handdator

Visa fullständig version : Lång pedalväg - huvudbromscylinder?



mtm
2009-07-08, 01:20
En sak som jag minns mycket väl från första gången jag körde en Golf 4:a är hur jag reagerade på hur känslig bromsen var. Det räckte med att man rörde pedalen så tvärbromsade nästan bilen tyckte jag.

När jag köpte min GTI (snart fyra år sedan) så var en sak jag tänkte på då hur jag tyckte att bromsen tog långt ner.

Tänkte inte så mycket mer på det för jag visste att en av sakerna som jag behövde göra med den var nya skivor runt om.

Efter bytet, nya skivor och belägg runt om samt luftning, så upplevde jag inte att det blev bättre. Tänkte inte mer på det utan antog att det var normalt. Bilen hade då gått 8500 mil.

Nu när jag har renoverat oken (fram) och slängt på nya skivor och belägg (bytte även slangarna) igen så har det här blivit något jag stör mig på.

Bromsok, skivor och belägg bak ser bra ut. Jag har inga problem med handbromsen och inga bromsar ligger an.

Självklart har jag luftat hela systemet och haft i ny vätska (Racing Blue).

Bilen har nu gått 13000 mil.

Det jag upplever är alltså att pedalen tar långt ner.

Enligt haynes så kan orsaken till det, dom kallar det "Överdriven pedalväg", vara:

-Defekt huvudcylinder
-Luft i bromssystemet
-Defekt vakuumservo


Det jag kan nämna är att jag upplever att svärmors Passat 1.8T's (en automat) bromsar(pedal) tar mycket tidigare än på min.

Hur upplever ni andra pedalvägen på era mk4 GTI's?

Vad är troligast felet?

Vad kan jag göra för att testa de fet-stilade komponenterna ovan?

Ni som är VAG-mekar vilket av de ovan byter ni oftast? Är någon av de ett typiskt fel?

Är de något jag kan byta själv?

Anledningen till att jag nämner h-bromscylindern i rubriken är att jag läste i en annan tråd om samma problem (annan bil) där det hjälpte att byta den.

Tacksam för alla svar och idéer!

Mr dOhC
2009-07-08, 09:33
Bytte nyligen skivor och belägg runt om på min och ny vätska. Tyckte precis som du att den tog långt ner när man väl startat bilen, med avstängd bil kändes den kanon. Luftade x antal ggr men ingen skillnad. Det bromsade bra trots allt, pedalen sjönk inte vid inbromsning så jag brydde mig inte mer om det.

Efter ett tag nu så tänker jag inte på det, tycker nog att den blivit bättre.

Tjipp hade liknanade problem när han bytte bromsar på sin skoda...

mtm
2009-07-08, 11:31
Ja, precis sådär är det för mig också...

Vi inväntar svar från nån VAG-mek och ser vad dom har att säga. :)

tjipp
2009-07-08, 17:50
skönt att jag inte behöver känna mig ensam med mina bromsproblem...
Men min pedal sjunker ju även när man hårdbromsar/håller kraftigt på bromsen.
(endast med bilen i gång)
Annars stum och fin, men pedalen tar långt ner.
Detta efter bytet av skivor +belägg.

mtm
2009-07-09, 01:50
Nej, du är inte ensam =)

Jag tycker att pedalen färdas ca 20cm innan det börjar ta. Det kan väl ändå inte vara normalt?

Hur ser kopplingen mellan pedalen och cylindern ut? Finns det ingen vajer eller något liknande som man kan spänna? Eller är den direktverkande så att säga?

Måste ju finnas någon som kan sprida lite ljus på problemet.

mtm
2009-07-27, 20:21
Var förbi VAG idag och pratade med en kille jag "känner" där.

Han fick testa bilen och provbromsa lite.

Han ansåg helt klart att NÅGOT är fel - men trodde INTE det berodde på huvudbromscylindern.

Han trodde det var luft i systemet, även fast pedalen inte har det klassiska symptomet för det. Luften trodde han fanns i ABS-enheten.

Dock sa han att han inte är någon expert på just bromsar så i början på augusti ska jag snacka med en annan kille som är det... typ... :) Han var på semester nu.

Fortsättning följer...

mtm
2010-08-28, 13:08
Väcker denna till liv.

Har fått tag på en ny huvudbromscylinder(hbc) och tänkte nu få tummen ur och byta den, lär ju inte skada iaf.

