handdator

Visa fullständig version : Problem efter höjning av coilovers!?



P-plats.se
2009-06-28, 22:58
Har idag höjt ettan ca 45mm och satte på orginalhjulen inför stundande besiktning.
Jag har nu ca 85-90mm kvar till det lägsta men jag fick problem då bilen bara studsar fram och dämparna känns helt slut!?
Fabrikatet är Raceland och det är dom biliga som säljs över allt idag...

Min fråga är nu, blir som så här när man kör lite högre eller är det däcken som fjädrar till så konstigt då dämparna är relativt hårda???

Är det någon ide att pumpa däcken lite mer kanske?

Vad tror ni besiktningen säger?

tjipp
2009-06-28, 23:31
är nog mest att det blir för mycket fjädring i ballongdäcken.. tryck i 2,5bar eller så och återkomm..

Lillen
2009-06-29, 08:24
Nej de skall inte vara helt slut.
De är inte samma som alla andra säljer.
Finns ganska många olika coilovers i prisklassen.

Dock ganska varierande kvallitet.
De jag har på har jag höjt och sänkt ett antal gånger.
Det är samma hårda sättning oavsett vilken höjd de har.

Vet iaf ett märke som INTE håller så länge.
Samt ett som ofta har problem , men det är ju sånna gånger ett kvitto är bra =)

Håller med "tjipp".
Mer luft är nog en bra början.
Tänk på att den största delen av fjädringen nu är i däcken.
Dina coilovers är ju ganska mycket styvare än orginalcykelpumpar och fjädrar.

P-plats.se
2009-06-29, 09:13
Hade inte en tanke på nåt annat än dämparna till att börja med och tyckte bile känndes konstig.
Efter att ha ställt in den igen kom jag på det med däcken, ska pumpa och testa någon kväll.

P-plats.se
2009-06-30, 21:44
Hade runt 2 kilo i däcken och pumpade upp till 2,5 utan nån märkbar förändring.
Byter bakbenen till orginal innan besiktning och får hoppas problemet är borta när sänker den igen.

foffa2002
2009-06-30, 21:53
du tror inte att det är för att dina hjulvinklar bli helt åt H!"#¤ när du skruvar om benen?

Enbart 20mm räcker för att dina hjul ska stå åt alla håll och långt över det värde som är rek för tex toe out mm =)

Vwartan
2009-06-30, 22:04
Hej har nog liknande coilovers på min 2:a dock av märket za-tech har jag för mig, på mina coils sitter 2 fjädrar per stötdämpare... den stora är vanlig "hårdare" och den mindre är en "komfort" fjäder, så därför ju mer du höjjer den ju gungigare blir det, då du tar bort hela "styv" idéen med stötdämparn. tror inte stötdämparna i sig är speciellt hårda och "raciga", ska prova besiktia min som den är, får bara hoppas att besiktningsmannen inser att det är nya samt om han kollar ser han att lagringarna är sprillans nya....


tror också att dom kan i ditt fall tro att stötdämparna är dåliga om den är så "svampig" som du påstår. notera det för dom bara så ser dom nog att dom är nya och fräscha så ska det väl inte vara någe problem...


///Dennis

Manny
2009-06-30, 22:09
Den mindre är ingen "komfortfjäder", det enda den gör är att hålla den andra fjädern på plats vid stora sänkningar när man hissar bilen eller den fjädrar ut mycket, tex vid hårda gupp (även om det inte händer så ofta). Den är till 99% av tiden komprimerad.
Hjälpfjäder är nog en mer korrekt benämning.

Hjulvinklarna låter som en intressant teori om inte dämparna har pajat redan.

Vwartan
2009-06-30, 22:11
ok... provhöjde min bil utan att den höjdes, då den övre fjädern vart mindre spänd, ända skillnaden var att bilen blev gungigare och mindre styv. enligt mitt tycke så är det någon slagt komfort fjäder för dom som inte vill åka stumt.


///Dennis

Manny
2009-06-30, 22:16
Blev den mindre spänd när du hade bilen på marken och hade höjt den, än när den var lägre?

Vwartan
2009-06-30, 22:18
Förlåt fel av mig, den blev ju självklart mindre spänd upphissat, men svampigare när den var nersänkt på marken.... efter höjning

Manny
2009-06-30, 22:38
Vilket håll skruvade du muttrarna som håller fjädrarna?

P-plats.se
2009-06-30, 22:42
Eftersom problemet bara är bak så tror jag inte på hjulvinklarna.
Tror stenhårt på problem bak för där är bilen så lätt och att dämparen jobbar mer eller blir för hård i jämförelse med att fjädern skruvas så den blir längre.
Återkommer efter att ha provat orginalbenen.

(Vad det gäller hjulvinklarna så är dom med all säkerhet fel MEN nu ska bara bilen besiktas så ska den skruvas tillbaka sen, plus ett lite filmuppdrag först...)

Manny
2009-06-30, 22:44
Förresten, har du genomslagsgummin?

P-plats.se
2009-07-01, 07:16
Förresten, har du genomslagsgummin?

Jepp...

jooeell
2009-07-01, 09:25
tror det är så att du skruvar upp fjädern så mycket så har du redan spänt den och då blir det stötigt

Manny
2009-07-01, 09:49
tror det är så att du skruvar upp fjädern så mycket så har du redan spänt den och då blir det stötigt

Aha, det måste det vara.

foffa2002
2009-07-01, 09:53
Kom just på en sak.

Kan du se att den lilla fjädern är komprimerad?
Så att den inte har tappat det tryck som behövs för att den ska vara ihoptryckt.

den ska ju inte behöva många kilon för att vara det .... men iaf :)

Lillen
2009-07-01, 20:39
borta

P-plats.se
2009-07-05, 21:35
Funkade fint med orginal fjäderben bak.
Får se om problemet återstår efter sänkningen igen...

P-plats.se
2009-08-03, 00:06
Nu är bilen sänkt igen och det funkar fint.
Måste vara att dämparna inte gillade höjden...

Lilla_Vargen
2009-08-03, 00:38
Härligt då att den är nere på jorden igen ;-)