handdator

Visa fullständig version : Kraftlös Golf G60 vid acceleration, hjälp!



erik7000
2009-07-07, 23:31
Efter jag demonterat och monterat topplocket så har bilen blivit Kraftlös vid acceleration.
Jag upptäckte ett slangläckage in till insuget, efter lagning gick den betydligt bättre men fortfarande helt kraftlös jämfört med de ca 180hk den ska ha. Kompressorn laddar ca 1bar som den ska.
Vad kan felet vara?

Manny
2009-07-07, 23:40
Står kammen helt rätt?

erik7000
2009-07-07, 23:46
Ja kammen ska stå rätt, har kollat den, men får kolla den igen, men den går jämnt och fint på tomgång och under körning sålänge man inte gasar, men när man gasar får den liksom ingen kraft, går lika bra på halvgas som fullgas.

Sebbe
2009-07-07, 23:52
slangen till MAP sensorn?

erik7000
2009-07-08, 00:03
jag har kollat den slangen och den var hel. =/

David L
2009-07-08, 10:06
Är tändningen ställd korrekt?

erik7000
2009-07-08, 19:53
Tror inte tändningen är ställbar på G60? Tändstift, fördelare och rootor är nybytta.

Sebbe
2009-07-08, 23:21
Tror inte tändningen är ställbar på G60? Tändstift, fördelare och rootor är nybytta.

Jodå, går att ställa hur fel som helst =)
6 gr fd vid 2225 rpm med blåa tempgivaren urkopplad och minst 80 gr oljetemp.

erik7000
2009-07-09, 00:45
Var och hur justerar man tändningen då?

David L
2009-07-09, 09:39
Du har två markeringar på svänghjulet där den främre är 6°. Du ser dessa om du tar bort gummilocket på växellådan precis i skarven mellan motor/låda och snurrar på motorn.

För justering kör du motorn någorlunda varm, drar ur blå tempgivaren frampå toppen och håller motorn på ca 2000rpm. Sedan lyser du med stroblampa i hålet och vrider sedan fördelaren tills 6° markeringen är rakt mot 'spetsen' som sitter på växellådan i hålet.

Ett tips är att i förväg markera 6° markeringen med tippex så kan du omöjligt missa den när motorn går och stroblampan blinkar.

Fors
2009-07-09, 09:41
Var och hur justerar man tändningen då?

Varmkör motorn 80+ grader. Ryck blå tempgivare och håll motorn stadigt på 2250 rpm. Fram med en stroblampa på svänghjulet och vrid fördelaren till du har märket på rätt ställe...

erik7000
2009-07-10, 21:57
Tack för beskrivningarna, ska titta på det när jag kommit hem igen. =)

Jag var iväg en längre sväng med bilen och upptäckte ett sus eller pysande ljud som kom någonstans bakom instrumentpanelen då jag gasade från halvgas mot fullgas. Vid halvgas gick bilen kvickare men när jag tryckte på mer så blev accelerationen ingen skillnad och pysljudet hördes. Det är alltså inte kompressorns ljud jag menar, låter mer pipigt. =p
Kan detta kanske ha något med felet att göra?

erik7000
2009-07-15, 18:52
Vilken slang är det som går till mapsensorn?

Joda
2009-07-15, 20:59
Tack för beskrivningarna, ska titta på det när jag kommit hem igen. =)

Jag var iväg en längre sväng med bilen och upptäckte ett sus eller pysande ljud som kom någonstans bakom instrumentpanelen då jag gasade från halvgas mot fullgas. Vid halvgas gick bilen kvickare men när jag tryckte på mer så blev accelerationen ingen skillnad och pysljudet hördes. Det är alltså inte kompressorns ljud jag menar, låter mer pipigt. =p
Kan detta kanske ha något med felet att göra?

Det går en slang till kombiinstrumentet (huset där varvräknare, hastighetsmätare etc sitter). Den slangen är till färddatorn. Det kanske är den som pyser?

Slangen till MAP-sensorn är den som går ifrån spjällhuset till databoxen. Databoxen sitter vid luftintaget till kupéfläkten. Alltså i samma utrymme som torkarmekanism/motor sitter. Så är det i alla fall på Corre G60. Minns inte om du har corre eller golf eller Passat....

