handdator

Visa fullständig version : Bromsproblem Golf 3



Mawe
2009-07-05, 12:34
Har hållit på att serva mina bromsar. Tog av vänster framok för att renovera det.

Satte dit en plastgrej för bromsslangen och knep om den med en låstång. Detta gjorde jag i torsdags. Idag kom jag ut till garaget och ser en stor pöl under bilen.

All bromsolja har runnit ut!!

Jag hitta inga direkta läckor när jag kolla nu, men det måste ha läckt ut från den vita plastgrejen.

Jag ryste på bromsoljebehållaren, men ingen olja. Vad ska jag göra nu för att inte sabba bromscylindern??

Måste lösa detta :S

Gäller min GTI.

VWGolIV
2009-07-05, 15:06
Ja du får lufta hela systemet, gör på gammalt vis, men har du ingen erfarenhet så hade jag lämnat iväg bilen alternativ försökt hitta någon osm kan det.

Det kan läcka fast att man klämmer åt slangen

När jag gör något med mina bromsok så har jag alltid kopplat på ett reservok för att slippa problem.

Mawe
2009-07-05, 15:16
Ja du får lufta hela systemet, gör på gammalt vis, men har du ingen erfarenhet så hade jag lämnat iväg bilen alternativ försökt hitta någon osm kan det.

Det kan läcka fast att man klämmer åt slangen

När jag gör något med mina bromsok så har jag alltid kopplat på ett reservok för att slippa problem.

Jo jag vet hur man luftar bromssystemet, har gjort det ett antal ggr.

Men jag är orolig för att jag sabbat bromscylindern för att oljan har runnit ut, eller är det bara att fylla på olja sen lufta utan konstigheter?

Nästa gång ska jag sätta dit ett annat ok dom du säger..

Lillen
2009-07-05, 16:33
borta

VWGolIV
2009-07-05, 21:11
Fyll hela behållaren, sen låter du polaren hålla koll medans du öppnar nipplarna på varje bromsok.

Så när där kommer olja så kan du sen börja lufta så händer inget.
Jo om du tycker pedalen i botten men det gör man ju inte.

Men i övrigt som lillen säger så händer inget.
Jobbigt om man får en luftbubbla i bromscylinden bara, kan ibland vara besvärlig att få bort.

Mawe
2009-07-09, 21:14
Fyll hela behållaren, sen låter du polaren hålla koll medans du öppnar nipplarna på varje bromsok.

Så när där kommer olja så kan du sen börja lufta så händer inget.
Jo om du tycker pedalen i botten men det gör man ju inte.

Men i övrigt som lillen säger så händer inget.
Jobbigt om man får en luftbubbla i bromscylinden bara, kan ibland vara besvärlig att få bort.

Nu har jag luftat systemet, och pedalen verkar ganska stum. Har inte varit ute och kört än. Ska lufta lite till imorrn när jag fått nya bromsoksnipplar fram!


En annan fråga, såg att där låg skit i filtert till bromsvätskebehållaren, så jag försökte få upp filtert för att rensa, men det gick inte så bra!

Så hur får man upp det lättast utan att sabba något?

Raz
2009-07-09, 21:59
Filtret brukar man kunna pilla upp med en skruvmejsel eller en plattång.