Dock har jag några frågor:

Iom att jag byter hbc så ska man ju lufta ABS-pumpen. Frågan jag inte kan hitta svar på är NÄR ska man göra det?
Innan man luftar övriga systemet eller efter? (Intuitionen säger före).

Tänkte även passa på att lufta kopplingen då, samma fråga här: NÄR ska man göra det? Först, sist eller mittemellan?

Enligt olika guider på nätet (och så jag alltid gjort) så ska man lufta i ordningen hb, vb, hf, vf. Men enligt Bentley FRM så är ordningen omvänd. Vad är det som gäller? Spelar det någon roll?

mtm
2010-08-30, 02:04
Ingen som har koll?

mtm
2011-02-15, 11:01
Fått tummen ur nu äntligen och bytt HBC och det har blivit VÄRRE!?

Har flushat (2ggr) enligt Bentley och VW's TSB:er (inkl ABS) och allt är bara skit.

Bromsverkan kommer inte för ens pedalen i stort sett är i botten.

Snälla hjälp mig med ideér? Vad fan kan vara fel?

Ulf
2011-02-15, 11:46
Det här måste vara ett systemfel på VAG bilar. Min Audi A4 är likadan. Har haft den hos VAG för kontroll, de bytte huvudcylinder, luftade enligt alla konstens regler. Det blev ingen förbättring.
Till slut fick jag beskedet att det är normalt, bromsservot är för kraftigt. Det var likadant på nya bilar sa de. Konstigt för det var inte så när bilen var ny, något måste ju ha hänt.

mtm
2011-02-15, 11:56
Ja, alltså den var ju inte så här dålig innan bytet, även om jag upplevde den som dålig.

Nyaste bilen jag kört är en MkV och den var INTE så.

Kommer inte klara av att köra bilen så här, oavsett om det "ska" vara så eller ej.

Vad kan jag göra för att "fixa" det då?

Sn00k
2011-02-15, 12:14
det är en h-vetes procedur att lufta bromsarna på mk4:an.. och alla med samma/lika konstruktion av abs.
det finns några olika varianter.. och alla ska luftas i TVÅ steg..
till hjälp behöver man VCDS(vag-com), en vän som springer å öppnar/stänger nipplar, och ett riktigt system med tryckluft(max ~1bar) gärna med automatisk påfyllning av vätska.

VCDS:en har ett guidat program där du kan gå igenom och lufta allt.. börja med huvudcylinder, finns 2 nipplar så börja med inre, sedan yttre.. finns det ingen så luftas den genom abs:en under steg 1.
efter det abs-pumpen, som vcds:en öppnar i sitt första test, denna luftas genom nipplarna på höger och vänster framdäck(ja, den trycker bara ut luften där).
efter detta så luftas höger bakbroms 0.2 liter minimum, sedan vänster bakbroms 0.2 liter, sedan höger frambroms, sedan vänster frambroms.
(logiken säger att det är denna ordning, men följ vcds instruktioner)

steg 1 klart, pedalkänsla = svamp.

nästa steg, in i VCDS igen, starta om funktionstesterna, skippa luftningen av abs-pump, hoppa direkt till första bromstestet, håll lite tryck på pedalen när datorn ber dig, och aktivera testet, pedalen ska nu röra sig neråt, men jättelite.. rör den sig mycke så har du luft i just DENNA broms, lufta om den isåfall.
gå vidare till nästa test, är pedalen fast å fin på denna sida, säg vänster fram, bra.
vidare till nästa osv.. tills testerna är slutförda.
(du kommer få reda på PRECIS vart i systemet minsta luftbubbla finns med denna metod)
när du fått alla 4 testen med fast å fin pedal så kommer skillnaden att vara som natt å dag när du nu öppnar alla 4 sammtidigt(bromsar vanligt efter väg).

pedalen ska nu gå att trampa max 1/3 del av totala vägen innan den blir fast.. detta när motorn är igång.
(detta enligt ELSA, och utifrån egen erfarenhet så stämmer detta mycket bra)

en tanke.. när du monterar ny huvudcylinder, akta dig för att trycka på bromspedalen, trycker du den bara liite för långt när det är luft i systemet så skjuter den packboxen/ar och läcker som ett såll.. å så var du tillbaka på ruta 1 igen.

har själv precis monterat 312mm hålborrade finbromsar fram och 256mm ventilerat bak, och slabbat med just detta.
inte ens vag-mekarna som säkert luftat å bytt bromsvätska/ok/slangar etc på 100-tals bilar hade koll på hur man luftar dessa för att det skall bli samma pedalkänsla som orginal.

mtm
2011-02-15, 12:20
Tack Sn00k!

