handdator

Visa fullständig version : Ljudnivå Golf5/Jetta



outrunner
2009-06-27, 16:56
Hej.

Jag kör för närvarande en Jetta Tsi-07 och är nöjd med bilen för det mesta.
Men............det finns en stor nackdel med den...den är MYCKET känslig för olika typer av vägbeläggning. På slät o ny asfalt går den tyst o fint men så fort man kommer ut på äldre och grövre asfalt låter det som alla hjullagren är kass. Däcken är conti2 225-17. Så det är ju inga extrema sulor precis.
Så min undran/fråga är: Har någon här försökt göra något åt det hela på sin Golf/Jetta? Typ ljudisolerat på nåt speciellt ställe? Vw snackar ju stort o brett om att den nya(!) Golfen ska va så tyst så de medger ju indirekt att den gamla inte var det. Vad har de gjort med den nya? Har kört sådan och visst är den tystare. Ibland är det nästan att jag vill byta bil pga detta.....men det är synd för resten är ju helt ok på den.

Mvh/Peter

Daniel.E
2009-06-27, 17:00
Hade samma däck fast i 18" förut som var lite slitna nu efter bytet är det sjuk skillnad på ljudnivån

Finn
2009-06-27, 21:46
Har för mig att Premis här på fordonet körde dynamat i sin Golf. Va mest resultat att lägga dämpning i dörrarna. Men däcken kan göra jävligt mycket i bullernivå.

DPC
2009-06-28, 17:51
Håller med ett tidigare inlägg om att däcken kan göra skillnad.

Men faktum kvarstår att Jetta/Golf V har dålig ljudkomfort. På grov vägbeläggning (som tyvärr är vanlig i Sverige) bullrar det så mycket att jag knappt kan hålla mig för skratt...

Nya GTI VI är mycket tystare, men jag har också svårt att motivera ett byte pga enbart komfort och finish.

Premis
2009-06-28, 22:00
Har för mig att Premis här på fordonet körde dynamat i sin Golf. Va mest resultat att lägga dämpning i dörrarna. Men däcken kan göra jävligt mycket i bullernivå.

Nepp, jag har testat dämpbelag ifrån Swedac Acoustic till dörrar men glöm det om det är vägljudet du vill ha bort. Det går inte såvida du inte klämmer hela bilen full med det. Golf/Jetta är ena riktiga plåtlådor på svensk grov asfalt (ny fin eller mjuk asfalt så är den däremot lugn och tyst på tycker jag). Mina 17" bridgestone är halvslut och väsnas nu duktigt mycket, lär bli gott med ett byte.

Körde en Nissan Micra -04 en dag förra veckan, när man kör Golfen igen känns det som om man har teleporterats 2 årtusenden framåt i tidan, tyst och behaglig känns den då.

outrunner
2009-06-29, 17:32
OK, det var som jag misstänkte då..inget att göra.
Då får det bli till att byta bil...
Råkade ju köra en sån där Golf GTI DSG(6) för nån månad sen och den upplevelsen sitter kvar i huvet...visst lät den en del från däcken men inte på samma sätt som min Jetta... dessutom fanns det ju ett annat ljud som var trevligare oxå.

Men en liten knasig fråga: ni som har GTI.er med DSG...GÅR det att köra lugnt eller ligger man hela tiden o gasar bara för att det är så f-bannat skoj??

Har nämligen tänkt som så att om man köper en GTI med manuell låda så kör man lugnare...eller är jag drabbad av värmeslag? (29grader inne)

Tack för svaren angående Jettan.

P.

canterbury
2009-06-29, 20:14
nja jag håller med dig outrunner, gtin väsnas en del (5an), men det har jag tagit som att det är en sportbil, lamborghini är ju inte direkt tyst den heller. Så jag skruvar upp ljudet på stereon...Finns ju en funktions om höjer ljudet efter hastigheten antar att den finns där av en anledning hehe... Ang dsg kan jag säga att det går alldelles utmärkt att köra lugnt. Det är så behagligt att ligga o cruisa med den lådan. Vill man bli ännu mer ekonomisk så är det bara att knäppa in förbrukningen i menyn så lär du inte gasa så mycket :) Sport läget är en heeelt annan femma, där går det inte att köra lugnt, gillar fisljudet från avgassystemet och motorns vrål. Sen kan jag väl säga annat om ljudnivån förutom vid körning. Den knackar och låter som en diesel vid tomgång... men det ska med vara normalt tydligen...fick till svar att jag inte gasade tillräckligt när jag tog upp detta!

Premis
2009-06-29, 23:55
Skall du ha en pendlarbil som du bara kör landsväg med av varierande kvalitet, skaffa något annat än en Golf V GTI säger jag. Ska du blanda och ha kul så finns det däremot inte speciellt många bilar som är roligare och mer mångsidiga. På kass väg är den hopplös, på fin väg är den mjuk som en dröm helt enkelt.

... sedan kommer vi till kurvorna, efter lite gasande där så lever man lätt med lite buller ett tag ;).

outrunner
2009-06-30, 16:48
Nja..hihi.
Skulle jag byta är det ju till en GTI VI som det gäller.

Men jag tittade lite på olika däck...men upptäckte rätt snabbt att utbudet av 225/45-17 med hastighetsklass H är minst sagt begränsat. Jag tänkte nämligen att oljudet från däcken på min bil kan ha mycket att göra med att det står WR på sidorna...och då e de godkända för 240-270 km/h....liiiiite överdrivet för en Jetta med 140 hk. Nu var det ju originalmonterade så jag har ju inte valt dom heller.
Nu råkade jag läsa jämförelse mellan GTI VI och en Porsche Cayman i AMS....och det stod bara lovord mer eller mindre om GTI.n Det de inte gillade var att man ej kunde gasa o bromsa samtidigt.... Xenon var riktigt dyrt och att styrkänslan kunde varit bättre(jämfört med caymanen då?). Men det kanske blir bättre med DCC?
DSG-lådan var de lyriska över..den växlar om möjligt ännu snabbare än förut.
Så jag får väl ta ett snack med mitt ekonomiska samvete...eller ska jag låta känslan bestämma?...Man lever ju bara en gång.
Svårt det där......

(Svamlar i värmen)

P.

R.S
2009-06-30, 19:49
Skippa det ekonomiska samvetet och gå på känslan, så slipper du ångra dig sedan :-)

Rock 'n' Roll !

PoloGTI
2009-06-30, 21:02
Lustigt nog är Golf V R32 tystare än Golf V GTI...