings-förgasaren och om man känner på den så brukar den sitta rätt så löst.

Jag ska kika på detta. Tack!

Det är även så att katalysatorn skramlar på ett mycket välljudande sätt vid viss motorbelastning/varvtal. Skulle det kunna vara så att innehållet har hamnat på sniskan och på så sätt skapar ett stort tryckfall för rökgaserna vilket då påverkar hur motorns kraft minskar och hur bränsleförbrukning ökar?