handdator

Visa fullständig version : Generella AC problem på Golf 5?



PerBa
2009-07-06, 10:14
Hej!
Jag har tyvärr inte någon GTI, men jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig i alla fall.
Jag har en Golf 1.6 (uttagen 2007), och AC:n verkar inte fungera. Lampan i AC knappen lyser, men någon kyla att tala om finns inte.

Jag har en känsla av att den fungerade när jag köpte den för 4 månader sedan, men då var det ju en längre period av dåligt väder så jag hade den aldrig inställd på kyla.

Vad tror ni, finns det något "enkelt" problem som är ett känt fel?
I manualen pratas det om en säkring, men inte *var* säkringen sitter.

Vore skönt att få AC under sommaren, nästa lediga servicetid är i mitten av augusti.

Skall i och för sig in på expresservice snart, så att dom kan läsa av eventuella felkoder.

Men finns det något generellt fel på denna årsmodell?

Hälsningar,
Per

PerBa
2009-07-06, 13:23
Hej!
Har sökt lite på VW forum runt om i världen, och hittade ett forum i USA där jag tolkade inläggen som att trasiga A/C kompressorer var ett känt fenomen och att det gått ut en servicebullentin om detta.

Är detta något som gäller för Sverige också? Är det samma A/C kompressor här som i USA?

Henrik.M
2009-07-06, 13:26
Ett fel som jag repat flertalet ggr på Golf 5 och Passat 3C är att torkfilötret går sönder med följd av att komresson skär.
Torkfiltret sitter instucket i kondensorn och består av ett plaströr med en "nylonstrumpa" i.
Denna nylonstrumpa går sönder vilket medför att alla kulor åker ur den och in i ac-sytemet.
Det i sin tur medför att kompressorn skär , kulorna åker in i kompressorn.
Kompressorn evakuerar härmed även all gas ur systemet. (Bilar med detta fel brukar oftas vara tomma i systemet).

Efter ett sånt ras så måste kompressor , torkfilter samt expansionsventil bytas.
Samt att AC-systemet måste spolas rent så ,am får ut all skit.


Ingenting du gör själv utan rätt utrustning......hur händig du än är.

Åk till en verkstad och få felet konstaterat , det jag skrivit är bara en gissning byggd på egen erfarenhet.
Behöver MAO inte vara så katastrofalt.

PerBa
2009-07-06, 13:32
Tack för svaret Henrik.M !

Jag skall åka till express-service i morgon, men enligt verkstaden så kollar dom bara eventuella felkoder. Dvs, om ingenting syns där så får jag vänta till 10/8 på servicetid.
Alternativt att jag försöker hitta en verkstad någonstans i grann-länen har någon tid.

Lite jobbigt när semestern närmar sig, och jag hade planerat att köra en hel del i sommar. Får väl hoppas på dåligt väder ;)

Är bara så irriterad att det skedde så snabbt. Köpte bilen för mindre än 3 månader sedan, och då hade A/C:n "Normal Funktion" enligt papprena jag fick. Gjorde dessutom 3000 mila servicen (den har nu gått 2800 mil, så jag fick den gjord i förväg). Tycker inte att en så "enkel" sak som en A/C skall lägga av så snabbt...

Cullberg
2009-07-06, 13:32
Skall det ens kunna hända på en såpass ny bil? Finns det garantier för det? Hoppas du får iordning på det...

Henrik.M
2009-07-06, 14:10
Skall det ens kunna hända på en såpass ny bil? Finns det garantier för det? Hoppas du får iordning på det...

Ang om det kan hända på en såpass ny bil : JA.
Ser man konstruktionen på torkfiltret så förstår man varför också.
Jag har repat flertalet.

Ang garanti : Låter jag bli att svara på den pucken får vederbörande ta med verkstan.

PerBa
2009-07-06, 14:23
Jo, garantin skall nog vara OK.
Jag har ju fortfarande nybilsgaranti (till oktober i år). Så jag förutsätter att detta inte blir en dyr historia.
Jag återkommer i morgon efter verkstadsbesöket, förhoppningsvis så har jag fått lite mer kött på benen rörande felet då!

/Per

Berg
2009-07-07, 09:17
Ang om det kan hända på en såpass ny bil : JA.
Ser man konstruktionen på torkfiltret så förstår man varför också.
Jag har repat flertalet.

Ang garanti : Låter jag bli att svara på den pucken får vederbörande ta med verkstan.

Har det gjorts några förbättringar på torkfiltret så att man inte får samma problem igen efter ett tag?

PerBa
2009-07-07, 09:22
Har nu varit på express-service och avläst felkoderna.
Det var slut på köldmedel i systemet sade datorn : "Köldmedeltryck - undre gränsvärdet underskridet".
När mekanikern tryckte på ventilen så pös det knappt.

Försöker nu hitta en tid för service, vill gärna ha AC på semestern.

Jag hoppas verkligen att det inte är ett stenskott som har haft sönder AC:n, för då gäller ingen garanti alls. Dom har tydligen haft sådana fall där stenskott förstört den.

