handdator

Visa fullständig version : Lägga igen baklucka - Golf 4



mtm
2009-07-03, 00:54
Nu när jag ska få en ny baklucka så tänkte jag lägga igen den.

Har sökt lite och hittar inte riktigt den information jag är ute efter.

Det mesta jag hittar är att folk nämner lite om hemmagjorda lösningar.

Först en fråga av estetisk karaktär.

Ska jag lägga igen både emblemet OCH handtaget eller BARA handtaget?

Hittar inga bra bilder på de olika alternativen...


Nu till själva igenläggningen.

Till saken hör att jag har hundar, och jag vill inte behöva krångla när jag ska öppna luckan.

En första tanke är att jag vill kunna använda larmdosan till att öppna bakluckan. Ett eventuellt problem är att jag har ett Defa larm och larmdosan har bara 2 knappar.

Kan man lösa det ändå? T.ex. genom att hålla in en knapp alternativt om det finns defa dosor med fler knappar?

Det som händer idag om jag håller in en knapp är att rutorna åker upp eller ner.

Kan man lösa det genom att om man larmar av "en gång till" att luckan öppnar?

En andra tanke är att lucka alltid ska poppa när jag larmar av, men det känns som att det kommer bli drygt i längden.

En tredje lösning är att ha en knapp i kupén. (Typ som till tanklocket).

En fjärde lösning kan vara Magic Touch (http://www.lafranceautoworks.com/), dock kostar bara det 200 dollar.

Vart hittar jag själva hårdvaran jag behöver för att lösa detta? Helst en färdig, out-of-the-box, lösning då jag är lite allergisk mot hemmagjorda lösningar.

Priset är inget problem, även om jag är ute efter en så billig lösning som möjligt.


Tacksam för all information och hjälp jag kan få!

Wolfen
2009-07-03, 09:34
Det där med Magic Touch ser intressant ut. Jag har redan lagt igen emblemet men när jag ser det här blir jag sugen att göra likadant med handtaget:)

Jag tycker att du ska lägga igen både emblemet och handtaget i så fall. Det är snyggt när det är helt rent. Min åsikt:)

Cullberg
2009-07-03, 09:36
Personligen tycker jag att det är snyggast att ha kvar emblemet och ta bort handdtaget precis som du säger... Knapp i kupén är nog ett bra alternativ samt en tanklocksmotor till att öppna bagagen!

mtm
2009-07-03, 10:55
Knapp i kupén är nog ett bra alternativ samt en tanklocksmotor till att öppna bagagen!

Tack för tipset, även om det låter som en hemmagjord lösning. =)


Enda out-of-box lösningen jag hittar är något som heter AutoLoc, och jag förstår mig inte riktigt på det. Är det modell-specifikt eller nått universellt?

Någon som kan kasta lite ljus på frågan? :)

mathias_gsi
2009-07-03, 16:15
AutoLoc är ett rätt dyrt alternativ, runt 2000:- för det billigaste, annars har dom värre modeller som man kan göra nästan vad som helst med! :-)
http://academy.thehoffmangroup.com/Autoloc.html

Jag har köpt ett kit från Danmobility för ca 200:- med frakt:
http://danmobility.se/product.asp?c=2922763328&n=-1712886988&pn=-1712886985

Magneten är rätt rejäl och hyfsat kraftig, har dock inte monterat än...
Jag tänkte montera knappen som följer med som en nödknapp på insidan av bagaget och sedan en till knapp nånstans fram i kupén.

Vill även komplettera med ett larm så småningom så jag har kollat in Defa, och läst mig till att man verkar behöva komplettera med en powermodul för 1025:- och en ny fjärr för 400! :-(
http://www.streetsound.se/page/prod_larm_defa.html

mtm
2009-07-03, 17:01
Hmm... jag hittade AutoLoc's kit för $99, men väl hemma i sverige så kanske det landar på det.

Då är frågan: Med AutoLoc's kit, behöver man fortfarande powermodulen och/eller ny fjärr?

"Powermodul
Att kopplas till bilens elektriska fönsterhissar/taklucka för manövrering från larmets fjärrkontroll, till bilar som saknar komfort stängning/öppning via original monterat styr- system. Kräver 3:1 fjärrkontroll.
Pris: 1025:-"

Tolkar jag det där rätt så behöver iaf inte jag den (har den väl redan?) då jag i dagsläget redan kan kontrollera fönsterhissarna med Defa-fjärren och så vitt jag vet går det ej med orginalfjärren..

