handdator

Visa fullständig version : Bygga om från hyd luftar till mek



vr6_mannen
2009-06-19, 12:17
tjena tänkte hör om där är någon som har byggt om en hyd topp till mek.... för jag har fixat tryckare från en gammal 1.6liters motor.... går det att sätta över det... men får inte problem med olje tryck och så..

Janne.M
2009-06-19, 12:38
Du har en mycket fläskigare oljepump på en bil med hydrauliska tryckare än en mekanisk, så där borde det inte vara några problem.

vr6_mannen
2009-06-19, 12:42
jo men tänker mäst på att det funkar... för man får byta kam med för det är inte samma....

Sn00k
2009-06-19, 13:10
du behöver andra/längre ventiler.. inslipning av dessa.. kam avsedd för mek-tryckare.. shims/lashcaps å en riktig injustering av grejjerna..

Janne.M
2009-06-19, 14:24
Som en följdfråga, hur mycket har du tänkt att varva och vad för kam har du tänkt använda när du funderar på mek. ombyggnation? hydrauliska klarar sig rätt långt ändå.

Har du redan trimkam och bara vill slippa knattret från hydrauliska tryckarna så byt tryckarna kostar under 80 - 129 kr styck på rätt ställe, har jag för mig.

vr6_mannen
2009-06-19, 14:45
du behöver andra/längre ventiler.. inslipning av dessa.. kam avsedd för mek-tryckare.. shims/lashcaps å en riktig injustering av grejjerna..


vad då länger ventiler... är dom inte lika långa då... ja kam vet jag att man måste bytta... ja men kör men med vw orginal tryckar så behöver man ju inte lashcaps ju

vr6_mannen
2009-06-19, 14:47
Som en följdfråga, hur mycket har du tänkt att varva och vad för kam har du tänkt använda när du funderar på mek. ombyggnation? hydrauliska klarar sig rätt långt ändå.

Har du redan trimkam och bara vill slippa knattret från hydrauliska tryckarna så byt tryckarna kostar under 80 - 129 kr styck på rätt ställe, har jag för mig.

jo dom gör ju det... men jag har problem med dom så jag är rätt så trött på dom hyd... jag har en enem kam... prata med han så han sa att det gick att slippa om den så man kan kör med mek tryckare så... japp kolla på vag vad dom kosta.. dom gick på 80kr st sen lite rabbat på det så

Janne.M
2009-06-19, 15:10
Om man slipar om de hydrauliska tryckarna så måste du ha lashcaps mellan ventilskaftet och tryckaren, om du byter till vanliga mekaniska tryckare måste du ha längre ventiler och shims till tryckarna.

Här har du en utmärkt sida:

http://www.rosten-performance.com/pages/solid_lifters.html
http://www.rosten-performance.com/ (Huvudsidan)

vr6_mannen
2009-06-19, 15:20
Om man slipar om de hydrauliska tryckarna så måste du ha lashcaps mellan ventilskaftet och tryckaren, om du byter till vanliga mekaniska tryckare måste du ha längre ventiler och shims till tryckarna.

Här har du en utmärkt sida:

http://www.rosten-performance.com/pages/solid_lifters.html
http://www.rosten-performance.com/ (Huvudsidan)


ja men min topp har dom fräst sätena så många gånger så vi fick slippa av på ventil skaftet annars var dom öppna så.... oki varför ska man ha längre ventiler då...

Sn00k
2009-06-19, 15:47
på en hydraulisk topp är dom 7-10mm kortare för att få plats med tryckaren.. stoppar du dit mekaniska tryckare och har tänkt dig att schimsa ett spel på 10mm..? orginal-schimsen är i stål och väger bly.. blir en enorm massa-ökning där.. så enklast är att ta ventilerna ifrån en mekanisk topp.. å flytta över dom samt mek-tryckarna.

Janne.M
2009-06-19, 16:02
på en hydraulisk topp är dom 7-10mm kortare för att få plats med tryckaren.. stoppar du dit mekaniska tryckare och har tänkt dig att schimsa ett spel på 10mm..? orginal-schimsen är i stål och väger bly.. blir en enorm massa-ökning där.. så enklast är att ta ventilerna ifrån en mekanisk topp.. å flytta över dom samt mek-tryckarna.

Precis, för att förklara ytterligare så är(blir) avståndet mellan toppen på den hydrauliska tryckaren och själva anläggningsytan (som ventiltoppen ligger mot) tjockare än mostvarande avstånd på en mekanisk tryckare; därav kravet på lashcaps eller längre ventiler.

Ska du ändå byta till mekaniska så kan du ju samtidigt byta till större och lättare mekaniska alfa tryckare, dock kräver det uppborrning av tryckarloppen samt lashcaps har jag för mig, dock har jag ännu inte fått klart för mig vilken motor du menar.