/Johan

erik7000
2009-07-18, 18:39
Jag har ännu inte hittat något tecken på vad felet kan vara... Men, jag har varit ute och test kört en del då jagupptäckt något som kanske kan tala om vad felet kan vara.
Halvgas verkar funka, bra acceleration, går hela vägen till varvstopp.
Från halvgast till fullgas så klipper den och en långsamare, ojämn acceleration sker upp till ca 5k varv då accelerationen upphör och den börjar smälla i avgassystemet.
Låter som om det är något med bränslet? Det enda jag rört är spridarbryggan då jag renoverade toppen.

Sebbe
2009-07-18, 23:33
Jag har ännu inte hittat något tecken på vad felet kan vara... Men, jag har varit ute och test kört en del då jagupptäckt något som kanske kan tala om vad felet kan vara.
Halvgas verkar funka, bra acceleration, går hela vägen till varvstopp.
Från halvgast till fullgas så klipper den och en långsamare, ojämn acceleration sker upp till ca 5k varv då accelerationen upphör och den börjar smälla i avgassystemet.
Låter som om det är något med bränslet? Det enda jag rört är spridarbryggan då jag renoverade toppen.

Sitter vakuum slangarna som på bilden? Sätter du den till MAP- sensorn fel går bilen skit. Du har 2 anslutningar bredvid varandra på spjällhuset, slangarna måste sitta rätt.
http://img.photobucket.com/albums/v680/g60drs/vacuum.jpg

erik7000
2009-07-21, 01:16
tack för bilden, kollade mapsensorslangen och den satt rätt. Testade att byta platts på slangarna och ingen skilnad märktes.

Hur vanligt är det att mapsensorn ger upp?

Sebbe
2009-07-21, 10:39
tack för bilden, kollade mapsensorslangen och den satt rätt. Testade att byta platts på slangarna och ingen skilnad märktes.

Hur vanligt är det att mapsensorn ger upp?

MAP-sensorn är väl inte så vanligt att den ger upp. Har vart med om det på en R19 16v en gång då tvärdog bilen om man knäppte till på MAP-sensorn.

Men det måste väl nästan vara något med eller runt toppen eftersom det är den du haft loss. Sitter alla jordkablar på plats? Det är 3 eller 4 kablar som jordar i toppen bl.a. styrboxens jord. Fungerar tom/fullgas switcharna som det ska?
Mät alla kablar från styrboxen så du kan utesluta kabelbrott och att någon kontakt sitter fel.

Kolla kammen igen. Den går att sätta 2 hack fel åt båda hållen utan att det märks någon större skillnad vid vanlig körning. Jag har provat =) Märks visserligen på laddet iof.

D_Stenlund
2009-07-21, 22:55
sitter de inte någon fullgas reglerare eller hur man nu ska säga på insuget, kan de ha pajat tros ?

vwjohan
2009-07-22, 02:24
Är kamremmen rätt? :)

Sn00k
2009-07-22, 11:19
sitter soppa-slangarna rätt.. tryck och retur? rätt soppatryck?

erik7000
2009-07-29, 18:06
Jag har funderat på om jag ska lämna in den till en verkstad för felsökning. Finns det någon verkstad i göteborgstrakterna som är duktiga på gamla golfar eller framförallt g60?

erik7000
2009-07-29, 22:35
Vad jag har fixat och kollat är:
nya tändstift
ny rootor
ny fördelare
tittat igenom alla slangar och bytt de som vart dåliga
mätt tändningen, den är bra
mätt bränsletrycket fram till spridarbryggan
alla kablar ser ut att vara på platts

mycket mysko att den fortfarande inte fungerar, kan det tänkas vara något med spridarbryggan?

Sebbe
2009-07-30, 09:59
Kollat allt det här?

Car not running right? Here's some common debugging tips!

1. Engine running warmed up, unplug the blue coolant temp switch, does anything change? No = bad coolant temp.
Alt: 1000 ohms resistance after normal operating temps

2. Air Temp (on intercooler tube) 500 ohms on outer two pins, you have to drill out the cap to get the adjustment.

3. O2 sensor, of course, check the wires/harness for any damage. If you haven't replaced this lately, might be time to get the universal and just crimp the wires on. $60 or less.

4. The TB -> ecu hose must be plugged in the right place. its closed to the passenger side. Unplug the ecu hose from the ECU , if the car still runs like crap, then its the ecu hose. Don't even attempt to drive the car with the ecu hose off.

5. Check your battery voltage, If the battery voltage goes low, the ECU dumps 25% more fuel than normal.

6. The ground wires, to the head, and everywhere else. Bad grounds are a common issue with this car, especially the one to the head.