En annan sak jag inte blir klok på... Vad händer om det elektriska kärvar ochman måste få upp luckan manuellt... Vad gör man då? Vad ger en basckup-knapp i det läget?

mtm
2009-07-05, 00:34
Kom igen nu folket! Nån måste ju sitta inne på lite kunskap kring det här?

VWGolIV
2009-07-05, 09:01
Du kan ju göra ett hål i plasten till bagageluckan och öppna där igenom.

Man kan sätta 2 knappar oberoende av varandra men det är inte så troligt att det kärvar, skulle snarare vara att du kör slut på strömmen.

Men nu har du väl de vanliga dörrlåsen kvar och då kan du ladda batteriet om det skulle behövas.

mtm
2009-07-05, 10:57
Ja, precis. Dom vanliga dörrhandtagen kommer vara kvar.

Så solenoiden man sätter kommer alltså dra i mekanismen som vanligtvis aktiveras av att man drar i handtaget om jag fattat det rätt?

Behöver man en "popper" också? Eller behövs det inte?

VWGolIV
2009-07-05, 15:08
Polaren har ju sitt på larmet och det använder en centrallåsmotor från en golf mk3a.

Men jag kommer inte ihåg hur låset i en mk4 ser ut, var ett par år sen jag dela bakluckan.

Holmgren
2009-07-05, 15:57
Jag har ingen lösning på ditt problem men ett annat tips är att lägga igen handtaget och ta bort det stora emblemet. Men du lägger inte igen hålet för emblemet utan plåten är bara ner pressad där och ett mindre emblem vore snyggt att sätta där i. Ett som inte går över kanten som det gör idag. Tycker det blir för naket om man tar bort allt.
Passar inte bilen, finns inga andra ytor med helt slät på som är så stora.

mtm
2009-07-05, 19:25
Holmgren:

Nej, det lutar åt att bara lägga igen handtaget och behålla emblemet. Däremot kommer jag nog köra på ett svart emblem ifrån ECS-tuning (såvida det inte går att få tag på i sverige?).


VWGolfIV:

Du kan inte få loss lite info från din polare där då? :)


Ska förbi VAG imorgon, tänkte höra mig för där om dom har någon bra idé, som t.ex. den där tanklocksmotorn.

Appropå den, är det motorn som "låser" tanklocket?

Faltdach
2009-07-05, 19:30
1J6 853 630 A 041 Artikelnummer på svart VW-emblem för baklucka.
bara att gå in och beställ hos närmaste VAG-handlare;)

mtm
2009-07-05, 19:34
1J6 853 630 A 041 Artikelnummer på svart VW-emblem för baklucka.
bara att gå in och beställ hos närmaste VAG-handlare;)


SWEET! Vilken modell sitter den ursprungligen på?

Faltdach
2009-07-05, 19:38
SWEET! Vilken modell sitter den ursprungligen på?

Golf MkIV för "Tyska Armen" ..;)

mtm
2009-07-05, 19:41
Golf MkIV för "Tyska Armen" ..;)

Armen eller Armén? haha... :)

Mr dOhC
2009-07-05, 20:41
http://img219.imageshack.us/img219/7163/copylco.jpg
http://img182.imageshack.us/img182/3417/gti.jpg
http://img362.imageshack.us/img362/4470/img0787copy.jpg
http://img98.imageshack.us/img98/5874/img0787u.jpg

VWGolIV
2009-07-05, 21:09
Vad jag vet så är det någon av motorerna till dörrarna till de bilar som har centrallås.

Då har han monterat motorn i luckan och kopplat till 12V, dvs en knapp.

Då drar motorn i "handtaget" och så öppnas luckan.

Jag skulle kunna ev rita upp det till dig.

mtm
2009-07-05, 22:35
Mr. dOhC:

Tack som fan för bilderna! Underbart initiativ! :)

Tror det blir som på bild 1, dvs både vw-, golf- och gti-emblemen.

Det känns verkligen som att det saknas något när man tar bort allting.

Bara vw-emblemet känns också lite tomt.


VWGolfIV:

Tack det var schysst! Men jag tror inte det behövs. :)

Jag tolkar ditt svar som att luckan "poppar" ut lite då när motorn/solenoiden drar i "handtaget"? Så att man kan få tag i luckan och öppna den.

