handdator

Visa fullständig version : Lossa kjolar, Bakspoiler, frontläpp Golf V gti



mr_mike
2009-06-11, 08:43
Hej.

Har nu bokat tid för nedlackning. Gjorde upp med lackeran att jag lossar alla delar själv så får jag det sjukt mycket billigare.

Så då till frågan hur lossar jag dessa delar.

Sido kjolarna: lossas med skruv i främre samt bakre hjulhus samt dubbelhäftande tejp, Något mer???

Frontläpp: Går det seperera denna ifrån resten av fronten ? Isåfall hur? Har kollat lite under och det ser ut som att det ska gå iallfall.

Bakspoiler: Samma här går det seperera det svarta ifrån det orginal lackade??? Ser också ut som att det ska gå isåfall hur???


Tacksam för alla svar och tips.

PS: bilder kommer på den när lackeringen är utförd :)

///Micke

Fredrix
2009-06-11, 09:02
Var ett par år sedan, så minnet är väl inte 100 men:

Sidokjolar: När skruven är borta, börja i bakkant och bänd ut kjolen försiktigt så du kommer mellan med skalpell/smal kniv för att skära av tejpen och jobba dig frammåt.

Frontläpp: Du får demontera hela fromten, läppen sitter i-hakad. ( har du en svart bil så funkar det att ha den olackad ) Fronten är inte svår att få bort, det löser sig om man börjar.

Bakkjol: Sitter väl ett par skruv rakt under och ev något i hjulhusen. Den sitter också i-hakal liksom fromtläppen. Vid montage så använde jag mig av en liten träkloss med lina för att få i de hakar som sitter i mitten ( under reg.plåten ), måste ha något så att inte överdelen flexar när hakarna skall tryckas i.

Lycka till !

mr_mike
2009-06-11, 11:03
Var ett par år sedan, så minnet är väl inte 100 men:

Sidokjolar: När skruven är borta, börja i bakkant och bänd ut kjolen försiktigt så du kommer mellan med skalpell/smal kniv för att skära av tejpen och jobba dig frammåt.

Frontläpp: Du får demontera hela fromten, läppen sitter i-hakad. ( har du en svart bil så funkar det att ha den olackad ) Fronten är inte svår att få bort, det löser sig om man börjar.

Bakkjol: Sitter väl ett par skruv rakt under och ev något i hjulhusen. Den sitter också i-hakal liksom fromtläppen. Vid montage så använde jag mig av en liten träkloss med lina för att få i de hakar som sitter i mitten ( under reg.plåten ), måste ha något så att inte överdelen flexar när hakarna skall tryckas i.

Lycka till !



Tack för tipsen. Men fattar inte det där med hakarna riktigt ???? Borde väl gå att trixa loss eller? Känns jävligt surt att behöva riva ner hela fronten. Iofs kanske det inte är så svårt som man tror.

///Micke

frollan
2009-06-11, 11:43
får man fråga vad du har fått för pris?

Mvh Fredrik

mr_mike
2009-06-11, 12:47
får man fråga vad du har fått för pris?

Mvh Fredrik

Klart du får 3loppor :)

De får ju lägga ett rätt rejält jobb på skiten då ytan är ruglig, så slipa och spackla i 3omgångar skulle han göra...

///Micke

Fredrix
2009-06-11, 15:45
Tack för tipsen. Men fattar inte det där med hakarna riktigt ???? Borde väl gå att trixa loss eller? Känns jävligt surt att behöva riva ner hela fronten. Iofs kanske det inte är så svårt som man tror.

///Micke

Nja, "hakarna" är bara snäppfästen.
Tycker att det är smidigare/snabbare att plocka bort fronten, sitter bara med några skruv och sen kan man dra ut hela.
Lättare att få bort läppen och montera denna när fronten är fri.

mr_mike
2009-06-11, 21:37
Nja, "hakarna" är bara snäppfästen.
Tycker att det är smidigare/snabbare att plocka bort fronten, sitter bara med några skruv och sen kan man dra ut hela.
Lättare att få bort läppen och montera denna när fronten är fri.

Ok så är det någon form av clips då eller??? man behöver inte lossa strålkastare osv fram va??? Ska lämna in skiten en Måndag och behöver bilen i veckan det är ingen fara att åka utan spoile fram eller???


///Micke

Fredrix
2009-06-11, 22:40
Nej, strålkastarna behöver du inte röra.
Här har du bilder på hur det går till:
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3443678

Ja, det går bra att köra utan front. Spolarburken blir tom eftersom du måste lossa slangen till strålkastarspolningen. Kör du utan front så kom ihåg att inte köra så fort om du har innerskärmarna kvar. När jag körde utan så la sig ena innerskärmen mot hjulet och nöttes ner. Annars så går det ju fort att montera fronten igen när läppen är borta.

mr_mike
2009-06-13, 08:53
Nej, strålkastarna behöver du inte röra.
Här har du bilder på hur det går till:
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3443678

Ja, det går bra att köra utan front. Spolarburken blir tom eftersom du måste lossa slangen till strålkastarspolningen. Kör du utan front så kom ihåg att inte köra så fort om du har innerskärmarna kvar. När jag körde utan så la sig ena innerskärmen mot hjulet och nöttes ner. Annars så går det ju fort att montera fronten igen när läppen är borta.


Tack för kanon info, Finns det bilder på hur man lossar bakspoiler också?

Ska försöka att inte köra med bilen under tiden delarna är på verkstad tänkte jag. Men vem vet man kanske måste hehe.


/Micke