handdator

Visa fullständig version : Oljelampa ABV vr6



gnytt
2009-06-14, 03:15
Hmm, har ett litet bekymmer. Suttit och lusläst många trådar här inne men lite jag inte blir klar över.

Problemet: Har ju byggt en golf mk2 vr6 med abv (corradomotor) och oljelampan blinkar men den tjuter inte. Olja och filter nyligen bytt och bilen startades, tickade en del men detta försvann helt efter en stund.
När jag startade bilen först låg oljetrycket på typ 7bar men efter den gått varm skönk oljetrycket och tickandet försvann. Sen la sig oljetrycket på 2bar och där låg det fint på tomgång och motorn lät förträffligt och även vid gas lät den kanon. Och olja är där tillräckligt av. Men lampan blinkar ändå.

Så tänkte om det var någon av givarna eller kabelskorna som sitter ovanför oljefiltert, Kommer inte ihåg om där satt 2 eller 3 givare men är det någon som vet om det skiljer på dessa givare vilken plats och vilka färger kablarna och givarna ska ha som hör ihop. Kan väll inte vara så mycket annat än givarna som spökar igentligen?

Mvh/ Kibbe

ypzilon
2009-06-14, 09:47
Är varvräknaren inkopplad?
När lampan lyser så har du lågt oljetryck, när lampan blinkar varnar den för att ngt inte stämmer, tex att du har oljetryck men inget motorvarv.

gnytt
2009-06-14, 11:59
Jo har motorvarv, efter den hade justerat sig så la sig varvet på 900varv där det låg utan vandring?

gnytt
2009-06-16, 23:00
Problemet löst=) Var en vänlig själ på vr6.nu som sa i vilken ordning kablarna som går till givarna ovanför oljefiltret skulle sitta, och där var inte en enda som satt rätt trots dom suttit kvar seda jag köpte motorn från skroten=S Kanske därför han skrotat corradon=P

Snett upp till vänster var ju givaren för oljetempen och där skulle grön kabel sitta (satt gul som är till undre oljetryck har jag för mig)

Till den vänstra, av dom 2 främre skulle gul kabel (satt blå som går till övre olje tryck?)

Och slutligen till den högra främre hade dom pluggat i den gröna som var till oljetempen, där skulle blå sitta.

Så lite knas men skönt att det inte var något värre