handdator

Visa fullständig version : Trött 2L 16V



Bullitt
2009-06-14, 21:46
Nu börjar jag tröttna på bilen!
Det känns som jag kollat allt men får inte iordning på motorn endå...

Motorn startar lätt och går jämt och fint men den känns otroligt slö och "hänger" sig på gasen när man släpper den. Den går alltså långsamt ner till tomgång. Bränsleförbrukning är OK, komptestad OK, Inga felkoder. Nya filter/stift.

Det enda jag kan komma på är att kamremmen hoppat en kugg, vad är vanligt på dessa motorer?

Bullitt
2009-06-17, 23:11
Ingen som kan ge något tips alls? Funderar på bränsletrycket...

Lillen
2009-06-17, 23:16
Luftmassemätare?
Bränslefilter?

zoddri
2009-06-18, 00:11
Kan det vara så enkelt att gasvajern inte löper som den ska?

Bullitt
2009-06-20, 18:13
Tack för svaren.

Jag har ju luftvåg i min och soppafiltret är nytt... Vajern löper som den ska. Förstår inte riktigt varför den varvar upp så långsamt och varför den går ner i varv så sakta. Kan det vara fel bränsletryck?

Lillen
2009-06-20, 20:51
Har du luftvåg.
Då kanske du ska skriva vad för motor och bil det gäller.
Verkar ju vara lite hopkok eftersom det inte är orginal?

Bullitt
2009-06-21, 09:16
Det är inget ihopkok... Den sitter i en Passat 91.

razer
2009-06-21, 19:57
Sitter det inte en arm som gör att varvtalet går ner långsamt? (känn på spjället om det är en dämpare på det. (det är på på min audi med 2.0L 16v.)

Det fina med det är att när man växlar ner får man automatisk mellangas ...

Bullitt
2009-06-22, 21:32
Sitter det inte en arm som gör att varvtalet går ner långsamt? (känn på spjället om det är en dämpare på det. (det är på på min audi med 2.0L 16v.)

Det fina med det är att när man växlar ner får man automatisk mellangas ...

Det är en dämpare på spjället, har försökt justera men det beter sig likadant. Varvet t.o.m ökar lite när man släpper gasen!

Har du 140hk motorn? ACE? Isf känns din trött med tanke på antalet hästar?

razer
2009-07-17, 20:27
Det där med dämparen är en komfortfuntkion och går att plocka bort. Men det gör att man kan köra jämnare och får automatisk mellangas :)

Min bil är en Audi 80 Competition med ACE motorn fast numer med KR topp och kammar efter ett haveri. Jag tycker inte den känns så trött, den är lite piggare nu med KR toppen.

ACE motorn är ju en blandning av 6A och ABF. Så om man vill få ut mer effekt ska man montera ABF kamamrna.