handdator

Visa fullständig version : luftning bromsar PROBLEM



Vwartan
2009-06-29, 22:02
Bilen är en golf 2 gti 16v -87

Hej alla, börjar bli galen på mina bromsar nu, skulle lufta dem det sista jag gjorde igår kväll innan jag tog ut bilen efter rostlagning, det som jag gjort med bromsarna är att jag tagit den bak oket för att smörja handbroms "mekanismen", bytt ut all bromsvätska till ate blue racing vätska, insåg sen att jag trampat sönder huvudcylindern, så köpte mig en ny idag och bytte den, luftat alla sidor säkert 4helomgångar, men ändå så får jag inget rejält tryck.....


Problemet som jag ej förstår mig på är att när jag fått tryck, släpper bromsen för att bromsa igen... (trycket är borta), kan pumpa upp tryck på nytt igen. och om jag släpper pedalen och ska bromsa igen så har trycket försvunnit, det läcker ingenstans, lastavkännaren är bytt....


Vad kan felet vara... snälla ni är i akut behov av hjälp då jag måste ha min bil på semestern som börjar nu på fredag. hör gärna av er på mail eller pm, eller så kan ni nå mig på 073 988 44 35 Blir enormt tacksam om någon kan veta vad felet är eller om ni stött på liknande problem.


Lägger till att jag ska prova med att trycka igenom systemet med en pump som ja kopplar på påfyllnads burken, och försöka trycka igenom vätskan för eventuella luftbildningar som inte kommer ut med hjälp av den gamla hedliga luftningen. Mvh Dennis

g-man
2009-06-29, 22:09
Vad är det för bil?

Manny
2009-06-29, 22:10
bil??

Vwartan
2009-06-29, 22:31
Oj förlåt, det är en Golf 2 gti 16v årsm 87

zoddri
2009-06-30, 08:20
Är lastavkännaren rätt monterad, kan bli konstigt om fjädern som justerar den är spänd på konstigt sätt.

Annars låter det som att du har en dålig slang eller koppling slang<->rör nånstans som gör att trycker inte "hålls kvar". Be en polare bromsa medan du kryper runt undertill och kikar på alla skarvar?

Vwartan
2009-06-30, 21:03
Hej alla, efter att en mycket vänlig själ skicka mig ett sms idag och förklara att han haft samma problem, så provade jag det han hade gjort...


Alltså, Luftnippeln på bak oket sitter precis i nedkant av "kolven", istället för ovanpå som hade varit rätt. tok alltså loss oket och vinklade den så att luftnippeln satt uppåt, där efter så tröcksatt vi systemet med en annordning som man monterade på påfyllnadsburken, och luftade där efter. GRYMT mycket luft fanns, tog cirka 40sec innan det kom vätska från ena oket. När båda sidorna var luftade, så var problemet borta och löst......


Ett stort tack till Jim från Scirocco klubben för detta tips, hoppas det även kan hjälpa fler i framtiden. :):)


////Dennis

Manny
2009-06-30, 21:08
Då har du alltså "fel" ok till bilen.

Jag hade faktiskt ett ok fel ett tag och gjorde likadant när jag luftade.

Vwartan
2009-06-30, 21:12
Hej, ingen aning faktiskt, det var dem som satt på när jag köpte den, kollade med min 8v jag har ståendes och dom bromsarna var mindre, så vi lät dom som satt där från början sitta kvar, handbromsen låser hjulen efter att vi smort upp länkaget.

///Dennis

Nommis
2009-06-30, 23:05
Tjena! har lyckatsmed samma fel/broblem. När jag monterade skivor bak på min caddy. Visste då inte att det fans ok med hanbromsen monterad nerdåt och monterade oken med handbromsen uppåt. vilket resulterar i att jag fick vinkla upp oken å lufta. Mycket frustrerande fel när man inte ved vad det är. Skönt att det löste sig!!

//Robin

Vwartan
2009-06-30, 23:16
Men om man nu skulle vända på oket, så blir ju nippeln vinklad neråt mot marken. då det är en svag lutning på nippeln uppåt som den sitter nu, men det är alltså fel?.

///Dennis

Manny
2009-06-30, 23:27
Det finns två sorters ok bak, handbroms vajer på ovansidan eller på undersidan. Det går att sätta fel ok på fel sida och då kommer nippeln på fel sida om kolven. nippen sitter normalt i en vinkel bakåt/uppåt på ovansidan av kolvens lopp. sitter nippeln på undersidan av kolvens lopp så har du fel ok, alternativt rätt ok på fel sida av bilen.