handdator

Visa fullständig version : Fläkten rusar hela tiden i min Golf GTI -05.



Evil E
2009-06-24, 01:26
Som sagt i rubriken så rusar fläkten till fullt rpm nästan omedelbart när jag startar bilen oavsett om motorn är varm el. kall.
Jag kan inte förnimma mig om att den gjort så tidigare och jag har inte gjort några mod i motorn som skulle kunna förklara detta.
Det inträffar dock vid lite varmare väderlek (ca 15 grader och uppåt) vilket torde få fläkten att gå lite oftare, men inte konstant på maxat rpm och även fortsätta en stund efter att jag stängt av motorn.


Nån som vart med om liknande?

Nån som vet vad det skulle kunna bero på?

Nån som vet hur man löser detta?

Manny
2009-06-24, 01:40
Stannar den om du stänger av ACn i bilen?

Smurfen
2009-06-24, 07:50
Som manny säger. Testa stäng av AC:n. kompisens v40 är likadan.Den snurrar på för fullt med typ 30sec stopp mellan sig så fort ac:n hoppar igång.

Evil E
2009-06-24, 11:05
Dessvärre så är det likadant även om AC'n ej går.

T-mek
2009-06-24, 12:06
Det är antagligen en tempgivare som inte är riktigt kry. Läs av felminnet så får du svaret.

NeXeN
2009-06-25, 15:24
Min moder hade samma fel på sin Golf 5 (1,6L), då var det den något relät som styr fläkten. vet inte vad det är för art nr el pris för det för det gick på ny bilsgarantin. (Bilen hade gått runt 2000mil)

(OBS det kom inga felkoder så dom fick felsöka)

Evil E
2009-06-25, 16:43
Min moder hade samma fel på sin Golf 5 (1,6L), då var det den något relät som styr fläkten. vet inte vad det är för art nr el pris för det för det gick på ny bilsgarantin. (Bilen hade gått runt 2000mil)

(OBS det kom inga felkoder så dom fick felsöka)

Låter vettigt!, tack för hjälpen.

Jag har haft nått relä som har hållt på å tickat å haft sig... Skulle kunna vara den som har ballat ur? Min kärra har dock 5500 mil på nacken ,så nybilsgaranti kan jag nog glömma.

Ska se om jag kan luska ut vad det är för relä o vad det kostar, köpa nytt o stoppa i, så får vi se!

:D

NeXeN
2009-06-25, 21:25
Hon hade samma fel, relät tickade fram och tillbaka. fläkten gick konstat och vissa dagar drog den ur strömmen i batteriet mm.

VAG provade och byta fläkt och sånt men sen kom dom fram till att det var "relät" som var kass

joakim_vilen
2010-05-01, 08:12
Hej !

Jag har också problem med att fläkten/relät låter, det låter fan som nån sitter och skriver skrivmaskin i instrumenteringen :(
Vad var det som löste era problem och vad kostade den delen ?
Jag har en Golf GTI 2006.

Tack på förhand

Jocke