7. Distributor cap/rotor, remove, inspect and clean dirt. Sandpaper any "growth/corrosion" on the metal contact points.

8. Wires,plugs, you should remove the plugs and inspect for damage, or fouling from being rich.

9. If o2 sensor goes bad, it will kill the cat real quick. Remove the cat by lowering exhaust, look inside, if its crumbly, turned sideways, or black, its probably dead.

10. Check vacuum through boost gauge (10-15psi of vacuum) or MFA (84-104) at idle. Anything else, you might have a big vacuum leak.

11. ISV - if you haven't rerouted it, you may have a leaking ISV.

12. Idle screw on throttle body. Make sure its not gone, or about to fall out. Usually results in "hunting" or high rpm idle.

13. Have you changed the fuel filter lately? Its by the passenger rear wheel. Easy to change, watch out for gas spraying you in the face!

14. Timing. If you don't own a timing light, you can mark the distributor cap and base with some paint/white-out. Unbolt the ~13mm bolt that holds the distributor down.

Turning the distributor cap right, will retard timing, Turning left will advance. Advance = more power, quicker off the line, more likely to ping/knock with poor gas. Retard is when you feel

pinging or detonation. I'd suggest, on the hottest day possible, advancing a little, driving, and advancing more until you feel knock/detonation or pinging when you first get on the gas. Then back off some.

Stock timing is 6-8 degrees, with good 93+octane gas , you should be able to go higher. With poor 91 octane, you are going to have to back off timing a bit with most chips.

Do you know how to test your boost levels?

1. Start Motor

2. Move the MFA selector to "2"

3. Press and hold the MFA end button (keep holding)

4. Stop motor

5. Start Motor

6. Release the MFA end button.

7. Press the MFA End button one time.

You should now see 84-104 readings fluctuating with idle. Anything higher than 104 is not right (vacuum leak). Much less than 84 is probably too much timing advance.

Go run your car!!! 3rd and 4th gear to REDLINE. Carefully note the highest #'s you've got.

A pullied charger should not make less than 11.6psi, and even so, thats weak. A Stock charger should make ~~11psi in perfect shape!

USA EURO Hg(#'s of boost/vacuum) Comments
15 200 -23.7
55 400 -17.8
90 600 -11.9
127 800 -5.9
148 1000 0 (Atmosphere- ala no boost, charger is bypassed)
172 1200 2.9 psi (Your charger is dead or big boost leak)
192 1400 5.8 psi (Your charger is about dead or big boost leak)
211 1600 8.7 psi (Your charger needs new apex strips or big boost leak)
228 1800 11.6 psi (Great for stock pulley, Probably needs new apex strips if 68mm pulley)
242 2000 14.5 psi (Great for 68mm pulley on stock charger)
255 2200 17.4 psi (Great for 68mm pulley on heavily ported charger, hold on to your ass fast!!)

255 and up folks need to be careful with fueling, as the programming maps end at about 242 on the ecu :) Dynotuning, and air/fuel/egt gauge, and custom chip recommended

Conny
2009-08-02, 22:12
Konstigt det där med att du hade bytt slangarna till mapsensor och "ingen skillnad märktes".
Min gick helt kass, efter det att jag provade samma sak...
Märktes direkt på tomgång oxå!

Sn00k
2009-08-02, 22:37
hmm.. kolla så att alla jordkablar som ska sitta i ventilkåpan gör det, och att dom sitter riktigt.. en av dom är jorden till spridarbryggan, och sitter den dåligt/inte alls så tvingas boxen att jorda via intern jord.. å då går bilen precis som du skriver.. dåligt så fort spridarna behöver öppna mycke.

erik7000
2009-08-11, 18:22
Tänkte mäta bränslemängden o se så att den är korekt. Är det någon som vet vad de rätta värderna ska vara?

Sn00k
2009-08-11, 19:56
bränslemängden? du mäter väl ändå bränsleTRYCKET..? å det ska vara 3.0bar med slangen till regulatorn urdragen.

att mäta bränslemängden.. när du har soppamapp och ~30 andra variabler som spelar in, är minst sagt svårt..
..sånt sysslade man med på gamla sunkiga mekaniska sprut.

erik7000
2009-08-27, 12:12
Felet är nu funnet! =D Tändningen var icke ställd efter trimchippet.

Sn00k
2009-08-27, 17:52
den ska stå på 6-8 grader varesig det är trimchip eller ej monterat, såvida chiptillverkaren inte har varit helt ute å cyklat..
tändningen var väl förövrigt det första som påpekades här att det borde kollas och hur man gjorde.

fint att det löst sig iaf =)