handdator

Visa fullständig version : Turboladds problem Golf 4 GTI -99



Lindskog
2009-06-23, 15:31
Har en golf iv gti med bsr steg 3. Sitter även en öppen turbo XS dumpventil på den. Köpte en ny öppen dumpventil som ja satte dit men fick den inte att fungera som den skulle.. bytte då tebax till min gamla igen. Sen när ja började köra så laddar inte bilen mer än 0.3 bar då den vanligvis laddar ca 1,1 bar. Den börjar dra som vanligt men sen så känns det som nåt motar trycket.

Nån som har en aning om vad det kan vara för fel?


Tacksam för svar..
Mvh Lindskog

Rickard.v
2009-06-23, 15:35
Det jag kan säga är att vag motorerna är bygga för återcirkulerande dumpventil. Så en öppen dump tror jag försämrar motorns styrsystem.
Kanske kan saker gå sönder vet ej.

Lindskog
2009-06-23, 15:57
Det jag kan säga är att vag motorerna är bygga för återcirkulerande dumpventil. Så en öppen dump tror jag försämrar motorns styrsystem.
Kanske kan saker gå sönder vet ej.

Jag har ju kört med öppen dump på den i snart 4 år uten att den krånglat innan..

Falcor
2009-06-23, 16:51
Eftersom du dumpat ut luft som skulle funnits i systemet så är risken att bilen gått för fett och brännt sönder katalysatorn, då blir den tät och släpper inte igenom avgaserna som den ska vilket leder till för högt avgasmottryck efter turbon...

Börja med att läsa av felkoder och se vad dom säger...

Lindskog
2009-06-23, 17:16
Eftersom du dumpat ut luft som skulle funnits i systemet så är risken att bilen gått för fett och brännt sönder katalysatorn, då blir den tät och släpper inte igenom avgaserna som den ska vilket leder till för högt avgasmottryck efter turbon...

Börja med att läsa av felkoder och se vad dom säger...


Ska åka och läsa av dom imorn.. Men kan man se på felkoderna om lmm:n är trasig??