Men det där är proceduren jag följt (allt enligt Bently och VW's TSB:er).

Bytet är utfört i en VW aukt verkstad, dvs jag har tillgång till allt man behöver för att göra det korrekt.

Däremot din sista punkt (en tanke...), minns inte vid vilket steg vi satte fast "pedal-hållaren". Hur visar sig detta läckage? Ingen vätska försvinner iaf ur behållaren och jag kan inte se något synligt läckage.

Kan det vara servon som är paj? Hur kan man testa den?

mtm
2011-02-15, 16:54
Fascinerande hur ett system har blivit så pass avancerat att tillverkaren själv inte förstår sig på det.

Detta händer:

- Trycker jag snabbt och hårt på pedalen tar den vid vad jag anser vara en rimlig position.

. Bromsar jag mjukt sjunker pedalen långt ner utan motstånd och bromsverkan.

Vad är fel?

Sn00k
2011-02-15, 17:51
det låter ju inte som luft, då pedalen skulle varit mer svampig..

jag skulle snarare säga en läckande huvudcylinder, men det måste finnas nån mer som åstadkommit samma fenomen på en mk4:a, jag har mest trampat bort dom på mk2:orna utan abs.. även om jag är fullt medveten om att man kan göra precis samma sak på mk4:orna.

en läckande/trasig servo gör att pedalen känns mer som att trampa på en sten.. vill jag minnas =)

skippa "pedalhållaren" och använd foten, väldigt försiktigt till en början och aldrig bottna huvudcylindern direkt förrän du fått ur en massa luft ur den.

mtm
2011-02-15, 18:00
jag skulle snarare säga en läckande huvudcylinder,

Du menar att den nya är trasig? (Dvs DOA)


men det måste finnas nån mer som åstadkommit samma fenomen på en mk4:a, jag har mest trampat bort dom på mk2:orna utan abs.. även om jag är fullt medveten om att man kan göra precis samma sak på mk4:orna.

Många, men det flesta löser det genom att få ur luft eller byta huvudbromscylinder. Såvida vi inte glömt säga något magiskt ord under luftningen så "kan" det inte vara någon luft kvar och hbc:en är ju som sagt ny.

Börjar luta åt jag antingen får börja byta komponenter tills det funkar eller skrota bilen.

I denna post (http://www.reallymeansounds.com/forum/1749331-post20.html) kan man läsa följande:

"no excess pedal travel (now about 10-15mm free travel), and firm brakes with no soggy feeling at all."

Jag har väl en sisådär 50-60mm "free travel".

Exelon
2011-02-15, 18:58
Min gamla gti 98 hade samma fenomen, det tog segt och långt ner. När jag körde sambon´s "nyare" Gti som är en 03 så blev man ju förundrad att den jäkeln tog direkt inte många cm spel på pedalen. Vet att det är större skivor/ok på dom sista IV men så stor skillnad borde det inte vara.
Fick även in luft i min r32á när jag bytte bromsvätska (blev samma svampighet som Gti´n), tror jag fick ut allt ur Abs systemet när jag backspolade pumpen via vag.com men tror det kan finnas luft kvar i huvudcylindern, men ska byta vätska nu i vår igen så då ska jag prova den guiden som Sn00k skrev.

mtm
2011-02-15, 19:05
Jag ska köra en vecka med det här, sen ska jag ge mig på det igen.

Ska beställa stålomspunnet från DLI tänkte jag.

Hittade även en bra felsöknings-guide här (http://forums.vwvortex.com/showthread.php?2870471-Brake-System-Diagnosis&p=32766827&viewfull=1#post32766827).

Exelon
2011-02-15, 20:39
Va beredd på att du kanske även måste köpa nya bromsslangar/rör till bakbromsarna. Mina fick jag precis upp men det var på det berömda håret. För där röret blir till slang och sen rör igen precis bredvid bakvagnen, hade ena fått korrosion mellan låsnippeln och röret (var lika på båda sidorna). Som tur var så var det bara den ena så man kunde snurra hela slangbiten istället för nippeln. Köpte stoptech slangar bara bolt on utan problem.
Ska ta en titt även jag om det kanske är "bara" luft i huvudcylindern, vore gött att få tillbaka den stumma känslan i pedalen.

