handdator

Visa fullständig version : Bygga bort K-Jetronic



D.E
2009-06-29, 12:53
Jag är trött på mitt K-Jet med alla slangar och shims och märkligt skit överallt. :)

Vilka delar behövs, och hur svårt är det, att konvertera K-Jetronic till något mer sofistikerat? Då menar jag inte Megasquirt utan något billigare som man kan knåpa ihop av delar från skroten.

På VWVortex verkar det som att en del brukar konvertera till Digifant.

Någon som vet någonting?

Golf Racing
2009-06-29, 13:23
K-Jetronic är simpelt o funkar super. om man ska trimma så kan det inte följa med dom nyare spruten men så länge man ska köra normal trim så funkar det fint. det finns många som har kört med k-j med mycket hästar
http://i273.photobucket.com/albums/jj216/golfracingcaddy/K-Jetronic-3-simple.jpg
http://i273.photobucket.com/albums/jj216/golfracingcaddy/cis.gif

Megasquirt är nog det billigaste på marknaden .
o det funkar fin fint. kommer nya program updet hela tiden.

jag har fått för mig att Digifant är svårt att hålla på med.

men allt är svårt när man inte vet/kan hur det funkar.

Janne.M
2009-06-29, 15:21
Digifant (2 i mitt fall) är inte så krångligt om man bara vet vad man ska underhålla och hur man ska felsöka, en bil med digifant och nya sensorer och givare funkar klockrent. Men ska du ändå konvertera till något bättre än K-jet så kör på megasquirt. I prylar som behövs uppgraderas om du ska skifta till megasquirt vs. digifant så är väl den stora skillnaden att megasquirten vill ha en vevaxelsignal (kuggkrans och magnetgivare = lätt att fixa) sen är megasquirt väldigt mycket bättre och billigare att uppgradera då chip till digifant 2 inte är helt billiga och inte särskilt vältaliga nuförtiden om man inte programerar själv (Joda?).

Om du ska trimma ordentligt med K-jet så ska du gärna hitta nån gammal rallyräv som har gott om erfarenhet av K-jet som ställer in det åt dig och inte bara gå till närmaste "firma" som kan detta. K-jet räcker uppåt 200hk och lite till beroende på modifikation. Har en 2.0L 16v med K-jet här uppe som bara går och går (Börne) som sist bänkade 188hk, senast jag hörde funderade han dock på att byta till standalone-sprut och möjligtvis mikunigasare, så visst håller K-jet långt.

D.E
2009-06-30, 11:48
Okej. Jag vet förvisso ingen i närheten som kan K-Jet, men det kanske är värt att behålla ändå, då.

Jag trodde att t.ex Digifant var bättre på alla sätt.

Viktor Cz.
2009-06-30, 19:21
Jag med fler brukar använda Christos på Autokinito i Uppsala för inställning av K-jet.
Har varit hos honom två gånger för inställning och bromsning.
http://www.autokinito.se/

D.E
2009-06-30, 22:38
Vad brukar man få ge där för en inställning, på ett ungefär?

znabb
2009-07-01, 10:58
Vad brukar man få ge där för en inställning, på ett ungefär?

2500-3000:- ca om allt funkar som det skall.

D.E
2009-07-01, 13:05
Aj aj... Nästan billigare att konvertera då. Men det ligger en bit i framtiden ändå.

Janne.M
2009-07-01, 14:05
Där har du ju kostnaden för ett megasquirt bara där, sen tillkommer ju kostnaden för lite sensorer och spjällhus med TPS etc och vevaxelgivare, men det finns gott om mappar att få tag på och med lite påläsning så kan du mappa hyffsat bra själv (kräver mer för turbo), så i långa loppet är det bättre och billigare

Norpan
2009-07-01, 14:57
Vi brukar åka med sprutet från Vol*o 360 glt
Inställt och klart går det kanon att åka trimmat med, har dessutom löst problemet med för lågt varvstopp från början (bara 6200rpm)
Detta sprut funkar utmärkt att åka turbo med iaf till rimliga effekter (runt 300hk)
Hyffsat billigt på skroten och lätt att installera och väldigt små modiferingar på bilen, dock behövs en G60/Digifant 2 fuelrail med regulator och spridar hylsor från nån av dessa + en svart temp givare till vatten studsen alt. borra i volvo orginal givaren. Dessutom behövs en TPS med tomgång och fullgasbrytare alltså ingen med variabelt motstånd.

Kan hjälpa till lite med detta om det skulle vara intressant.

D.E
2009-07-01, 16:25
Vi brukar åka med sprutet från Vol*o 360 glt
Inställt och klart går det kanon att åka trimmat med, har dessutom löst problemet med för lågt varvstopp från början (bara 6200rpm)
Detta sprut funkar utmärkt att åka turbo med iaf till rimliga effekter (runt 300hk)
Hyffsat billigt på skroten och lätt att installera och väldigt små modiferingar på bilen, dock behövs en G60/Digifant 2 fuelrail med regulator och spridar hylsor från nån av dessa + en svart temp givare till vatten studsen alt. borra i volvo orginal givaren. Dessutom behövs en TPS med tomgång och fullgasbrytare alltså ingen med variabelt motstånd.

Kan hjälpa till lite med detta om det skulle vara intressant.

Låter mycket intressant.

Passat 2,0 -91 med 2E-motorn har väl inte rätt fuelrail?

Janne.M
2009-07-02, 14:56
Beror på vilken Digifant 2 fuelrail han menar:

Digifant 2 i min golf 2 (PB) har den med "vanliga" fristående spridare
Digifant 2 i passat 2E har den med "inbyggda" spridare i fuelrailen

Vet inte om båda varianterna är kompatibla?

Norpan
2009-07-03, 13:27
Ska vara den med vanliga spridare för att passa en gti topp.