handdator

Visa fullständig version : Instrumentering Golf IV



mtm
2009-06-13, 02:02
Jag ber om ursäkt om detta redan är besvarat, men har inte lyckats hitta något när jag söker.

Skrev i en tråd tidigare om att "lampan" till min digitala klocka glappar.

Nu börjar jag även fundera på om det kan vara en eller flera "lampor" till instrumenteringen som är paj.

Visst är det väl så att det sitter dioder i instrumenteringen?

EPC-lampan tänds nämligen aldrig, trots att jag vet att det finns felkoder.


Vad gör man åt detta? Är det något man kan byta själv? Hur kan man kolla vilka typer av indikatorer man ska ha?

Mr dOhC
2009-06-13, 12:05
EPC lampan, vilken är det ?

Finn
2009-06-13, 12:31
EPC lampan, vilken är det ?

Den för motorelektroniken.

EPC=Electronic Power Control

mtm
2009-06-13, 12:44
Hittade ett företag, BBA Reman (www.bba-reman.com) som lagar instrumentering.

Vet nån om det finns ett liknande företag i Sverige?

Mr dOhC
2009-06-13, 12:47
Ok, den har jag aldrig sett innan heller.

VWGolIV
2009-06-13, 17:38
Det känns billigare att ex åka till en skrot och montera loss själv, hela instrumenteringen.

Den passar väl på vilken som helst eller ?

Maha
2009-06-13, 19:51
EPC lampan väl är bara "i bruk" på modeller med E-gas, vilket väl inte fanns på golf -00? rätta mej om jag har fel...

mtm
2009-06-13, 23:14
Den passar väl på vilken som helst eller ?

Nä, så mycket vet jag att det är inte så enkelt.

Finns hur många olika instrumenteringar som helst, t.ex. beroende på vilken immobilizer man har på bilen. Utöver det så måste man ha en kod (4 eller 5 siffrig) som behövs för att "para" klustret med bilens ECU.

Koden är dessutom något som VAG inte lämnar ut (tydligen) och man kan inte heller läsa av den med VAG-COM.

Mao en veritabel djungel. Därför fixar jag hellre det jag har. OM det nu är möjligt?

Axelsson
2009-06-14, 19:54
Lite off topic nu kanske men:

Är alla Golf mkIV utrustade med immobilizer?

När jag köpte min Golf V5 och ringde runt för att kolla försäkringspremier så hade ett försäkringsbolag krav på att det skulle vara immobilizer i bilen + att nycklarna skulle kodas om för att kunna tecka en försäkring hos dom.

mtm
2009-06-14, 19:59
Lite off topic nu kanske men:

Är alla Golf mkIV utrustade med immobilizer?


Hmm... tror inte att alla är det.

Har du en "stilett"-nyckel så har den det, men inte annars.

Detta är vad jag tror iaf.

Manny
2009-06-14, 20:14
Startspärr har alla mk4, men om dom klassas som immobilizer har jag ingen aning om.

Syrrans 1,6a har chip i nyckeln, och det är en vanlig nyckel.

mtm
2009-06-14, 20:17
Oh fan. Då har man lärt sig något.

Ja, vad är egentligen definitionen av immo?

Wikis definition (http://en.wikipedia.org/wiki/Immobiliser)

Ska man tro wiki så är ju startspärr = immobilizer.

Särkelä
2009-06-14, 23:05
Koden är dessutom något som VAG inte lämnar ut (tydligen) och man kan inte heller läsa av den med VAG-COM.

Kanske för att vi gör allt sånt online. E ju inte att vi har nån kod som man bara skriver in.. utan man måste ha bilen uppkopplad till nätverket.

mtm
2009-06-14, 23:13
Ja, precis.

Som jag förstod det så även om du som tekniker ville lämna ut den så kunde du inte för det fanns inget sätt för dig att få tag på den.

Eller har jag missuppfattat det?

När du ändå svarar, vad är din rekommendation?

Jag tror att det är två lampor/dioder som är paj, EPC och farthållaren. Ja, och klockan sen då.

Kan man ta reda på vad det är för dioder och sen löda om det själv?

