handdator

Visa fullständig version : Bekymmer med motorgång Golf 2 1.6 PN



Stormen
2009-07-09, 23:01
Håller på och bökar med en kompis Golf 2 1.6, enligt MECAs webshop är motorkoden PN (har inte haft i skallen att läsa typskylten när jag väl har stått vid bilen).
Den går ojämnt på tomgång och SBP tyckte inte riktigt om avgasvärdena...
Gick på med lite startgas idag på div vakuumslangar och fotpackningen men fick ingen aha-upplevelse. Provade att skifta den blåa tempgivaren till en från en reservdelsbil jag har stående, utan resultat. Till saken hör dock att den inte heller går som en dröm, så inga garantier att den givaren skulle vara bättre. Provade och starta utan luftfilterkåpan och det spjäll jag antar är choke (satt överst på porten mot torpeden) stängdes (motorn var genomvarm)

- Är det någon som har en värdetabell på motståndet i tempgivaren vid olika temperaturer?
- Hur fungerar choken? Vad är det som manövrerar spjället?
- Finns det någon databox till sprutet? Och gärna då om någon har en pin-layout på kontaktstycket. Tänkte mäta om man får samma mätvärde på givaren där som direkt på.
- Ser fotpackningen ut som på någon annan VAG motor, just PN stod inte med på biltemas lista och det här är ett budget-mek.

Stormen
2009-07-12, 15:16
Hur mjuk är en frisk/hel förgasarfot? Går att rucka en del på förgasaren, har dock inte kommit åt att göra det med motorn igång.