handdator

Visa fullständig version : Akut! Identifiera bromsar Golf MKII



Stormen
2009-06-21, 22:40
Ska hjälpa en kompis med hennes Golf 2, blir förmodligen att byta ena hjulcylindern bak. Ska iväg och handla imorgon och skulle behöva veta vilken hjulcylinder det sitter på bilen. Har inte tillgång till den själv, tyvärr.
Det är en -89 eller -90 1.6 tyskimport (ej ABS).
Går det att läsa ut på chassinr, någon typskylt eller något annat simpelt vad det är för något som åtgår?
Bilen används dagligen, tyvärr, så den får inte bli stående.

Evigt tacksam för hjälp!

Manny
2009-06-21, 22:54
Simpelt är det aldrig.

Det finns två olika storlekar på bakre cylindernom du har 180mm trumma, 17,46 och 14,29 mm.

17,46mm sitter på bilar med bromskraftsregulator.

Finns en cylinder att välja på om du har 200mm trumma (17,46mm). Men det är inte troligt så länge det inte en gammal post eller polisbil från tyskland.

Köp en av varje o lämna tillbaks den du inte behöver, brukar inte vara något problem så öänge grejerna är oanvända.

Räkna med att behöva byta bromsröret med då det brukar vilja hålla hårt kvar i cylindern.

Jag hade inte gett mig på nåt sånt utan att ha en reservplan tillhands (extrabil, lånebil, cykel etc), kan nåt jävlas så gör det det...

Stormen
2009-06-22, 09:48
Rör + koningsverktyg finns till hands, och att det alltid jävlas vet jag. Men ibland drabbas jag av omotiverad optimism ;) I värsta fall får hon låna min bil någon dag.

Får köra på din metod att köpa båda cylindrarna om det inte finns något sätt att identifiera dom (utan att skruva bort trumman).

Tack för snabbt svar!

Fireball
2009-06-22, 12:49
Men ibland drabbas jag av omotiverad optimism ;)

Det där var dagens citat! Den tänker jag stjäla... :-)

(Sorry för OT)