handdator

Visa fullständig version : VW Golf 2 GTI 16v. Motorn går ojämnt?



C-Bass
2009-07-03, 14:33
Hej jag har en golf 2 gti -90 PL motorn. den startar och går men går ojämt.

saker som är bytt utan resultat:

tändspole
stift
kablar
lamda
spridare
rotor
fördelarlock
bränslefördelare.
hela locket på luftburken med vågen.

Komptest utfört:

Ettan: 12,9 Kg/cm2
Tvåan: 12,8 Kg/cm2
Trean: 14,1 Kg/cm2
Fyran: 13,6 Kg/cm2

kamremmen står rätt. men fördelaren står fullt vriden åt ena hållet för att få den att gå som bäst. ställer man fördelaren på markeringarna så går den mkt sämre. jag har provat att justera co- skruven ett varv åt varje håll utan större skillnad. den ryker inget märkvärdigt och tar inte in nån bensin eller vatten i oljetråget så toppackningen verkar ok.
när man rycker ur kabeln till lamdan när bilen går på tomgång så blir det absolut ingen skillnad. den går fortfarande skit..

jag undrar om nån annan har stött på samma problem och vad du/ni hade för lösning.

jag är väldigt tacksam för alla svar så är det nån som vet nånting så skriv till mig. kanske att det är just det du tänker på som är lösningen på mitt problem.
tack på förhand.

razer
2009-07-03, 16:57
Jag hade ett liknande problem på min bil, det var kamdrevet som var trasigt och hade vridit sig på kamaxeln. dvs kilen i kamdrevet hade gått av.

Kolla så kamdrevet är helt och sitter rätt, innan något går sönder.

_____________________________
En annan sak du kan göra är att mäta upp styrströmmen med amperemeter(multimeter).

Koppla en mätare i slingan fram till den grå enheten på sidan (mot motorn) av bränslevågen. (ena stiftet -> till mätaren , från mätaren -> kabeln).

På tomgång ska du ha en styrström på 5mA och den ställs in med CO-skruven.

OBS gasa inte när du har något verktyg i co-skruven.

C-Bass
2009-07-03, 19:03
okej! tack så mkt ska kolla det direkt.

C-Bass
2009-07-17, 18:47
vi har provat att mäta som du säger men får inte fram nåt värde alls. sen när vi ryckte ur kontakten från den grå enheten och satte ena kabeln från mätaren på ena stiftet och den andra kabeln från mätaren på jord så fick vi 8 volt oavsett tomgång eller bara tändning. nån aning om vad det är för enhet och vad den är till för?

razer
2009-07-17, 20:54
Du måste koppla i en slinga och ställa om mätaren att mäta mA.

Principen: klipp av EN av kablarna till kontakten på den grå enheten, koppla den ena av de avklippta kablarna till common och den andra till mA uttaget på multimetern. Glöm inte att ställa om mätaren till mA.

Jag gjorde en kabel istället som jag kopplar mellan bilens system och kontakten på "den grå enheten".

Den grå enheten är en ventil som styr bränsletrycket och det är insprutningens möjlighet att justera mot lambda 1 med hjälp av lambdasonden.

ungefär såhär http://www.humanspeakers.com/audi/images/timing10.jpg

http://www.humanspeakers.com/audi/timing2.htm

C-Bass
2009-07-18, 14:21
ok tack för förklaringen men jag kopplade exakt så för mina kablar är redan avklippta till den grå enheten och sitter ihop med kabelskor. så jag drog bara isär en av kablarna och kopplade en slinga men mätaren gav inget utslag alls. och då bytte jag den gråa enheten men ingen skillnad.=(

razer
2009-07-19, 00:11
Ändrade du till mätning för ström(mA) och kopplade om multimetern?

Om den inte vista utslag ska du vrida på CO-skruven med en 3mm inseksskruv när bilen står på tomgång tills den visar 5mA. (jag har för mig att åt höger -> mer soppa -> högre värde) Men du får prova dig fram lite...

C-Bass
2009-07-20, 04:01
a vi har provat att justera fram och tillbaka men får inte fram nåt värde alls :S