Sn00k
2011-02-15, 21:34
Du menar att den nya är trasig? (Dvs DOA)

"en tanke.. när du monterar ny huvudcylinder, akta dig för att trycka på bromspedalen, trycker du den bara liite för långt när det är luft i systemet så skjuter den packboxen/ar och läcker som ett såll.. å så var du tillbaka på ruta 1 igen."

nej, jag menade att du kan ha trampat bort o-ringen/packboxen pga för mycke luft i systemet.

Haugeman
2012-11-06, 18:22
Lyfter en gammal tråd lite. Fick ni som hade detta prtoblem nånsin ordning på det? vad var i så fall felet.

Bytte tillbaka till nyrenoverade originalbromsar i går, hade ett BBK från stoptech på innan som e för stora för vinterdäcken.

Jag har nu samma problem som MTM neskriver. När jag bytte om så lossade jag snabbt på slangarna och satte dit dom nya med allt färdigmonterat på oken så det borde inte ha runnit ut många mililiter ur slangarna. efter att ha luftat bromsarna som "vanligt" (har ej tillgång till vagcom) så har jag jävulskt långt tramp på pedalen. använder en trycklufts sug på nipplarna.

Bromsarna tar, kan låsa upp så abs en får jobba på torr asfalt, men nästan nere vid golvet. det var inte så innan bytet från bromskittet som är monterat på precis samma sätt och luftat på precis samma sätt.

mtm
2012-11-06, 21:00
Det är kört. Sälj huset, frugan och bilen. Köp en volvo och flytta till Sölvesborg.

Nä, fick aldrig till mitt iaf. Då har jag i stort sett bytt allt utom vaccum/membram-grejsimojsen. *suck*

larra
2012-11-07, 00:10
Jävligt konstigt att ni har dom här femonemen, bara jag rör min bromspedal tvärnittar typ bilen, bromspedalen tar väldigt bra mk4 gti


skit i stavfel skrivet från HTC One x

Sn00k
2012-11-07, 00:45
det finns TVÅ metoder har jag fått höra..

den ena, som bör användas enligt många professionella, och en enligt ELSA, är att använda vag-com/vcds för att lufta/cirkulera vätskan genom ABSens ventilpaket för att få bort all luft, och detta är riktigt drygt, lär göras i rätt ordning och många gånger.. osv.

den andra lite mer bonntrimmar-metoden som jag fick nys om bara häromdan ifrån en pålitlig källa sade: mosa pedalen i botten och låt den stanna där under hela tiden du luftar alla nipplar på oken samt ev. huvudcylinder, och använd trycklyft med runt 1bars övertryck, inte mer, inte mindre, det påstods vara ENDA sättet att få tillbaka den helt stumma original-känslan i pedalen.. och det sättet som jag kommer att prova lufta mina nya bromsar inom kort.
(jag fick till känslan med ELSA-metoden sist, men det tog närmare 10 liter bromsvätska och jag tror vi höll på i 2-3 timmar innan det blev okej pedalkänsla, sedan blev den riktigt bra när allting fick rulla en 20-30 mil i stadtrafik.)

Haugeman
2012-11-07, 01:07
du skriver 1 bars övertryck. utgår ifrån att du menar den man trycksätter reservoairet med då ? ..

Jag har en då man suger via nippeln på oket med. men det borde väl funka lika bra eller ?

mtm
2012-11-07, 08:48
@larra NOT helping... *grrr*


*text*

OM du får till det med den andra metoden så kommer jag till Falun och hälsar på. Föredrar herrn whiskey eller öl? :D

larra
2012-11-08, 01:16
Sorry, lyssna på sn00k han är överdrivet duktig på bilar ;)

Sn00k
2012-11-08, 10:47
du skriver 1 bars övertryck. utgår ifrån att du menar den man trycksätter reservoairet med då ? ..

