handdator

Visa fullständig version : Hjullager bak golf V



Jocke
2009-06-18, 22:03
Har ett hjullager som är dåligt bak på min golf V, det är ju hela nav som sitter med någon form av centrum bult, och för att lossa denna behöver man en väldigt stor in12 eller vad nu en sådan torx kallas för tolvtandsbits kanske det är . någon som vet vilken storlek denna har och om det finns att köpa någonstans förutom ett original vw verktyg som kostar 440 spänn bara för hylsan? kanske någon som vet vilket moment denna ska dras med efterbyte?
Går det kanske att pressa ut lagren ur navet och montera nya i samma nav eller hur sitter de fast i navet någon som haft i sär dett innan ?

Jocke
2009-06-19, 10:00
ingen här som mekat med lager bak på en golf V

Premis
2009-06-19, 11:26
Har ingen manual framför mig nu men är det inte standardkonstruktion? Man rycker skiva och ok och så lossar man hela hubben och byter den? Brukar ju sitta med 4 bult? Sällan man byter själva lagret enbart ..

mathias_gsi
2009-06-19, 12:06
Det låter som att det är lika som på Golf IV:orna, då byter man hela huben/centrumet som skivan sitter fast i men den sitter i en stor centrumbult! Kan däremot tyvärr inte svara på vilken storlek det är men dom tolvtandiga kallas XZN.
Har du ingen mindre verkstad i närheten som du kanske kan få låna verktyg av en snabbis?
Annars brukar jag besöka Biltema så fort det är nåt verktyg jag saknar ;-)

polomannen
2009-06-20, 02:00
Det är storlek 30.
Det ska dras 70nm och sen 90 grader.

Jocke
2009-06-20, 17:19
Jo det är hela navet man byter men de kostar ju drygt 1500 styck så min tanke va att ta av navet och kanske pressa ut lagren och få tag i andra lager för typ några hundringar men det går kanske inte i dess nav.och dessa sitter inte med fyra bultar bak som det brukar va annrs.


Har ingen manual framför mig nu men är det inte standardkonstruktion? Man rycker skiva och ok och så lossar man hela hubben och byter den? Brukar ju sitta med 4 bult? Sällan man byter själva lagret enbart ..

Jocke
2009-06-20, 17:21
jo så ser det ut men problemet är ju att detta verkar va ett specialverktyg som bara vw har och inte går att handla på biltema tyvär.men ska kolla runt lite på nätet efter xzn vertyg så får vi se vad man hittar ,tack för hjälpen.


Det låter som att det är lika som på Golf IV:orna, då byter man hela huben/centrumet som skivan sitter fast i men den sitter i en stor centrumbult! Kan däremot tyvärr inte svara på vilken storlek det är men dom tolvtandiga kallas XZN.
Har du ingen mindre verkstad i närheten som du kanske kan få låna verktyg av en snabbis?
Annars brukar jag besöka Biltema så fort det är nåt verktyg jag saknar ;-)

Jocke
2009-06-20, 17:24
så verktygets storlek heter 30 för den är ju inte 30mm i diameter den är någonstans mellan 16-18 mm men då kanske det är som med en vanlig 6 kantstorks att de har betekningar som är typ från 20 och upp fast de är väldigt små. ok så det är 70nm plus 90 grader då tackar jag för informationen.


Det är storlek 30.
Det ska dras 70nm och sen 90 grader.

Jocke
2009-07-04, 12:17
ja ha så va man nöjd och hittat vertyg för att få av bulten till navet men så sitter ju broms oket med en xzn också vad fan tänkte vw på när de tillverkade denna modell att ingen ska kunna meka med dem själv klart, så nu är frågan är det en vanlig xzn m14 som är till bromsoket eller har de hittat på en egen storlek där också för det är tydligen m17 till nav bulten så då kan det ju lika gärna va m13 till bromsoket någon som vet innan jag försöker beställa verktyg?

Czeslaw
2011-03-23, 22:08
Så jäkla långsökt men jag testar att ställa en fråga till dig ändå Jocke, jag har samma problem. Men vilken dim var det som gällde till slut gällande navbulten och bultarna till bromsoket? Och var fick du tag i dessa??? Jag hittar inte de någonstans!
Jag vet att detta är en gammal tråd men jag provar att ställa frågan för jag börjar att bli lite desperat nu...
Alla svar är välkomna....

Lilla_Vargen
2011-03-24, 00:41
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/Hylsbitssats-38-delar/

Allt du behöver...den svarta på bilden är till navet...ser ut att vara en 18...