handdator

Visa fullständig version : Elkylfläkt går konstant passat-01



Mulder-_-
2009-07-08, 14:09
Efter att gjort en s.k. ac-service dvs. provtryckning, kompressor-test, på fyllning nytt köldmedium går nu elkylfläkten konstant när ac-n är på, även när motorn är helt kall går den igång direkt.

Sätter jag på "econ" stannar den inom några sekunder, och sätter jag på "auto" startar den igen. Innan service gick den vid kö-körning eller tomgång när det var riktigt varmt, slog till och från.

Känns som nån tempgivare gett upp, jag kan såklart omöjligen bevisa att det var riktigt innan...nått tips på vilken givare det är eller är det felkod-avläsning som gäller?

Mr dOhC
2009-07-08, 14:22
Efter att gjort en s.k. ac-service dvs. provtryckning, kompressor-test, på fyllning nytt köldmedium går nu elkylfläkten konstant när ac-n är på, även när motorn är helt kall går den igång direkt.

Sätter jag på "econ" stannar den inom några sekunder, och sätter jag på "auto" startar den igen. Innan service gick den vid kö-körning eller tomgång när det var riktigt varmt, slog till och från.

Känns som nån tempgivare gett upp, jag kan såklart omöjligen bevisa att det var riktigt innan...nått tips på vilken givare det är eller är det felkod-avläsning som gäller?

Hade det problemet på min golf 1.8T AGU. Då även att motortemp/mätaren inte gick upp som den skulle. Byte först tempgivaren då jag hade felkod på den, ingen skillnad, sen termokontakten och problemet var löst.

Mulder-_-
2009-07-08, 16:07
Hade det problemet på min golf 1.8T AGU. Då även att motortemp/mätaren inte gick upp som den skulle. Byte först tempgivaren då jag hade felkod på den, ingen skillnad, sen termokontakten och problemet var löst.

OK, ska kolla upp det - vart sitter termokontakten?

Mr dOhC
2009-07-08, 16:43
Osäker på en Passat. Har du 1.8T så är den ju längsmonterad.

På golf sitter den på övre slangen som går mellan kylet och blocket på hö sida sett framifrån.

Borde då alltså bli på sidan emot kupèn på ditt block, om det är samma uppbyggnad på passat. Kika vid kylet om du hittar nån kadel du kan följa.

Kola på typ www.mekonomen.se vad för typ av givare det ska vara, brukar vara oilka färger på dom med olika antal stift.

Henrik.M
2009-07-08, 18:03
AC-fläkten ska gå konstant & är systemet nyfyllt dvs att rätt mängd + kanske lite extra är tillsatt är det normalt.
AC-fläkten går vid ett visst systemtryck , och ju mer gas det är i systemet desto högre tryck.

AC fläkt och motorfläkt är 2 skilda system.
Motorfläkten är av viskotyp.

Mulder-_-
2009-07-09, 00:09
AC-fläkten ska gå konstant & är systemet nyfyllt dvs att rätt mängd + kanske lite extra är tillsatt är det normalt.
AC-fläkten går vid ett visst systemtryck , och ju mer gas det är i systemet desto högre tryck.

AC fläkt och motorfläkt är 2 skilda system.
Motorfläkten är av viskotyp.

Det tappades ur 460 g och fylldes på 600 g vilket enligt verkstan var ganska normalt får en 8 år gammal bil av den modellen, inga onormala läckage. Då har det troligtvis varit för lågt tryck innan med andra ord...tack för svaret Henrik!

Mr dOhC
2009-07-09, 00:42
AC fläkt och motorfläkt är 2 skilda system.

Drar jag ur kontakten till den givaren (termokontakt) stannar båda fläktarna och ingen kyla i ACn. Med kontakten i gick båda fläktar hela tiden innan jag bytte och kass motortemp...

Så nåt samband måtte dom ha :)