handdator

Visa fullständig version : Golf GTI 16v -87 Tändproblem



robsa
2009-06-30, 12:25
Har en Golf gti 16v från 87. Har problem med att bilen inte går riktigt rent, den går på typ 3cyl å bluddrar under 2000rpm, sen över ca 2000rpm så går den hur fint som helst. När bilen är kall så startar den igång på tre cyl å då får man varva upp den till ca 4000rpm å då släpper de å den kommer igång på alla cyl på höga varven... Om man kört bilen varm och den får stå ca 1 timma så är den väldigt svårstartad och det kan ta ngra minuter att starta den.

Bilen har också orolig och mkt låg tomgång och dör oftast då man trycker ner kopplingen efter att varit uppe i varv.

Någon som har en aning om vad felet är?
Har bytt tändstift, rotor och fördelarlock utan resultat.

MVH Robin

kim_gulle
2009-06-30, 15:20
Min 16v uppträder precis likadant och anledningen till att min bluddrar på låga varv är för att spridarna är lite kassa och dem kommer igång efter att man blåst igenom en större mängd soppa. Sen funkar inte tomgångs motorn heller vilket gör att motorn får det svårt att hålla varvet uppe på tomgången. Förmoderligen är det likadant på din bil. Nån annan som vet något mer?

robsa
2009-06-30, 17:53
Okey! tack för svaret, låter som om det kan vara ett liknande problem! Det känns ju som om bilen får för mkt soppa, så han kväver sig å går ryckigt då på låga varv (under ca 2000rpm) Problemet är ju hela tiden då man kör även om bilen är kall eller varm så e de smma problem...

krukan
2009-06-30, 18:34
kika kompressionen mellan 2ans och 3ans cylinder hade samma fel på min 16 ventilare och då hade toppackningen farit mellan 2ans och 3ans cylinder så kompressionen for emellan..min upträdde exakt som du beskrev