handdator

Visa fullständig version : Byta styrled Golf 1



D.E
2009-06-11, 21:20
Hur svårt ska det egentligen vara att byta styrleder på en Golf 1?

Räcker det med rörtång, slägga, skiftnyckel, värme, våld och vilja? Vad jag förstått är den pressad i navet med mutter och skruvad på styrstaget. Borde man då inte kunna slå ur den ur navet och sedan efter att ha värmt vrida loss den på något sätt? Jag har försökt. Att få ur den ur navet hel är mycket svårt (har ingen avdragare) och där jag kapade den strax ovanför navet så får jag ändå inte loss den från staget.

Några tips? Detta är lätt det svåraste jag stött på hittills med Nena...

Tacksam för hjälp
Dennis

D.E
2009-09-14, 20:34
Fortfarande åt helvete. Hela styrväxeln är nu lös och ligger i garaget men jag får inte av det. Ska det gå att ta bort på båda sidorna? Jag har hört något om att vänster sida ska vara helt stag eller något liknande.

Manny
2009-09-14, 22:10
Jag fattar inte mycket av din beskrivning. Men jag antar att du vill dela styrleden från styrstaget. Om det aldrig är bytt innan så är det inte delbart på förarsidan. Du måste byta hela isåfall.

D.E
2009-09-14, 22:36
Jag fattar inte mycket av din beskrivning. Men jag antar att du vill dela styrleden från styrstaget. Om det aldrig är bytt innan så är det inte delbart på förarsidan. Du måste byta hela isåfall.

Haha, ursäkta... Japp, jag vill ta bort styrleden från styrstaget. Eller jag måste ta bort styrleden från styrstaget då jag sågat av styrlederna.

Hela från gummidamasken och utåt? Det lät dyrt... Tack för hjälpen.

D.E
2009-09-15, 13:52
Kan jag ta passagerarsidstaget från min GLS -78 automat reservdelsbil och sätta på förarsidan på GTI-växeln med ny led?

Nommis
2009-09-15, 15:42
Detta har man ju svurigt över en och annan gång..
Har man inte bytt innan så är förar sidan´s styr led "pressad" elr vad man ska kalla det den är fast på styr staget och går inte att gänga av.
Jag har gått vild med vinkel slipen och slipat bort styr leden.
Tills man kommer ner till styr staget.
Och sedan dratt en skåra längs med och på så sätt spräckt styr leden.
Sen har jag svetsat på den nya leden.
Men man får vara ganska noga med att få den på samma ställe annars kan man få väldigt konstigt rattutslag.

Eller så byter du hela staget nu när du ändå har hela styrväxlen lös.

// Robin

Manny
2009-09-15, 18:15
Kan jag ta passagerarsidstaget från min GLS -78 automat reservdelsbil och sätta på förarsidan på GTI-växeln med ny led?

Går alldeles utmärkt. Tänk på att hela det "nya" staget ska vara en viss längd. Tror det va 36,5cm, står i handböckerna.
Hjulinställning görs endast på passagerarsidan.
Har gjort exakt samma sak på min gti.
Att svetsa är väldigt vanskligt på så viktiga ekar som styrstag. Kan bli konstiga härdningar i stålet, dessutom är leden i gjutjärn. Inte så skoj om hjulen helt plötsligt pekar åt varsitt håll.
Då kan räkna med en skrotad bil.

D.E
2009-09-15, 20:02
Går alldeles utmärkt. Tänk på att hela det "nya" staget ska vara en viss längd. Tror det va 36,5cm, står i handböckerna.
Hjulinställning görs endast på passagerarsidan.
Har gjort exakt samma sak på min gti.
Att svetsa är väldigt vanskligt på så viktiga ekar som styrstag. Kan bli konstiga härdningar i stålet, dessutom är leden i gjutjärn. Inte så skoj om hjulen helt plötsligt pekar åt varsitt håll.
Då kan räkna med en skrotad bil.

Härligt, då blir det gratis. :) Kostar bara arbete.

Tack för hjälpen Nommis också men jag kör nog hellre på den andra metoden då det varken kräver särskilt mycket våld eller svetsning.