Förstår inte riktigt hur det kan ske, visserligen har jag inte krypit under bilen ännu eftersom jag inte har haft den så länge, men på andra bilar jag har haft så har det funnits en has-plåt som skyddar mot sådant...

Henrik.M
2009-07-07, 14:53
Har det gjorts några förbättringar på torkfiltret så att man inte får samma problem igen efter ett tag?

Nope inte än så länge.




Har nu varit på express-service och avläst felkoderna.
Det var slut på köldmedel i systemet sade datorn : "Köldmedeltryck - undre gränsvärdet underskridet".
När mekanikern tryckte på ventilen så pös det knappt.

Försöker nu hitta en tid för service, vill gärna ha AC på semestern.

Jag hoppas verkligen att det inte är ett stenskott som har haft sönder AC:n, för då gäller ingen garanti alls. Dom har tydligen haft sådana fall där stenskott förstört den.

Förstår inte riktigt hur det kan ske, visserligen har jag inte krypit under bilen ännu eftersom jag inte har haft den så länge, men på andra bilar jag har haft så har det funnits en has-plåt som skyddar mot sådant...

Då sätter jag en kanelbulle på att kompressorn rasat & evakuerat pga av det jag beskrivit.
Dvs ett trasig torkfilter med skuren kompressor som följd.

PerBa
2009-07-07, 16:16
Lyckades faktiskt hitta en tid för service, skall lämna in den i morgon bitti. Ibland lönar det sig att gå över läns-gränserna (och kolla hos olika bilkedjor).

Förhoppningsvis blir den klar på fredag eftersom semestern skall starta då.

Ni som kan sådana här saker: är tre dagar en rimlig tid, hinner verkstaden beställa och montera nödvändiga delar på den tiden?

Henrik.M
2009-07-07, 17:13
Ni som kan sådana här saker: är tre dagar en rimlig tid, hinner verkstaden beställa och montera nödvändiga delar på den tiden?


OM grejerna finns i lager hos ÅF alt ilas från nykvarn & ej ligger på restorder mot tysland.
Borde det inte vara några problem.

Brukar ta ca 1 dag med kompressorbyte , byte av expansionsventil , torkfilter samt renspolning av systemet.


Om det nu är det felet......det är ju inte konstaterat ännu förutom rent teoretiskt.

Berg
2009-07-07, 19:41
Har nu varit på express-service och avläst felkoderna.
Det var slut på köldmedel i systemet sade datorn : "Köldmedeltryck - undre gränsvärdet underskridet".
När mekanikern tryckte på ventilen så pös det knappt.

Försöker nu hitta en tid för service, vill gärna ha AC på semestern.

Jag hoppas verkligen att det inte är ett stenskott som har haft sönder AC:n, för då gäller ingen garanti alls. Dom har tydligen haft sådana fall där stenskott förstört den.

Förstår inte riktigt hur det kan ske, visserligen har jag inte krypit under bilen ännu eftersom jag inte har haft den så länge, men på andra bilar jag har haft så har det funnits en has-plåt som skyddar mot sådant...

Kolla med ditt försäkringsbolag också. Har du Länsförs. så ingår det i maskinskadedelen.

993turbo
2009-07-08, 18:57
hej hitta dom felet? och i såfalla vad va det?
lillbrossan hadde en golf 5 gti där ac/kompressorn rasade på och det gick på godvill, då garantierna gått ut.

PerBa
2009-07-08, 21:04
Hej!
Bilen är fortfarande på verkstaden. Fick dock höra att dom ännu inte har hittat någon läcka. Dom har fyllt på med nytt kylmedia och trycksatt. Vi får se i morgon om det har läckt något. Om inte, så får jag hämta den i morgon.

Förstår dock inte hur kylmediat bara kan försvinna. Bilen stod förstås under en relativt lång tid hos återförsäljaren (några månader). Att inte använda AC:n är förstås inte bra, men att allt läckte ut förstår jag inte...

znabb
2009-07-10, 01:23
Hej!
Bilen är fortfarande på verkstaden. Fick dock höra att dom ännu inte har hittat någon läcka. Dom har fyllt på med nytt kylmedia och trycksatt. Vi får se i morgon om det har läckt något. Om inte, så får jag hämta den i morgon.

Förstår dock inte hur kylmediat bara kan försvinna. Bilen stod förstås under en relativt lång tid hos återförsäljaren (några månader). Att inte använda AC:n är förstås inte bra, men att allt läckte ut förstår jag inte...

ingen kyla i en så pass ny bil=läckage eller annat fel (typ som henrik.m beskrivit...)

Berg
2009-07-13, 08:17
Något nytt om AC-problemet?

993turbo
2009-07-16, 11:34
hej hur gick det hittar dom något fel?
verkar vara vanligt fel på dessa bilar. kan vara kul och veta vad verkstan säger då jag själv har en golf 5 och det kan ju hända alla verkar det som.

