handdator

Visa fullständig version : Vårstäda bilen, tips på olja, wax, maskin osv.



Nattuggla
2009-06-14, 12:51
Ska byta olja på bilen, en Golf IV GTI -03 så undrar vad jag ska välja för olja. Nu är det castrol longlife 5w-30 i, men eftersom VAG här ville ha 3021 kr för oljebyte med luft och oljefilter tänkte jag göra det själv.

Bilen är chippad (om det spelar roll) och vill ha ett vettig olja som kostar mindre än flytande guld men likväl är bra.

Sen hade jag tänkt fixa upp glansen på bilen. Men behöver dels maskin, dels trissor, dels wax, cleaner, you name it. Vad rekomenderas? Sökt efter gamla trådar men hittar inget.

mtm
2009-06-14, 13:08
Olja är en djungel.

Jag kör på Castrol Magnatec 5W-40 och den är jag nöjd med. Tycker inte den är överdrivet dyr.

Sen finns det många och långa trådar om Biltemas oljor, men mer än så säger jag inte. :)

En trimmad bil ställer alltid högre krav på smörjning. Men något som jag anser är viktigare är att man byter oljan med tätare intervaller.

Jag byter olja och filter 2ggr per år eller var (ca) 500 mil. Om du kör bana ska du byta olja före och efter körning.

När det gäller rekond så kan du kolla på zatzys bilvårdsforum samt ett engelskt forum jag tycker är grymt. Detailing World (www.detailingworld.co.uk)

Något jag kan rekommendera är MAC 124 kallavfettning samt Lahega 40 som är ett alkaliskt medel.

Lahega 40 är ett jävla mirakelmedel. Jag använder det interiört till både vinyl och klädsel (tyg), till motortvätt och som alkaliskt avfettningsmedel till lacken. Använder det även i hemmet till mattorna. :)

Sen undviker jag i den mån det går konsumentprodukter, SPECIELLT de som innehåller silikon.

MEN en produkt som jag tycker är bra är Autorange (Lahega) Window Cleaner. Tycker den är lättarbetad och lämnar inga rester.

Ett annat tips är microfiber, du kan inte ha för många microfiber-dukar av hög kvalité!

Meguiars Water Magnet är GULD värd! Speciellt i kombination med en BRA gummiskrapa (oh nej vad säger han?!).

Något jag även sett folk använda för torkning, och som jag tänkte prova, är att använda en löv-blås. Dock ska det vara en el-driven och inte en bensindriven. Risken med den bensindrivna är att den spottar ur sig massa partiklar man inte vill ha på lacken.

Nåja, lite tips på vägen iaf. ;)

Cullberg
2009-06-14, 13:35
om man skall ha en billig polermaskin men som ändå fungerar bra så kan man faktiskt köpa den på biltema med dubbeltrissor och sen bara köpa riktiga rondeller på tex prorecond.se, Där har dom även mycket bra medel.

Själv kör jag med vw egen olja samma som du kör med nu fast inte longlife, Alltså Castrol SLX Pro 5w-30

RikardC
2009-06-14, 13:51
Hej

Själv använder jag numera motorolja från biltema i min GT Sport 170hk. Den som jag använder har 504 och 507 typning och kostar ca 100 kr/liter.
Jag lite petig och byter motorolja + olje och luft -filter var 800 mil. Då är ett pris om 100 kr litern för motorolja mer kul för ekonomin :)
När det gäller olje/luft/kupé -filter så köper jag dem från Mekonomen eller motsvarande.

mtm
2009-06-14, 14:27
En sak jag glömde nämna.

Snåla INTE på polermaskin. Som vanligt får man det man betalar för. MEN i detta fallet om du köper kvalité så kommer den räcka livet ut!

Manny
2009-06-14, 16:17
Mycket bra info, men....


Om du kör bana ska du byta olja före och efter körning.


Varför? Utveckla gärna....

mtm
2009-06-14, 17:29
Mycket bra info, men....



Varför? Utveckla gärna....

Kanske borde ha varit ett "bör" istället för ett "ska".

Kan inte motivera det rent tekniskt. Men sunt förnuft och känsla säger mig att det är lämpligt. Minst iaf att man börjar ban-åkat med färsk olja.

Bilen körs ju på ett helt annat sätt när man kör bana än vid vardaglig körning (beroende på vem man är då kanske, haha....).

Man ligger på högre varv och lägre växlar under en längre tid. 1 banmil är nog som 100 bruksmil ur oljesynpunkt.

Har du andra åsikter så dela gärna med dig. :)

Manny
2009-06-14, 17:56
OKej, det klargjorde ju litegrann iaf. Jag är själv ingen expert, men jag tror inte det sliter så vansinnigt myckte mer trots hård körnig. Du har ju inga kallstarter direkt, och sen kör man ju sällan mer än en kvart-tjugo minuter per pass.

Att byta innan och efter bankörning är lite overkill, ett byte innan säsongen och kanske ett under är troligen mer än tillräckligt. Dvs lite oftare än vanligt. Så länge man inte har en supertrimmad kärra som lever på små marginaler och toleranser.

Jag själv byter en gång i början på säsongen, sen blir det ett par hundra banmil o några hundra gatmil per år. Oljan hinner inte ens bli svart på den tiden.

mtm
2009-06-14, 18:17
Ja, det är många faktorer som spelar in.

Hur långt oljan gått innan bankörningen, övriga skicket på motorn, om man trailar bilen eller kör med den till och från banan osv osv.

Problemet som jag ser det är att får man ett haveri så är det svårt om inte omöjligt att tillskriva det ett missat oljebyte.

Därför känner jag att det är värt att börja ban-körningen med färsk olja i framförallt motorn. Better safe than sorry så att säga. I sammanhanget är dom kronorna som oljan kostar en billig "försäkring".

Men nu har vi glidit väldigt off topic känner jag. :)