handdator

Visa fullständig version : Volkswagen 1984 dör när den blir varm?



robert_v1
2009-07-09, 01:02
Hej!

Jag har en Volkswagen Jetta 1984 med förgasare och samma motor som Golf. Nu till följande problem:

1. Bilen dör efter att man kört 20-30 minuter, hostar och bara lägger av på vägen. Efter ett tag när man vilat den i 10 minuter måste man tokvarva och köra på ettans växel för att komma hem.

Är det någon kunnig som förstår sig på Volkswagen och dessa motorer i detta forum?

Jag har bytt bränslefilter, bränslepump, tändstift, ja allt du kan tänka dig. Det finns en slags kopp som spottar tillbaks bensin eller reglerar mängden bensin i motorn. Det verkar som att den får för mycket bensin och på det sättet lägger av, för att man sedan när det lugnar ner sig kan köra igen.

Men jag vet inte vad det kan vara! Är det någon som varit med om liknande?
Tacksam för svar!

// Robert
E-mail: rob_v1@hotmail.com

Lillen
2009-07-09, 02:06
borta

robert_v1
2009-07-09, 16:09
Är det någon annan som tror att det kan vara såsom "Lillen" säger?

Lillen
2009-07-09, 16:26
borta

robert_v1
2009-07-10, 13:55
Blandingen av bensin är det inget fel på. Jag försökte titta i en verkstadshandbok för golf och jetta och hittade inget gummi eller packning mellan förgasare och insug, men det kanske finns där ändå.

Stormen
2009-07-10, 15:07
http://img361.imageshack.us/img361/9333/insugvw.jpg
Nummer 12 är förgasarfoten

http://www.biltema.se/Archive/ProductCat/bil/F%C3%B6rgasaranslutning.jpg
Ser nå liknande ut som den här

robert_v1
2009-07-10, 15:35
Tack för all hjälp! Skall pröva med detta!

robert_v1
2009-07-10, 22:54
Ett bra sätt att felsöka om det läcker luft eller liknande i "förgasarfoten" är att spraya startgas medan motorn är igång runt förgasarfoten och om den ökar i varvtal.

Jag gjorde detta och det hände inget och kom fram till att det inte var förgasarfoten. Istället hittade jag en bensinläcka på bensinslangen precis in till motorn! Löste sig med en ny bensinslang som jag trädde på in till motorn med slangklämmor. Problemet är att den slangen spottar tillbaks bensin igen i samma slang så den får för myclet bensin och chokar sig. Löste det genom att kapa två bensingummislangar och plugga igen den ena och koppla ihop ändarna så den inte spottar tillbaks och koppla in andra änden in i motorn och har dragit ihop med slangklämmor.

Nu verkar den gå bra och inte dö...