handdator

Visa fullständig version : Vad gäller vid import av aptrimmad bil? Ska ta in en turbokonv. R32.



Evil E
2009-06-22, 16:18
Som sagt i rubriken, jag brinner för turbokonverterade R32'or och skulle gärna lägga vantarna på en sådan.
Med på vägen följer lite problem mad med antingen ombesiktning el. import och jag skulle gärna få lite råd / tips / tricks av den som kan...

Bilen jag tänkt plocka in är en VW R32 2002-2007 konverterad till dubbelturbo.
Effekt: 364 kW / 495 Hk (Original ca. 184 kW / 250 Hk)

Alternativen jag har är som följer:

1. Köpa en R32 2005-7 original här i Sverige, ta med den ned till Tyskland för turbokonvertering, köra tillbaka
den till Sverige för att sedemera försöka regga den som någon sorts ombyggt fordon (vilket jag förstått är mer eller mindre omöjligt såtillvida jag inte bygger om hela bilen).

2. Köpa en R32 i Tyskland som redan är turbokonverterad och TÜV-godkänd (registrerad och klar i Tyskland) för att sedemera föra in den i Sverige och registrera / besiktiga in den här.

Skulle väldigt gärna att nån här på forumet som känner sig hemma i snårskogen kring diverse regelverk vid omregistrering alt. import av astrimmade bilar hjälper mig att fatta rätt beslut / förverkliga min dröm.

TACK!

Cullberg
2009-06-22, 16:53
Kan tyvärr inte så mycket inom detta ämne, Men det låter som en riktigt bra idé som jag hoppas du lyckas väl med... Har du hittat några fina objekt?

Lillen
2009-06-22, 17:08
För reggning i sverige SKA bilen vara i orginalutförande.
Inte sänkt eller ha andra delar än orginal.

För trimmade bilar är det STOPP.
Det är Fahrzeugebriefet(tyska regbeviset) som säger vad som bilen har med sig.
I detta Brief = regbevis ska det helst vara tomt utan tillägg.
Är det inte det är bilen ändrad och SBP säger ajja bajja.
Hjul mm kan slinka igenom med lite tur.

Bara en så enkel sak som sänksats fick jag byta på en bil jag själv hämtade.
Ingen stor sak men likväl blev det stopp pga det.
Det var inne på SBP.

Är tyvärr helt kört med de två allternativ du gett.
Iaf med dessa förutsättningar.

JAG GISSAR att du hur du än gör får plocka av turbokittet för att besikta hemma.
Så vilket val du än gör blir det nog till att skruva.


MEN kör du på SFRO-spåret så kan du ju besikta om bilen.
Men som du själv säger är det ganska stora ombyggnationer för att det skall gå vägen.

993turbo
2009-06-22, 17:19
Hej när jag tog hem min porsche 993 turbo så satt det h&r ställbart chassi,
19" gemballa fälgar som va mycket berdaren original sen va den trimmad till 430 hk där alla i sverige såldes som 408hk. hadde inga problem vid inregning.
har även hört att man kan ta in bilar som är trimmade även om det står i brifet. tänk på att skatten på bilen kommer att bli svin dyr om du inte har rätt papper med dig hem från tyskland.
mitt råd är kolla med den stationen du har tänkt att regga in bilen på så att du inte står här och inte kan bruka bilen även om du gjör den original.
lycka till.

ThomasT
2009-06-22, 17:41
Hej när jag tog hem min porsche 993 turbo så satt det h&r ställbart chassi,
19" gemballa fälgar som va mycket berdaren original sen va den trimmad till 430 hk där alla i sverige såldes som 408hk. hadde inga problem vid inregning.
har även hört att man kan ta in bilar som är trimmade även om det står i brifet. tänk på att skatten på bilen kommer att bli svin dyr om du inte har rätt papper med dig hem från tyskland.
mitt råd är kolla med den stationen du har tänkt att regga in bilen på så att du inte står här och inte kan bruka bilen även om du gjör den original.
lycka till.

Din bil var inte helbilsgodkänd.

Med nyare bilar som har helbilsgodkännande så går det inte att regga in dem om de inte är orginal. Om de tom bara misstänker att bilen inte är orginal så ligger det på er att bevisa att bilen är orginal...

