handdator

Visa fullständig version : Golf IV, skillnad på ljud och ljud.



Falcor
2009-07-03, 06:43
Jag har nu haft min MkIV i ungefär ett år och har alltid varit lite besviken på ljudet i orginalstereon. Tyckte det var väldigt klent och inget tryck i det.
Satt en orginal Blaupunkt (Alicante?) i från början, då den varken hade MP3 kompabilitet eller USB så ville jag börja med att byta ut den innan jag fortsatte med högtalare osv.... för en vecka sedan så köpte jag en Pioneer DEH-5000UB.

Jösses vilket ljud det blev ! Helt plötsligt låter det (i mina dåligt stämda öron) fantastiskt bra ! Till alla som sitter med orginalstereon och tycker ljudet är lite burkigt, prova att byta huvudenheten för det gör stor skillnad !

Wolfen
2009-07-03, 08:04
Jösses vilket ljud det blev ! Helt plötsligt låter det (i mina dåligt stämda öron) fantastiskt bra ! Till alla som sitter med orginalstereon och tycker ljudet är lite burkigt, prova att byta huvudenheten för det gör stor skillnad !

Nästa steg är att byta högtalarna, fram åtminstone och montera en bra förstarkare. Sen en förstarkare till och en subwoofer. Då vill jag höra dig vad du tycker:)

P-plats.se
2009-07-03, 16:18
Nästa steg är att byta högtalarna, fram åtminstone och montera en bra förstarkare. Sen en förstarkare till och en subwoofer. Då vill jag höra dig vad du tycker:)

Håller inte med om detta då VAG:s högtalare låter riktigt bra.
Har man ordentligt med effelt /och ren signal) till orgnalhögtalarna låter dessa mycket bra.
Nästa steg är helt klart mer ström till huvudenheten eller ett steg för att dirva orginalhögtalqarna och en bas för att komplettera.
Ska man byta högtalare till något bättre så får man lägga mycket pengar...

Själv kör jag med en Pioneer huvudenhet med en bra förstärkardel och orginalhögtalare MEN bytt ut kablarna så den får den strömmen den behöver, körde även en kondensator till den förut men efter lite ombyggnation så fick den inte plats...

Cullberg
2009-07-03, 17:54
Har orginal ljudet kvar i min golf och det låter riiiktigt bra faktiskt =) Då har jag iofs ett orginal steg monterat också...

VWGolIV
2009-07-03, 19:10
Hur det låter beror på vem man frågar.

Polaren jobbar med ljud varje dag som sitt yrke och han har mycket att säga till om när det gäller orginalhögtalare.

Jag personligen bryr mig inte så värst, bara man har musik.

Dock gör stereon väldigt mycket så det är värt att satsa pengarna på om man vill ha lite bättre ljud.

Wolfen
2009-07-04, 12:22
Håller inte med om detta då VAG:s högtalare låter riktigt bra.

Jag sa inte heller att dom är dåliga, men det finns bättre, det lovar jag, mycket bättre. Men det finns många olika kriterier vad som är bra och vad som är bättre:)

Spaza
2009-07-04, 15:24
Kan bara hålla med, original funkar otroligt långt faktiskt. Kompletteras med en t.ex. 10" bas så räcker det till många.

Wolfen
2009-07-05, 09:51
Är det nån som vill köpa ett par såna originalhögtalare (Philips) som har suttit fram i en Golf GTI '03?

P-plats.se
2009-07-05, 21:53
Jag sa inte heller att dom är dåliga, men det finns bättre, det lovar jag, mycket bättre. Men det finns många olika kriterier vad som är bra och vad som är bättre:)

Det jag ville få fram är att man måste lägga mjycket pengar innan det blir bättre och inte bara kila in på MDS och köpa första bästa högtalare... ;-D

Wolfen
2009-07-05, 22:22
Själv klart. Oftast är det så: det som är bra- kostar och det som är bättre- kostar ännu mer:-D

Kukan
2009-07-12, 05:09
Det ska kosta lite och ligga på topp. ;-)
Med Amega i framdörrarna via ett steg så leker livet.. :-D

MEN jag kan hålla med om att original grejorna håller länge...

Tim
2009-09-30, 20:18
Lyfter denna tråd då jag undrar hur det ser ut med kablage för bakdörrarna?
Har en golf variant 2.0 2001:a

om det finns framdraget så blir man sugen på att söka fram ett par beggade orginalhögtalare.

Henrik.M
2009-09-30, 22:06
Lyfter denna tråd då jag undrar hur det ser ut med kablage för bakdörrarna?
Har en golf variant 2.0 2001:a

om det finns framdraget så blir man sugen på att söka fram ett par beggade orginalhögtalare.

Har du inga högtalare bak , så är det ej framdraget.
Sen brukar man få byta galler eftersom gallret på bilar utan högtalare bak är ett fejkgaller.

Tim
2009-10-01, 18:02
Har du inga högtalare bak , så är det ej framdraget.
Sen brukar man få byta galler eftersom gallret på bilar utan högtalare bak är ett fejkgaller.

Tack för svaret Henrik!