Please, ge mig något att gå på. Vill helst slippa köpa en ny för 2k+

mtm
2009-06-15, 23:20
Det är inte så att dessa lampor/dioder går att stänga av/sätta på via VAG-COM?

Tänkte om det är något sådan fuffens bara?

Det förklarar visserligen inte den blinkande klockan.

mtm
2009-06-16, 20:20
Fortsätter skriva envist.

Plockade isär skiten idag... som vanligt när jag plockar i något så går det mer sönder.

Nu rör sig varvnålen som om den har ryck och digitala klockan har tappat "streck"...

Om man ska köpa ett från skroten, räcker det då att gå på artikelnummer?

För tittar man i etka så står det att man måste beställa manuellt och att det viktigt att chassinummer stämmer eller nått sånt... ?

Vad ska jag göra ?

Axelsson
2009-06-16, 20:22
Vad ska jag göra ?

Du kanske ska ta och köpa dig en cykel istället? ;)

Henrik.M
2009-06-16, 21:07
Koden är dessutom något som VAG inte lämnar ut (tydligen) och man kan inte heller läsa av den med VAG-COM.

Den är krypterad direkt från fabriken.




Fortsätter skriva envist.

Plockade isär skiten idag... som vanligt när jag plockar i något så går det mer sönder.

Nu rör sig varvnålen som om den har ryck och digitala klockan har tappat "streck"...

Om man ska köpa ett från skroten, räcker det då att gå på artikelnummer?

För tittar man i etka så står det att man måste beställa manuellt och att det viktigt att chassinummer stämmer eller nått sånt... ?

Vad ska jag göra ?

Efter att ha läst denna diskussion nu under ett par dagar kanske det är dags att man ger lite goda råd.

Sluta pilla och köp ett nytt kluster.

Visst kan du köpa ett från skroten om du hittar ett med samma artnr , men du måste ändå in på VAG med bilen för att koda nycklarna mot stöldskyddet.
Och forstätter du pilla mycket mer så åker nog bilen bärgare till VAG. (ytterligare en kostnad).
Dessutom så får du fel mätarställning om du nu mot förmodan inte hittar en på skroten med både rätt mätarställning och artnr.
Vill du du får mätarställningen fixad dessutom (finns folk/firmor som gör sådant EJ VAG) kostar det en slant.

Då kör vi lite matte : Kostnad för ett beggat kluster + Koda nycklarna mot detta för att övht kunna köra bilen + ev bärgare till verkstan + att du sökerligen vill ha rätt mätarställning = Garanterat en kostnad på 2500 - 3000:- innan bilen är körklar. (bilskotarna brukar vara duktiga på att ta betalt & grabbar som pillar mätarställning kan ta betalt också , bärgare vet jag tar betalt)

Och för dom pengarna (eller runt däromkring) har du ett nytt utbytes kluster + kodning utfört på VAG , dessutom GARANTI på både del och arbete.

Låt inte snålheten bedra visheten mer än den redan gjort.

Och ja stöldskyddet i din MK4 sitter inbyggt i klusteret (kombiinstrumentet) och NEJ du kan inte koda det själv med VAGCOM.

Tro mig efter 13 år på VAG har jag bytt mer än 1 kombiinstrument och kodat mer än 1 stöldskydd samt ibland gett ett och annat gott råd. ;-)
Man kan säga att jag vet på ett ungefär hur det fungerar & jag vet att grabbarna runt hörnet inte kodar nycklar. (För 10-år sedan fanns möjligheten på VAG bilar med rätt grejer men inte idag).

mtm
2009-06-16, 22:05
Du kanske ska ta och köpa dig en cykel istället? ;)

Har det... den är dessutom till salu... Aldrig pillat med den = garanterat hel.

Intresserad? ;)

Axelsson
2009-06-16, 22:09
Har det... den är dessutom till salu... Aldrig pillat med den = garanterat hel.

Intresserad? ;)

haha, visserligen så skulle jag behöva att införskaffa mig en cykel, men att åka till sthlm för det känns lite overkill... ;)

Nåja, nu ska jag inte "förstöra" nått mer i din tråd... =)

mtm
2009-06-16, 22:12
Efter att ha läst denna diskussion nu under ett par dagar kanske det är dags att man ger lite goda råd.