993turbo
2009-07-27, 11:42
Hej!
Bilen är fortfarande på verkstaden. Fick dock höra att dom ännu inte har hittat någon läcka. Dom har fyllt på med nytt kylmedia och trycksatt. Vi får se i morgon om det har läckt något. Om inte, så får jag hämta den i morgon.

Förstår dock inte hur kylmediat bara kan försvinna. Bilen stod förstås under en relativt lång tid hos återförsäljaren (några månader). Att inte använda AC:n är förstås inte bra, men att allt läckte ut förstår jag inte...

hej hur har det gått? gick det på good will?

VWGolIV
2009-07-27, 13:20
Har du lämnat bilen till en auktoriserad vw verkstad ?

Min Golf Mk4 stod still i 1 år och där är all köldmedel kvar.
Så har den läckt ut så är nått fel.

Se till att få det dokumenterat på papper att ACn inte fungerar om du nu har nybilsgaranti kvar, annars kan du bli blåst på den.

berlands
2010-07-28, 09:28
Ett fel som jag repat flertalet ggr på Golf 5 och Passat 3C är att torkfilötret går sönder med följd av att komresson skär.
Torkfiltret sitter instucket i kondensorn och består av ett plaströr med en "nylonstrumpa" i.
Denna nylonstrumpa går sönder vilket medför att alla kulor åker ur den och in i ac-sytemet.
Det i sin tur medför att kompressorn skär , kulorna åker in i kompressorn.
Kompressorn evakuerar härmed även all gas ur systemet. (Bilar med detta fel brukar oftas vara tomma i systemet).

Efter ett sånt ras så måste kompressor , torkfilter samt expansionsventil bytas.
Samt att AC-systemet måste spolas rent så ,am får ut all skit.


Ingenting du gör själv utan rätt utrustning......hur händig du än är.

Åk till en verkstad och få felet konstaterat , det jag skrivit är bara en gissning byggd på egen erfarenhet.
Behöver MAO inte vara så katastrofalt.

Henrik, känner du till om detta problemet med torkfilter som pajar gäller samtliga årsmodeller av Golf 5?
Eller är det bara vissa som är drabbade?
Bör man göra något i preventivt syfte om man har en Golf 5 där AC:n fortfarande funkar?
Måste ju vara avsevärt mycket billigare att bara byta torkfiltret än behöva byta en skuren kompressor också. Även om byte av torkfilter kräver att man tömmer och återfyller systemet.

/Berlands

soyd
2010-07-28, 11:10
Följdfrågor:

Kan man byta torkfiltret själv ?, eller krävs det att man tömmer systemet ?

/mvh soyd

g-man
2010-07-28, 16:38
Krävs att man tömmer systemet på köldmedium samt byter o-ringar på anslutningarna.

Henrik.M
2010-07-28, 17:06
Krävs att man tömmer systemet på köldmedium samt byter o-ringar på anslutningarna.

Krävs lite mer än så.
Vakumsugning är att föredra annars har du ett mättat torkfilter.
Har torkfiltret gått sönder och kulorna åkt ut i systemet , så krävs en genomspolning av hela systemet , byte av expansionsventil & kompressor.


Henrik, känner du till om detta problemet med torkfilter som pajar gäller samtliga årsmodeller av Golf 5?
Eller är det bara vissa som är drabbade?

Är dom tidigare årsmodellerna där kompressor skär pga av torkfilter haveri , sen gjorde dom om torkfilterinsatsen till en mer hållbarare.

berlands
2010-07-28, 17:32
Krävs lite mer än så.
Vakumsugning är att föredra annars har du ett mättat torkfilter.
Har torkfiltret gått sönder och kulorna åkt ut i systemet , så krävs en genomspolning av hela systemet , byte av expansionsventil & kompressor.



Är dom tidigare årsmodellerna där kompressor skär pga av torkfilter haveri , sen gjorde dom om torkfilterinsatsen till en mer hållbarare.

Aha.
Jag har en TDI-2004.
Då är det alltså till att rekommendera att byta torkfiltret innan det pajar och sabbar kompressorn?
Varför går inte VAG ut med sån här info egentligen?
Det är ju nästan lurendrejeri att de låter bli att informera om sådant här så att kunden åker på ett dyrt kompressorbyte istället. Måste ju vara en allvarlig konstruktionsmiss i torkfiltret från början om det går sönder och skickar ut kulor i systemet sådär.

/Berlands

g-man
2010-07-28, 19:30
Krävs lite mer än så.
Vakumsugning är att föredra annars har du ett mättat torkfilter.
Har torkfiltret gått sönder och kulorna åkt ut i systemet , så krävs en genomspolning av hela systemet , byte av expansionsventil & kompressor.



Är dom tidigare årsmodellerna där kompressor skär pga av torkfilter haveri , sen gjorde dom om torkfilterinsatsen till en mer hållbarare.

Jo det är ju sant men hur som helst inget man kan göra hemma i garaget. Gick ac-kurs tidigare iår men har knappt hållt på med det efter det.