Så det enda alternativet är att köra olagligt.

.

Lillen
2009-06-22, 17:54
Min bil var INTE helbilsgodkänd heller.

Då hade du tur eller så har Porsche andra specifikationer.
Det skall INTE gå att komma igenom med modifierade bilar enligt SBP:s tekniska upplysning.

De kan ju ha egna chassienummer så det går den vägen.
Vissa tuners har ju helt egen så kallad tillverkning och då helt egna chassienummer.
Då måste SBP gå på de uppgifter som finns Regbeviset från tillverkaren.


JA det bästa är att ta kontakt med den station som skall göra regbesiktningen.
Är ju alltid en männsika som skall tolka reglerna och det kan bli olika.
Men läser man dem själv så fattar man att det kan bli dyrt att chansa.

993turbo
2009-06-22, 19:43
Din bil var inte helbilsgodkänd.

Med nyare bilar som har helbilsgodkännande så går det inte att regga in dem om de inte är orginal. Om de tom bara misstänker att bilen inte är orginal så ligger det på er att bevisa att bilen är orginal...

Så det enda alternativet är att köra olagligt.

.

Hej jo den va helbilsgodkänd det är ingen 80 tals bil utan en -96
kan vara att de är så ovanliga att de inte vet om det är oiginal eller ej.
trimmet fanns med i brifet( det sitter nämligen en gt2 motor från fabrik där av effekten) men det hadde inte de svensksålda bilarna för de va på 408 hk.

Falcor
2009-06-22, 19:57
Vi snackar om en skillnad på 22 hk eller ca 5 %, på Porschen, dvs inte speciellt mycket, golfen har juh en skillnad på nästan 100% så det är klart att det är mycket svårare att slinka igenom med...

Men tyvärr så är det nog kört, du kan inte ens komma undan genom att regga som ombyggt fordon för med den effekten skulle bilen behöva väga ca 2380 kg, dvs helt orimligt mycket...

Evil E
2009-06-22, 20:00
Vad krävs av SFRO för att regga som ändrat / ombyggt fordon?
Finns nått tak för effektbestämmelser, vilka delar skulle man behöva byta / ändra
för att få igenom en R32 med 364 kW / 495 Hk kontra originaleffekten på ca. 184 kW / 250 Hk.
Hur kommer det sig att en bil som är godkänd i ett annat EU-land ej går igenom i Sverige? Måste ju finnas nått kryphål i någon bestämmelse någonstans!?

Alla ni sneaky bastards, ge mig lite feedback! :-)

Evil E
2009-06-22, 20:02
Vi snackar om en skillnad på 22 hk eller ca 5 %, på Porschen, dvs inte speciellt mycket, golfen har juh en skillnad på nästan 100% så det är klart att det är mycket svårare att slinka igenom med...

Men tyvärr så är det nog kört, du kan inte ens komma undan genom att regga som ombyggt fordon för med den effekten skulle bilen behöva väga ca 2380 kg, dvs helt orimligt mycket...

Ahaaa... rent krasst, vad är max effekt jag kan kräma ur R32'an för att kunna regga som ombyggt fordon?
Vad gör alla männskor här i landet som har Supror etc. med närmare 1000 Hk som är ute å kör reggade? jag menar, de väger ju inte 3 ton..

Falcor
2009-06-22, 20:21
Enkelt, dom är inte reggade och godkända med 1000hk, dom kör olagligt och får jobbiga konsekvenser den dagen det händer en allvarlig olycka...

Effektgränsen för ombyggt fordon är 20,4 hk per 100 kg tjänstevikt, dvs väger bilen 1000 kg får den ha 204 hk, 2000 kg 408 hk etc... Det som minst måste bytas är motor, växellåda och komplett bromssystem. Det räcker inte med att turbokonvertera motorn utan det måste mer ombyggnad till än så, typ egna motorfästen osv...

Sen kan det vara så att en R32 inte går att regga som ombyggt pga att den är för ny, kan inte reglerna på den punkten riktigt.

Evil E
2009-06-22, 21:21
Enkelt, dom är inte reggade och godkända med 1000hk, dom kör olagligt och får jobbiga konsekvenser den dagen det händer en allvarlig olycka...