Jag har en då man suger via nippeln på oket med. men det borde väl funka lika bra eller ?


ja precis, trycksatt behållare, han sa utförligen: "använd INTE nån sån där ebay-mojäng som man kopplar på reservhjulet och trycker med", det skulle tydligen va svårt att få det riktigt när man tog luften från däcket.. men det måste ju funka fint med en sån där verkstads-manick som trycker med ett mer konstant tryck, samt har nivåvakt som fyller på vätska vartefter, lufta allt å sedan köra ~30-40mil.

men undrar om det inte funkar lika bra att suga med samma kraft.. å bara efterfylla behållaren..

kan inte svara på om nån av varianterna funkar i praktiken, låter ju lite skumt att lufta med pedalen i botten(han kanske bara menade huvudbromscylindern, då det oftast är i denna luften hamnar som är svår att få ur) men rådet kommer ifrån en som jobbar med porsche/brembo och bygger custom-bromsar till ådi/vw..

..så jag ska definitivt pröva den metoden nu när nya fram-stopparna ska monteras, det blev nya ok, porsche 4-kolvs lågprofils alu-mumms, som ska gå att få under 16" fälgar med 312mm skivorna.. sedan blev det stålomspunna slangar, HPS-belägg, en annan huvudbromscylinder och rejält mycke större bromskraftsförstärkare på det.. =)

återkommer med hur jag gjorde med luftningen och vad som funkade.


mtm: ÖÖÖÖL, men låt mig först få slänga på nya prylarna å se va som funkar ;)

Haugeman
2012-11-08, 11:29
Jag har kört lite med bilen nu och tycker den här blivit lite bättre. Men är fortfarande mjuk i pedalen. Skall in i garaget igen och montera kupevärmare senare. Får göra ett nytt försök med den metoden då.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

mtm
2013-04-19, 13:21
Uppgraderade bromsarna bak.

Pedalen fortfarande skit.

Hade hoppats på svar från Snook ang. hans superdupermetod, men icke. :(

Försökte med metoden han beskrev i tråden. Men pressure-bleedern tryckte bara in massa luft, inte en jävla tillstymmelse till vätska ville den pumpa.

Fick bli hederlig 2x-idiot-metoden.

- Lufta en vända (inkl koppling).
- Körde output test.
- Lufta en vända (inkl koppling).
- Körde vagcom-abs-grejs.
- Lufta en vända (inkl koppling).
- Körde output test.

Allt enligt denna:
http://forums.tdiclub.com/showpost.php?p=2799950&postcount=6

Pedalen skit.

Köra bilen över kajkanten kanske... måste bara vänta på att all is försvinner.

Sn00k
2013-04-20, 13:50
på mk4-gtin så kan du använda vag-com, OM du lyckats få in luft i huvudcylinder/ABS-enhet.

trycksätt gärna behållaren med ~1-1.5bar övertryck, det är inte nödvändigt, men det hjälper.

"grundinställningar" på bromsar/ABS-enhet, sen följer du instruktionerna och öppnar båda främre nipplarna och låter den mata ut vätskan med ABS-pumpen, fortsätt tryck på nästa och upprepa proceduren 7-8 gånger.. (tror den fortsätter i oändlighet..)

OBS! se ALLTID till att fylla på vätskan mellan varje vända då den pumpar ut rätt mycket vätska under 10 sekunder. (rensar luft ur abs-enhet)
samt även INNAN du pumpar bromspedalen 10 gånger, MJUKT så du inte sabbar packboxen i huvudcylindern. (rensar luft ur HBC)

minsta lilla luft den suger i sig så är du tillbaka på ruta 1 igen å lär börja om.

sådär, nu är du av med luften ur abs-enhet och kan börja lufta normalt, antingen med övertryck eller pedal som vilken bil som helst.
börja med förarsidan fram, sedan passagerarsidan fram, sedan förarsidan bak, å sist passagerarsidan bak.
låt ~0.25 liter vätska passera genom varje nippel.


efter detta bör du ha en riktigt stum pedal.. om den nu INTE är detta, så finns det ett "utgångstest" i vag-com, om du följer detta, så kommer du till ett moment när du lagt tryck på pedalen och den lägger på broms på ett hjul i taget.
när du klickar "nästa" så öppnar ABS-enheten ventilen till ett hjul och bromspedalen sjunker något, det är väldigt lätt att lokalisera vart luften befinner sig med detta test, då pedalen sjunker mer när det finns luft i kretsen.. bara å lufta denna mer så kommer pedalen bli stum å fin.
pedalen SKA sjunka lite, slangar mm flexar en aning och du får rejält med kraft mha bromsservon.

lycka till! =)

mtm
2013-04-21, 01:40
Tack Sn00k!!! :)

Känner mig jävligt dum och fånig nu. Jag gjorde ju grundinställnings-grejen. Tror du jag öppnade några nipplar...

