handdator

Visa fullständig version : Tur man inte bor i Norge .



jtds
2009-06-14, 13:50
http://www.adressa.no/forbruker/bil/article1338718.ece


klippt från texten i artikeln

Tidligere er det bare bilentusiastene som har hatt effektmålere, men nå har også Statens Vegvesen gått til anskaffelse av det de betegner som et spesialvåpen mot biltrimming.


"
Kan bli dyrt
For flere bileiere kunne det bli en kostbar affære. I forbindelse med kursingen av bruken av måleren fikk Vegvesenet inn en beslaglagt Nissan 200 SX mistenkt for ulovlig trimming. I original utgave skulle bilen hatt 169 hestekrefter, men ble målt til 293,6.

Eieren av denne bilen kan nå bli 100 00 kroner fattigere, inkludert et avgiftspåslag på 59.000 kroner og en straffeavgift på opp mot 50 prosent."

Greenis
2009-06-14, 14:21
Norska myndigheter är slut i huvet!!!
Dom har oxå "tekninsk kontroll" ofta, det är det samma som en besiktning vid vägkanten. Har man då sänkt bilen mer en dom 40mm dom tillåter, eller satt på ett sportavgassystem så blir det böter.
En kompis av mig blev stoppad med sportavgassystem på sin disel och han fick 3000,- i böter. Jag har klarat mig ännu.
Kanske man skulle flytta tillbaka till sverige??

onk
2009-06-14, 18:12
Haha ja dom är fina..
Ska härifrån om nått år som tur är!

Bengan.U
2009-06-14, 22:18
Roa er inte förmycket på norrbaggarnas kontroller av bilarna.....
Förslag finns även på regeringens bord om att liknade kontroll skall införas
i Sverige på SBP :/ Beslut ska tas efter det att man utvärderat det Norska
arrangemanget :(

// Bengan.U

Lillen
2009-06-14, 22:33
Dessutom på förslag att bilprovningen skall privatiseras eller att det släpps in privata entreprenörer!

jooeell
2009-06-15, 11:46
Roa er inte förmycket på norrbaggarnas kontroller av bilarna.....
Förslag finns även på regeringens bord om att liknade kontroll skall införas
i Sverige på SBP :/ Beslut ska tas efter det att man utvärderat det Norska
arrangemanget :(

// Bengan.U

ja jag har hört detta det är ju helr sjukt att... jäkla politiker

GTI G60
2009-06-15, 12:36
Bara att göra som jag, åka org...

Kommer väl alltid att finnas sätt att "undvika" att åka fast ;)

Greenis
2009-06-15, 20:29
Visst finns det sätt som gör att man kan klara sig.
Jag vet om några som kör med 2 mappar i bilen en för orginal effekt och en förlite roligare körning. Annars får man göra som många andra normen och köra orginalt på väg och lägga all krut på en banbil (Sån som jag själv gör utan att avslöja alt för mycket men det kommer att gå fort!!!)