Äntligen! ;)


Mycket känner jag redan till.

Frågan är, ingår "parning", kodning av nycklar och inställning av mätarställning i priset för klustret?

Om inte, vad kostar då allt det?

Ett ny kluster på Din Bil tror jag går på ca: 2500:-

På skroten hittar man ett "nytt" kluster för ca: 1000-1500:-


Resten borde VAG-mekanikern som hjälpte mig idag (ang. klustret) säkert kunna hjälpa mig med.

Det var nämligen han som tipsa mig om att köpa ett från skroten. :)


Dock är ju det där med mätarställningen ett problem.


Citat från VWVortex:

"
Can the dealership correct the odometer?
No, unless the cluster has less than 100km (62 miles) on it. Then they can roll it forward once to match your car’s correct mileage. The dealership cannot reset the odometer to zero, or roll it forward or backward under any other circumstances.

I have a VAG-COM. Can’t I change the mileage myself?
If you have the cluster’s SKC and the odometer reads less than 100km (62 miles), yes, you can do the same thing the dealership can do: change the odometer once, and only by going forward.
"

Stämmer det? Då kan jag ju lika gärna köpa ett nytt. Vill varken sänka eller höja mätarställningen vid ett köp av beggat kluster. Och att hitta ett som inte gått mer än 10 mil kan bli svårt...




Låt inte snålheten bedra visheten mer än den redan gjort.



Det där var elakt och onödigt.

Jag är inte snål - jag är fattig.

Utöver det har jag garanterat sparat många tusenlappar på att fixa bilen själv istället för att lämna in den varje gång.

Men framförallt har jag lärt mig sjukt mycket, kunskap som jag bär med mig resten av livet.

Sen anser jag att det inte finns något bättre sätt att lära sig än att pilla sönder saker och se efter hur det funkar på insidan.

Teori i all ära, men praktik trumfar i längden.

Och det från en som läser på KTH! HAHA...

Henrik.M
2009-06-16, 23:50
Äntligen! ;)


Mycket känner jag redan till.

Frågan är, ingår "parning", kodning av nycklar och inställning av mätarställning i priset för klustret?

Om inte, vad kostar då allt det?

Ett ny kluster på Din Bil tror jag går på ca: 2500:-

På skroten hittar man ett "nytt" kluster för ca: 1000-1500:-


Resten borde VAG-mekanikern som hjälpte mig idag (ang. klustret) säkert kunna hjälpa mig med.

Det var nämligen han som tipsa mig om att köpa ett från skroten. :)


Dock är ju det där med mätarställningen ett problem.


Citat från VWVortex:

"
Can the dealership correct the odometer?
No, unless the cluster has less than 100km (62 miles) on it. Then they can roll it forward once to match your car’s correct mileage. The dealership cannot reset the odometer to zero, or roll it forward or backward under any other circumstances.

I have a VAG-COM. Can’t I change the mileage myself?
If you have the cluster’s SKC and the odometer reads less than 100km (62 miles), yes, you can do the same thing the dealership can do: change the odometer once, and only by going forward.
"

Stämmer det? Då kan jag ju lika gärna köpa ett nytt. Vill varken sänka eller höja mätarställningen vid ett köp av beggat kluster. Och att hitta ett som inte gått mer än 10 mil kan bli svårt...

Inkodning brukar inte ingå när du köper ett nytt instrument , däremot kan du säkert få ett bra pris om du ber den verkstad du köper av även byta det. (tippar på ca 500:- för ur/in mont + kodning)
Mätarställningen förs över från det gamla till den nya + övriga vesäntliga värden för att din bil ska vara sig själv , och den går även att knacka in manuellt eftersom klusteret du får är nytt. (Kriterierna för manuell inknakning av mätarställning är du ju redan medveten om).


Det där var elakt och onödigt.

Jag är inte snål - jag är fattig.

Utöver det har jag garanterat sparat många tusenlappar på att fixa bilen själv istället för att lämna in den varje gång.

Men framförallt har jag lärt mig sjukt mycket, kunskap som jag bär med mig resten av livet.

Sen anser jag att det inte finns något bättre sätt att lära sig än att pilla sönder saker och se efter hur det funkar på insidan.