En fråga ang. ordningsföljden på oken. Enligt de källor jag har hittat (internetz, haynes och bentley) så ska ordningen vara den omvända. Dvs, börja längst ifrån behållaren?

Behöver jag bry mig om kopplingen något?

Sn00k
2013-04-21, 03:02
hmm, du kanske har rätt där ang ordningen..! =)
sist jag luftade A3:an körde jag dock som jag skrev ovan, och pedalen blev RIKTIGT bra, tror inte det går att få den stummare.. måste ju också påpeka att riktiga stålomspunna slangar gjorde en väldigt märkbar skillnad i pedalkänsla, till det bättre =)

kopplingen, njae, den ligger under nivån i behållaren, så den behöver du inte bry dig om sålänge du ser till å fyller på vartefter hela tiden.. den kan du lufta efter att bromsarna är klara, OM det behövs.

mtm
2013-04-21, 09:33
Jag prövar den ordningen, skulle vara intressant att förstå på vilket sätt ordningen påverkar.

Jag har stålomspunnet. Fram och vid bakaxeln. Bak vid oket verkar inte finnas färdigt att köpa då det är en bit slang som sitter pressad på rör-bit. Då får man tillverka något eget.

mtm
2013-04-21, 10:46
Hej! Idioten här igen.

Ska man stänga nipplarna MELLAN det att ABS-pumpen kört och man ska trycka på pedalen 10ggr? Jag antar att svaret är ja?

suck...........

Sn00k
2013-04-21, 11:48
ja det tror jag du ska, undrar om vi inte stängde mellan varje tramp också.. kanske inte nödvändigt..
se även till att fylla på burken helt innan varje 10-tramp då det går åt mycke vätska.

mtm
2013-04-22, 16:04
Det är nånting fundamentalt jag missar tror jag.

Hittade denna beskrivning:

http://forums.tdiclub.com/showpost.php?p=3565797&postcount=21

Men jag kommer inte förbi 001. Jag trycker ner pedalen och väntar på att något ska hända, satt 20 sekunder med bra tryck på pedalen. Ingenting.

Nu måste jag ju erkänna att jag:
1) Använder VagCom 311.2
2) ebay-kabel
3) Köra VagCom via en VM (Win XP) eftersom det inte funkar på Win 7.

Kan någon bekräfta att det är ovan som orsakar problemet? Vill helst inte köpa VCDS för 3-4000:- och sen är det inte det som är problemet. Speciellt inte då VagCom och ebay-kabeln ej svikit mig hittills.

Sn00k
2013-04-23, 00:36
hmm.. vag-com 311.2 + ebay-kabel ska funka alldeles utmärkt under windows 7.. iofs inte testat på 64-bitars versionen.

när den säger "press and hold pedal" så ska du bara hålla in pedalen så kommer ABS-pumpen att starta och jobba upp trycket i den.. den för ofta ett herrans väsen, så det är inget du kan missa.. det är inte så att din bromsljus-switch(F) är glapp/trasig?

du kan se funktionen med vag-com under ABS, sen block 002 tror ja.. det är två switchar, båda ska röra sig från aktiv till inaktiv när du trampar på pedalen.. om någon fastnar å inte lyder pedalen ibland så är bromsljus-swtichen kass.

mtm
2013-04-23, 09:44
Jag får kolla switchen, det kan ju förklara saken. Bromsljusen tänds iaf, men är det två switchar så.

mtm
2013-04-24, 19:36
Eller så stoppar jag in säkringen som jag tog ut. I.D.I.O.T.

Mr dOhC
2013-04-26, 13:36
Jag renoverade bakbromsarna för ett tag sen. Hade problem återigen med svampig pedal...

Jag tömde hela systemet och bytte vätska också.

Luftade 40-11ggr med trycksatt behållare men det blev inte helt bra.
Efter 30-11 ggr med 2mans metoden/sätta tryck med pedalen så blev det faktiskt bra..

Har VCDS men visste inte alls om den metoden, läst först nu. Tur jag slapp den iallafall..