handdator

Visa fullständig version : Köpa Golf g60?



Smax
2009-06-29, 02:12
Har hittat en G60 som har stått i 6år.....Vad bör man bjuda för en sån? det är en 91:a 18k mil , kompressorn ska va bytt precis innan avställning.
Tacksam för svar

Janne.M
2009-06-29, 10:48
kolla att kompressorn laddar 0,7bar (datorn visar 1,7) så här:

http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=13&id=49

G-lader test:
http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=13&id=32

Laddar inte kompressorn fullt + grå sörja så pruta helst 5 - 10000 beroende på utgångspris då kompressorn måste renoveras (3 - 7000kr beroende på spec) eller bytas (dyrt, tror den kostar 30 - 40k ny på VAG, och svår att få tag på begagnad)

För generella köptips om golf, kika på:
http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=11&id=40

Jag är ingen G60 expert så hör gärna med tips från Joda eller Friksson eller nån annan med G60

Smax
2009-06-29, 15:10
Tack för svaret, törs man provstarta den eller måste oljan bytas innan? Den har ju som sagt stått i 6år....

Joda
2009-06-29, 20:24
Tack för svaret, törs man provstarta den eller måste oljan bytas innan? Den har ju som sagt stått i 6år....

Du skulle ju kunna byta bara olja. Häll i något billigt ifrån Biltema.

Jag bromsade min "G60" till 320 hk med Biltemaolja. :) Inget att vara rädd för.

Ska du köpa den så tycker jag att du ska renovera kompressorn omgående om det inte finns otvivelaktiga bevis för att den är renoverad precis innan avställning. Alternativt att den köptes helt ny innan avställning. Tex SLS stansar in sitt namn när de renoverat en kompressor.

Byt även den stålomspunnatryckslangen om du bestämmer dig för att köpa den. Slangen till kompressorn alltså. (trycksidan)

Byt även returslangen. (Där räcker det med att du köper slang av bra kvalité och sedan flyttar över de gamla nipplarna. VAG säljer slangen UTAN nipplar till överpris.

G60 har ett speciellt oljefilter, tänk på det.

Grundmotorn är givetvis en riktigt bra pjäs. Inget speciellt att tänka på.

Vacuumslangarna brukar vara murkna och hemska på dessa gamla bilar. Köp 3-4 meter och byt dessa om du köper bilen. Slangen till databoxen/mapsensorn ska vara 100 cm lång. Viktigt eller ej.. Bara att göra som det är sagt ;)

Tryckrören till intercoolern brukar kunna vara riktigt murkna (i alla fall på Corrado G60). Vissa har trott att deras kompressorer varit slut, men det har visat sig att tryckrören har läckt och därmed har man tappat laddtryck.

Växellådorna är beviseligen stabila. Min är original. Har faktiskt funderat på att byta växellådsolja.. haha...

/Johan

Smax
2009-06-29, 22:12
Tack för jätte bra svar! Ska be att få provstarta bilen till helgen, hoppas den låter som den ska:P
Om jag nu köper den, är det mycke meck för att plocka ur "lite" extra ponnysar? typ kanske runt 250hk? Kanske kostar en hel del.....

Joda
2009-06-29, 22:24
Tack för jätte bra svar! Ska be att få provstarta bilen till helgen, hoppas den låter som den ska:P
Om jag nu köper den, är det mycke meck för att plocka ur "lite" extra ponnysar? typ kanske runt 250hk? Kanske kostar en hel del.....

Tror inte att en G-lader kan leverera luft till mer än 220-230hk. Och då är den meddrevad.

Vill du ha mer effekt rekomenderas Eaton M62/M64 eller Lysholm 1200 alternativt Lysholm 1600 (som min).

Finns även Olika Autorotor, men de vet jag inte vad de heter.

J:M tech finns ett företag som heter. De säljer Autorotor. Goooogla

G-ladern levererar 0,85 liter luft/varv. Minns inte maxvarvtalet nu. Det är ju givetvis högst viktigt. Men siffran 0,85 ger dig en fingervisning. Lysholm 1600 ger 1,6 liter luft/varv och har en maxkapacitet på 410hk.

/Johan

JRJ
2009-07-13, 15:15
Nu kanske du redan har startat upp den, men koppla bort kontakten till hallgivaren på fördelaren och kör den på startmotorn i 5-10 sek så du får upp oljetrycket, sen kan du nog starta den.
Efter att du har bytt oljan givetvis.

G-ladern klarar faktiskt att ge över 250 häst på G60 motorn, men det är inte gratis direkt och kräver en del mekande plus underhåll.