Teori i all ära, men praktik trumfar i längden.
Och det från en som läser på KTH! HAHA...

"Låt inte snålheten bedra visheten" är inte alls elakt & jag skriver det ofta & jag har ofta belägg för det......som nu.
Hade du funderat över dom raderna tidigare hade du haft endast en glapp klocka samt mer pengar i fickan.
Eller har jag fel!?

Sen är jag också den som förespråkar "learning by doing" skillnaden är dock att jag har både betalt - verktyg - litteratur - tekniker på arbetsplatsen - tekniker i s-tälje - tekniker i tyskland att bolla med & tar jag mot förmodan ändå sönder något av misstag , så betalar inte jag kalaset utan det är någon annan.
Då är vi inne på biten "learning by listening" den är tråkig men ibland sparar den dig pengar och humör. .....det som funkar i teorin funkar inte alltid i praktiken.


Om du sen tycker jag är dryg och elak kan jag inte göra något åt saken....sanningen svider ibland.

mtm
2009-06-17, 00:07
"Låt inte snålheten bedra visheten" är inte alls elakt & jag skriver det ofta & jag har ofta belägg för det......som nu.
Hade du funderat över dom raderna tidigare hade du haft endast en glapp klocka samt mer pengar i fickan.
Eller har jag fel!?



Ja och nej.

Ja, OM du hade kommit med det rådet i ett tidigare skede.

Nej, för om jag alltid resonerade så, hade jag aldrig lärt mig något.

Dessutom har det inte kostat mig något... ännu... ;)





Sen är jag också den som förespråkar "learning by doing" skillnaden är dock att jag har både betalt - verktyg - litteratur - tekniker på arbetsplatsen - tekniker i s-tälje - tekniker i tyskland att bolla med & tar jag mot förmodan ändå sönder något av misstag , så betalar inte jag kalaset utan det är någon annan.
Då är vi inne på biten "learning by listening" den är tråkig men ibland sparar den dig pengar och humör. .....det som funkar i teorin funkar inte alltid i praktiken.



Förstår inte riktigt hur det där är relevant, men visst har du rätt.

Men det är väl mer lyckliga omständigheter eller bra förutsättningar än något annat.





Om du sen tycker jag är dryg och elak kan jag inte göra något åt saken....sanningen svider ibland.




Japp, det tycker jag. Nej, det kan jag inte. Man bestämmer själv hur man som person vill bli uppfattad av sin omgivning.

"The truth will set you free, but it will piss you off first!"

Nåväl, nu har vi glidit väldigt mycket off-topic tycker jag... :D

Ska prata med mecken imorgon och se vad han ska ha för att göra bytet.

mathias_gsi
2009-06-18, 17:36
Är det verkligen ingen som bytt nån lysdiod? Eller vet vilken modell som sitter där? Lyser dom blått eller är det vita med blå film i tavlorna?
Eller om nån har länk till nån som gjort det?

mtm
2009-06-18, 19:18
Jag prata med en kille i USA som håller på med panelerna.

Enligt honom så är dioderna "färgade", alltså, röda, blå, gula osv...

Kolla på VWVortex forumet, finns mycket info där.

mathias_gsi
2009-06-19, 11:01
La några timmar inatt på Vortex men jag kan inte hitta mer än två trådar som verkligen handlar om instrumentbelysningen och inte om alla olika varningslampor som kan tändas!
Tyvärr funkade inte bilderna som fanns i dom trådarna och det stod inget om vilken storlek eller typ av dioder som sitter där, däremot ska dom vara blå iaf...

Ingen som tagit isär och tagit bilder?
Eller som kan svara på om det ytmonterat?

mtm
2009-06-20, 11:33
Ingen som tagit isär och tagit bilder?
Eller som kan svara på om det ytmonterat?

Inga bilder tyvärr, men ja dom är ytmonterade.

mtm
2009-07-23, 01:50
Har beställt tid nu för att få skiten bytt. =)

Men då har jag en fråga.

Kan man uppgradera instrumenteringen på något sätt?

Jag har idag MFA-systemet men är sugen på antingen ett FIS eller det som sitter i R32:an.

Går det att byta "rakt av" eller behöver man byta andra grejjer runtomkring?

Henrik.M: Share the knowledge!