handdator

Visa fullständig version : Sökes: Ventiltätningsbytare



D.E
2009-06-24, 20:36
Jag lyckades inte att byta ventiltätningarna. Plaströret man fick med blev förstört och tätningarna hamnade antagligen inte rätt.

Därför söker jag nu någon som kan ordna detta åt mig. Det gäller en Passat "ABS" 8v-topp och eventuellt även en Golf "GZ" 8v-topp.

Helst inom Dalarna, så att jag slipper frakta allt skrot så långt. Tätningar och allt finnes men inte skillsen att utföra arbetet. :D

Lön för mödan betalas givetvis
MVH Dennis

Bastard66
2009-06-24, 23:00
Man kan ju ta en hylsa som passar bra över ventiltätningen och sen en förlängare och knacka försiktigt.. Det har jag gjort nät jag bytt tätningar och det funkar fint..

D.E
2009-06-24, 23:51
Jag tog en ventil, satte på en passande mutter och dunkade i tätningarna lite lätt uppifrån. Känns som att det gick åt helvete, men jag har inga belägg för detta. :( Önskar det fanns något sätt att prova om det är tätt, annat än att montera i bil och provköra!

D.E
2009-07-01, 18:14
Tydligen ska man ha en speciell tång. Jag vet inte vart man kan få tag på denna.

Jag överväger att pröva din metod, Tommy. Kan jag ha förstört tätningarna genom min metod att installera? Är en tätning förstörd om metalldelen blir o-rund men jag rundar till den igen?

Bastard66
2009-07-02, 23:53
Skulle inte tro att det är någon fara bara den inte går på för lätt.. Jag använde mig då av passande hylsa och förlängare och knackade försiktigt tills det tog stopp, funkade fin fint.

D.E
2009-07-03, 00:16
Hur många gånger har du bytt?

Använde du en 10mm sexkantshylsa?

Janne.M
2009-07-03, 15:15
Skulle inte tro att det är någon fara bara den inte går på för lätt.. Jag använde mig då av passande hylsa och förlängare och knackade försiktigt tills det tog stopp, funkade fin fint.

Jag gjorde likadant, storleken på hylsan kommer jag inte ihåg. Tången behöver man väl bara när man ska plocka bort dom, det finns ett dornliknande verktyg har jag för mig, kolla http://www.vwcustomspeed.com/vattenkylt/vatten_verktyg.html
kostar dock 395kr eller så bjuder du lokala VAG meken på en fikakrans

Bastard66
2009-07-04, 01:48
Hur många gånger har du bytt?

Använde du en 10mm sexkantshylsa?

Jag har bytt tätningar ett par gånger men har pratat med folk som har använt denna metod utan problem... Du får pröva dig fram vilken hylsa som passar bäst... du ska alltså inte knacka på själva tätningen (gummit) utan längst ut på själva hylsan.