handdator

Visa fullständig version : Turbo fel å ryckig gång på 1.8T



Golf GTI Turbo
2009-07-08, 16:38
Har haft bilen på VAG ett antal ggr för mina fel på den. Turbon laddar inte och den rycker vid jämn gas och dör på tomgång. Dom sa att det var styrboxen så jag köpte en och var hoppfull. Var idag och bytte styrboxen på VAG... Men ingen skillnad. Nu sa dom att dom fick felkoder på spjällhuset. Så dom ville att jag skulle beställa ett spjällhus så skulle dom byta det. Har reda bytt allt dom sagt att det kunde vara. Tändmodul, lambdasond, N75 ventil mm. Börjar tappa förtroendet för VAG nu. Skulle vara tacksam om det fanns någon som hade nån idé om....

julle
2009-07-08, 18:20
Har haft bilen på VAG ett antal ggr för mina fel på den. Turbon laddar inte och den rycker vid jämn gas och dör på tomgång. Dom sa att det var styrboxen så jag köpte en och var hoppfull. Var idag och bytte styrboxen på VAG... Men ingen skillnad. Nu sa dom att dom fick felkoder på spjällhuset. Så dom ville att jag skulle beställa ett spjällhus så skulle dom byta det. Har reda bytt allt dom sagt att det kunde vara. Tändmodul, lambdasond, N75 ventil mm. Börjar tappa förtroendet för VAG nu. Skulle vara tacksam om det fanns någon som hade nån idé om....

Jag har haft lite samma strul som du, finns att läsa mer i den här tråden:

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=9602

Jag håller på och testkör för fullt och hittills har jag inte råkat ut för att den tappat tomgången sen vi kalibrerade spjället. Dock inte testat med full AC-kylning än. Kan tillägga att det tog ett par vändor innan verkstan lyckades lokalisera strulet men jag fick också felkod på spjället till sist.

Golf GTI Turbo
2009-07-08, 20:45
Jag har haft lite samma strul som du, finns att läsa mer i den här tråden:

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=9602

Jag håller på och testkör för fullt och hittills har jag inte råkat ut för att den tappat tomgången sen vi kalibrerade spjället. Dock inte testat med full AC-kylning än. Kan tillägga att det tog ett par vändor innan verkstan lyckades lokalisera strulet men jag fick också felkod på spjället till sist.

Tror dom försökte ställa in "kalibrera" spjällhuset men det gick inte. Så tom tyckte jag skulle köpa ett nytt.

julle
2009-07-21, 20:39
Tror dom försökte ställa in "kalibrera" spjällhuset men det gick inte. Så tom tyckte jag skulle köpa ett nytt.

Har du bett dem kolla LMM:en (koppla ur den så att motorn går på "nödprogrammet")? Efter en hel del felsökning kom de fram till att den behövde bytas på min bil och sen dess går den precis som den ska.

Enl. uppgift går ett nytt gasspjäll loss på ca 5000:- och jag fick ge 1590:- för en ny luftmassemätare.

VWGolIV
2009-07-21, 20:53
Lmm borde dom ju ha testat för det är ju ofta det första jag tänker på.

julle
2009-07-21, 21:06
Lmm borde dom ju ha testat för det är ju ofta det första jag tänker på.

Ja det kan man ju tycka men enligt trådskaparen verkar de ju ha varit inne på allt utom LMM:en: styrbox, tändmodul, lambdasond, N75-ventil m.m.

Efter mina första besök var det gasspjäll och vakumslangar som gällde innan de kopplade ur LMM:en.