Effektgränsen för ombyggt fordon är 20,4 hk per 100 kg tjänstevikt, dvs väger bilen 1000 kg får den ha 204 hk, 2000 kg 408 hk etc... Det som minst måste bytas är motor, växellåda och komplett bromssystem. Det räcker inte med att turbokonvertera motorn utan det måste mer ombyggnad till än så, typ egna motorfästen osv...

Sen kan det vara så att en R32 inte går att regga som ombyggt pga att den är för ny, kan inte reglerna på den punkten riktigt.

Men... Bugatti Veyron har 1001 Hk på 1890 Kg. Går detta ihop bara för att den är typad så från fabrik?
Jävla förmyndarsamhälle man lever i, inte ens sin bil får man bestämma över!! :-(

jooeell
2009-06-22, 21:37
kolla runt nere i tyskland och hör om det finns någon firma som har "egen tillverkning" alltså som brabus för mercedes eller alpina för BMW då kan det gå för då är det ju som de säger att de sätter egna chassinummer och då måste spb gå efter deras spec

canterbury
2009-06-22, 21:55
kolla runt nere i tyskland och hör om det finns någon firma som har "egen tillverkning" alltså som brabus för mercedes eller alpina för BMW då kan det gå för då är det ju som de säger att de sätter egna chassinummer och då måste spb gå efter deras spec

detta är vad jag anser bästa alternativet, har en polare som sysslar lite med import och vad han kunde se var det absolut värt för dig att kolla.

Sen vet jag inget om detta, men får man inte som svensk köra en tysk bil i sverige som är ett eu land? Bara att fixa en box med eftersändning i tyskland för diverse avgifter? Eller är jag ute och cyklar nu?

Lillen
2009-06-22, 22:20
Vissa tuners har ju helt egen så kallad tillverkning och då helt egna chassienummer.
Då måste SBP gå på de uppgifter som finns Regbeviset från tillverkaren


kolla runt nere i tyskland och hör om det finns någon firma som har "egen tillverkning" alltså som brabus för mercedes eller alpina för BMW då kan det gå för då är det ju som de säger att de sätter egna chassinummer och då måste spb gå efter deras spec

Ungefär vad jag skrev =)

Och instämmer.
OM någon tillverkare bygger dem under eget namn KAN det gå.
Men det är ganska tveksamt om nån som bygger VW med egna chassienummer finns

Barbapappa
2009-06-22, 22:22
Men... Bugatti Veyron har 1001 Hk på 1890 Kg. Går detta ihop bara för att den är typad så från fabrik?Helt riktigt!

Lilla_Vargen
2009-06-22, 23:51
Effektgränsen för ombyggt fordon är 20,4 hk per 100 kg tjänstevikt, dvs väger bilen 1000 kg får den ha 204 hk, 2000 kg 408 hk etc...

Vad väger en R32 orginal ??

1680-1700 ???
Går väl att "väga upp den" med en massa bilstereo a 350+ kilo o vipps så blev vikteffekten inom rimlig nivå ;-)
Men sen får man ju plock bort alla "onödiga" kilon...

Som sagt blir mycke skruvandes för att få den igenom SBP hur man än gör...

jooeell
2009-06-23, 10:21
precis =) ville bara förtydliga lite hehe

Lillen
2009-06-23, 15:01
Det är lungt.

Ja det måste bli en massa skruvande.
Och detta antingen innan en riktig ombyggnad eller inför varje besiktning.
Beror ju på hur man väljer.

Smurfen
2009-06-23, 23:02
Går väl inte även om man vill genom SFRO besikta en bil som inte maskinen följer tillverkarens anvisningar. Så med dubbelturbo går det inte då denna maskin inte finns tillverkad till en bil.

Går att konvertera motorer i bilar upp till 75 då de har andra avgaskrav. Efter det blir det svårt. Då måste det finnas avgasintyg på maskinen.

jooeell
2009-06-24, 01:02
det är amatörbyggt isåfall... ombyggt är kört för då måste du byta maskin i bilen och maskinen du stoppar i ska vara i orginalutförande... amatörbyggt finns inga sådana regler än där är det bara hk/kg men du måste däremot ändra så mycket vad gäller allt det andra typ hjulupphängning o drivning så det är inte lönt det... så om du inte kan göra som lillen o jag säger så är det helkört tyvärr