Ska riva panelen någon dag i veckan och titta lite närmare på det - mer kanske klarnar då.

VWGolIV
2009-07-05, 23:14
Precis, den ploppar ut lite, så du borde kunna få tag i luckan nere i kanten och öppna.

Polaren har ju sitt handtag på sin mk3a kvar fast där är ju mer o ta i än en mk4a.

Skulle batteriet i fjärren ta slut så har han satt en vanlig knapp inne i bilen på gömt ställe ifall att han skulle behöva öppna.

Mr dOhC
2009-07-06, 18:19
Mr. dOhC: Tack som fan för bilderna! Underbart initiativ! :)

Varsågod :)
Jag behöver träna på PS så det är bara skoj att få nåt att testa. Detta gick ju bra :)

mtm
2009-07-10, 12:03
Jag blev avrådd från att lägga igen backluckan.

Det var "Bolf" (som gjort det på sin) som sa att det är värdelöst ur praktisk synpunkt.

Och iom att bilen är bruksbil och jag har hundar så hoppar jag det.

Det jag kommer lägga igen är "nyckelhålet" och sen plucka bort emblemen.

VW-emblemet behåller jag, men det blir ett svart.

Maha
2009-07-12, 19:36
Fick en tanke, vet inte om det är praktiskt genomförbart, men att göra som det är på golf 5, att man öppnar luckan genom att "vika" vw emblemet bak...

Maha
2009-07-12, 19:40
Fick en tanke, vet inte om det är praktiskt genomförbart, men att göra som det är på golf 5, att man öppnar luckan genom att "vika" vw emblemet bak...

Ett annat är ju om du gömmer en strömbrytare någonstans baktill på bilen som är kopplad till en solenoid som öppnar luckan.
Denna metod med strömbrytare finns ju på Polo 9N, Bora, Passat kring 2002.... fast på dessa är ju brytaren inbygd i handtaget på bskluckan.

Cullberg
2009-07-12, 23:06
Finns dom som gjort det med mk5 emblem/handtag... Fanns bla en röd mk4 på BR med detta!

mtm
2009-07-13, 01:57
Hmm... ingen dum idé! Det ska jag forska lite om. :)

Ingen här på forumet som gjort så?

Markus1987
2012-09-05, 15:37
Drar upp denna tråd istället för att skapa ny....
Nu är det såhär att jag har en solenoid med vajer för att dra i öppningsspaken...
1. Knappen, ska vara en sorts pulsknapp? Kan man använda sig utav en original bensinlucke knapp?
2. Hur löser jag sen att bakluckan fjädrar ut sig såpass att jag kan gå bak och öppna upp helt? Vad använda/göra?

Bilen är en Golf MK4 GTI...

Hoppas ni förstår!

Markus1987
2012-09-05, 17:13
Nu verkar det funka i allafall med fjädrandet utav bakluckan, justerade bara ut mer dessa gummipluggar...
Och knappen blir till att använda likadan som bensinknappen...

Tror ni att det blir bra om man svetsar först en lite större plåtbit baktill hålet för handtaget och sedan en lite mindre utifrån som passar in i dess form och sedan kanske bara metallspacklar å slipar?

Hur hade ni gjort?

Markus1987
2012-09-06, 15:43
Ingen som har nå bra tips på hur lägga igen hålet?

P-plats.se
2012-09-06, 17:54
Är det inte New Beetle som har ett emblem som även funkar som öppnare också, kanske vore något!?

Markus1987
2012-09-14, 16:27
Var idag till ett företag här ute på Värmdö och pratade lite snabbt om pris osv. på att lägga igen hålet på bakluckan... ca 4500-5000kr för att lägga igen hålet + omlackering hela bakluckan! Kändes lite dyrt faktiskt, skulle gått på ca 6500kr om jag låtit dom ta bort alla detaljer + lossa baklucka ifrån bilen men sånt klarar man ju själv!

Och dom snackade isåfall att enbart limma dit en passande bit och sedan antar jag, spackla, rikta osv.

Hur har alla andra gjort egentligen? Hur stor risk är det att plåten "rör sig" vid svetsning och hur kan det åtgärdas sen?

Tack för svar!

J.L
2012-09-14, 16:48
Det är så tunn plåt så det är stor risk att plåten rör sig.