handdator

Visa fullständig version : Växellåda, renovering eller byte?



pelleman
2009-06-15, 10:50
Hejsan i sommarvärmen. :)

Jag hjälper en kompis med hans bil och växellådan är på väg att kasta in handduken. Det visade sig vara 0.5liter olja i den istf 3.2liter... hmmm
Jag öppnade sidan på lådan så man ser 5:e växeldrevet och det ser inget vidare ut (se bild) och ser blir jag lite skeptisk till om det inte ska sitta inskruvade bultar som går in i axlarna o håller drevet på plats?
Så ser det ut om jag tittar i ETKA.

Flera kuggar ser kass ut, jag sanerade lådan och fyllde på olja men kör fortfarande med det kassa drevet.
Kan drevet ha blivit sånt eftersom det var för lite olja och det har gått varmt, eller dom bulten jag förklarade som borde hålla dreven på plats har dom lossnat och rivit sönder drevet?

Vad tycker ni att vi ska göra?
Hitta en begagnad CNU-växellåda verkar omöjligt, hittar allting utom just den.
Jag har fått prisuppgift på 5:e växel drevet och det kostar en tusenlapp..

Kom gärna med tips och funderingar kring detta.
Har nån en CNU låda eller kan fixa en så är jag MYCKET intresserad!

Ha en bra dag!

Länken är:
http://www.pwengineering.se/joomla/images/golfmk3/dsc00529.jpg

Raz
2009-06-15, 12:47
Vad är det för bil?

pelleman
2009-06-15, 13:08
En Golf III med 1.6 liters motor med lite annat innehåll så den går bra.
Förutom det där med lådan som är lite oroväckande.

pelleman
2009-06-16, 07:58
Om någon känner till nån ersättningslåda för CNU så är jag tacksam för svar!!!
Jag har kollat runt i ETKA o google lite och det ser ut som om CHV-lådan passar, men jag behöver veta säkert innan jag köper en sån.
Som sagt, tacksam för svar!

MVH Pär

Manny
2009-06-16, 08:20
Nästan alla 020 lådor passar i princip som jag har förstått det. Den största skillnaden är nog bara utväxlingen.

D.E
2009-06-16, 13:58
Det finns en skillnad på drivaxlarna samt axeln till kopplingen också. Finns både 90 och 100mm drivaxlar samt två olika utgående axlar (8v och 16v).

Manny
2009-06-16, 17:55
Ja det stämmer, det hade jag glömt.

pelleman
2009-06-17, 09:56
Detta är ingen 020 låda utan en 085 låda, så 020 blir svårt att få o passa rakt av. :)

Men jag har diskuterat problemet och tydligen så är det ett vanligt problem med 085 lådorna att ändbultarna gängar ur sig o ramlar av, dåligt med loctite vid montering sa garagekillen på vw sthlm.. :)

Så jag har beställt drev, brickor och ändbultar nu idag. Var inte så dyrt på bilab, kanske skulle ha köpt det koniska lagret innanför drevet också men vi får se hur detta funkar först.

Något jag däremot inte vet är med vilket moment ändbulten ska dras, hittar inga siffror någonstans. nån som vet?

Manny
2009-06-17, 12:37
Hmm? 085-låda? Med 3.2liter olja? Är det en automat eller?

pelleman
2009-06-25, 12:08
Nope, en manuell..
Har spårat upp vad det är för låda nu och den heter 8N enligt ETKA.
Anledningen till att drevet såg ut sådär var att på den parallella axelns drev hade den underliggande nållagret havererat och det blir inte så bra då så därför har tänderna slitits av på drevet.
Hatar importbilar, ska nog aldrig mer köpa en sån. lol

Men 3.2liter olja fick plats i den, märkligt.

Manny
2009-06-25, 12:17
Jaha, det måste vara en "smallblock" 1,3litermotor väl? Inte bakåtlutad som 1,8orna utan framåtlutad.

1,3orna har 085 lådor medans 1,6orna har 020.

Enligt autodata så ska det vara 3,1 liter i 5växlade och 2,2 i de fyväxlade.