handdator

Visa fullständig version : Golf 4 v6 4motion... NooB frågor



KoBo_83
2009-06-14, 20:21
Jag har nyligen köpt en mk4 4 motion och jag har lite frågor..

Ang larmet:
när jag trycker på lås knappen så låser den dörrarna men jag får trycka på lås knappen två gånger till innan han blinkar till och indikerar att larmet är på? är de så de ska vara eller är det jag som missat nåt? finns det olika stadier? alltså bara låst vid ett tryck och larmat vid tre tryck?
nån som vet? :D

Ang avgas:
Jag vill ha två utblås, ett på varje sida och jag har sett R32ans system och förstått att det ska passa rakt av (nästintill) men jag vill inte ha den STORA burken bak finns det inget färdigt system med två mindre burkar längst bak eller måste jag bygga ihop de själv?

Chippning:
Min bil va steg ett chippad från fabrik och de ger tydligen ~220 hk men finna det inget steg2 eller steg3 chip? och vart kan man få tag på de?

Bromsar:
jag har just nu 17" fälgar på men har tänk mig ett par 19" och då kommer man att se bromsskivorna och de ser ju för taskigt ut med stora fina fram och putttttttesmå bak hittade fina skivor hos bromsmannen.se men man måste väl flytta ut oket? hur? finns det nåt färdigt fäste eller är de nån som tittat på detta och kanske kan hjälpa mig mot ersättning :F

Tacksam för snabba svar // KoBo forumets nyaste medlem.....

mtm
2009-06-14, 20:48
Ang. chippning så är ju din bil en sugmotor. Vilket gör att ett steg 2 eller mer generellt sett blir väldigt dyrt.

Har man en turbobil så brukar man trimma med utgångspunkt från turbo med tillhörande prylar. En fördubbling av effekt är inte ovanligt utan att behöva bearbeta motorn. Observera att detta är väldigt generellt dock.

Har man en sugmotor och vill plocka ut mycket effekt har du i stort sett 2 vägar att gå.

1a. Turbokonvertera
1b. Kompressormata
2. Trimma själva motorn.

2:an innebär mycket mekanisk bearbetning.

Oavsett vägval så får du räkna med att lägga ut ganska mycket pengar.
Allt hänger på hur mycket du kan göra själv, om du vill trimma för att det ska hålla eller ej, vad du har för kontakter när det gäller delar osv osv.

Sen kan ju jag tycka att ska man börja plocka ut mycket effekt så bör man se över vilka möjligheter man har till att stanna också. Dvs bromsar bör uppgraderas och även väghållning bör ses över.

När det gäller bromsar så har t.ex. ECS Tuning uppgraderingskit till den bilen. Kitten börjar vid ca 600 dollars. Men det finns säkert någon som säljer de hållare du behöver för att flytta ut oken.

Risken är dock att oken ser ganska patetiska ut på stora skivor, dvs ursprungsproblemet ej löst. :)

mtm
2009-06-14, 21:02
Kompressor-kit steg 1 till Golf V6: VF-engineering (http://www.vag-tuner.com/acatalog/V6_4Motion.html)

"Bara" 4.700 GBP, ca 60.000 kronor med dagens kurs. =)

KoBo_83
2009-06-14, 22:18
oki lite dyrt men kanske kan va nåt..
att satsa på till framtiden.
ang dom andra frågorna nån som har nån ide?

Cullberg
2009-06-15, 00:09
Avgas borde väl vilket sportavgassystem som helst passa, tex Milltek!
Då är det garanterat mindre burkar...

KoBo_83
2009-06-15, 07:01
joo kanske de men jag tänkte om de fanns nåt färdigt system annars blir de väl till och pussla ihop de själv..

nån som gjort de eller har koll på vad jag behöver?

IMP
2009-06-16, 00:02
ang låset så är det antagligen så att en dörrarna kärvar sig vid låsning.. så den behöver 2 tryck på sig att låsas helt !

Har liknande problem på min .. händer dock bara 1 gång av 20 typ .. Men testa o lås o se om alla åker ner som de skall.. samma sak när du låser upp .. om alla åker upp ..

trött nu men hoppas du fattar :P

KoBo_83
2009-06-21, 17:45
ang låset så är det antagligen så att en dörrarna kärvar sig vid låsning.. så den behöver 2 tryck på sig att låsas helt !

Har liknande problem på min .. händer dock bara 1 gång av 20 typ .. Men testa o lås o se om alla åker ner som de skall.. samma sak när du låser upp .. om alla åker upp ..

trött nu men hoppas du fattar :P

förstår va du menar men har fått för mig att de är larmet som inte vill gå igång på andra trycket.. för första gången så låses han väl bara sen andra ska löarmet gå i och då blinkar de en gång? eller har jag helt fel?