handdator

Visa fullständig version : få bilen lite piggare, utan att ändra programvara och"chippa"



Danielffs
2009-06-08, 19:57
låter det sig göras? allt helt orginal.

Golf4 gti 180hk -03

Mvh!:)

Henrik.M
2009-06-08, 20:09
Serva och håll efter den regelbundet.

Bästa budgettrim tipset.

Cullberg
2009-06-08, 20:28
Att chippa brukar vara både ett hyffsat billigt och enkel sätt att förändra bilens karaktär på annars!!! Får man fråga varför du inte vill göra det? Annars kan du såklart byta hela avgassystmet ifrån turbon men då brukar man ändock rekomendera att ändra programvara

Danielffs
2009-06-08, 20:48
jaa självklart

jag hade inte tänkt att ha denna bil som ett projekt och byta massa saker.
utan ha som bruksbilen typ... vill vara så snäll mot maskineriet som möjligt med.

Skulle jag göra det skulle det vara en "snäll" ändring av programvaran:P

om det nu finns.. mindre ökat antal hk behöve kanske inte betyda snällare mot maskinen...

Sn00k
2009-06-08, 20:49
att trimma en modern motor utan att göra ändringar i programvaran för motorstyrningen.. ren idioti.

får man fråga varför skulle du skulle vilja göra något sådant?

lambda och knacksensorer kan säker kompensera för sportfilter.. möjligen ett något större avgas.. men minsta ändring så töjer du marginalerna.. och så en varm sommardag så har du smälta kolvar, skrotad turbo mm billigt att vänta dig.

det finns sätt att göra det.. att höja volymetriska verkningsgraden på grundmotorn långt förbi 100% och få ut mer effekt på samma tillsatta bränsle.. men det krävs enorm kunskap och åratal med efterforskning för att åstadkomma det.. så det är inget att gå in på här.

Danielffs
2009-06-08, 20:59
alltså, läs igenom igen så tror jag nog du ser varför jag inte ville göra sånna ändringar=)

man kan säga såhär, så snäll effektökning som möjligt.

inte nödvändigtvis effektökning heller, bara rappare:)

Sn00k
2009-06-08, 21:14
hehe, ja, om du kollar tiden så var ditt inlägg var inte postat när jag svarade.. men då vet vi =)

finns många chip-tillverkare som siktat på att inte "MAXXA" laddtryck mm för att få bra peak-siffror å kunna sälja chip, utan siktat på hållbarhet istället och hållit sig inom gränserna för vad turbo mm klarar.. påverkar inte slitaget nämnvärt, men prestandan mycket, även soppa-ekonomin.

Danielffs
2009-06-08, 21:29
har du några sånna fabrikat i huvudet?=)

Sn00k
2009-06-08, 22:12
hmm.. tja.. tittar man lite på va amerikanarna skrivit i på vw-vortex mm forum så är APR eller revotechs chip kanske nått att titta på?

mejn
2009-06-08, 22:16
Mindre diameter på hjulen, noll effektökning men lite piggare/rappare.

Danielffs
2009-06-09, 00:00
Mindre diameter på hjulen, noll effektökning men lite piggare/rappare.


hehe bra där!:)

Danielffs
2009-06-09, 00:33
hmm.. tja.. tittar man lite på va amerikanarna skrivit i på vw-vortex mm forum så är APR eller revotechs chip kanske nått att titta på?


Okej, aldrig hört talas om dom, finns det på svenska marknaden?

Mattias
2009-06-09, 00:38
intercoolern är väl investerade pengar i bilen, orginal är knappast någon höjdare.
Med det kommer antagligen inte ge dig några magiska siffror i bänken, men kanske något rappare en varm sommardag...

Danielffs
2009-06-09, 00:49
heehn vilka har passande sånna då?

Mattias
2009-06-09, 00:54
heehn vilka har passande sånna då?

Ska du köpa färdiga "kitt" kan det nog bli ganska så dyrt, har du kunskap och tillgång till svets blir det betydligt billigare.

www.dahlbackracing.se bör ha färdig kitt att köpa.

Sn00k
2009-06-09, 01:31
dessa verkar tämligen seriösa med sin programvara..

http://www.revotechnik.com/

GTI G60
2009-06-09, 08:18
Blir svårt, men tänk att bilen slits ju inget mer förutom dom gångerna du utnyttjar den extra effekten du har fått, bilen blir helt annurlunda med chip, den är ju typ strypt org och känns som den borde göra med ett bra chip...
Annars så är det att riva ut Allt i bilen, då kommer den bli rappare och kännas mycket snabbare när det brötar mer ;)

Lilla_Vargen
2009-06-09, 10:38
Ok, då kommer jag med mitt bidrag...

Lätta, lätta och lätta!
Det är enklaste (lättaste) sättet till en rapp men otrimmad bil.

Tips på vägen är ju:
* ingen tung och fet stereo
* stereo och högtalare överhuvudtaget (mp3 o lurar)
* mindre/lättare batteri
* lättare förare
* lättare hjul (vissa 18" väger ju bly jmf med tex 15")
* reservhjul? finns ju punkaspray
* 14 polare i baksätet
* baksätet
osv....

Dock BÖR tänkas på är att om detta urartar så minskar "komforten" i bilen men jag kan GARANTERA att den blir rappare + snällare mot drivlinan pga viktminskning.

TheDeadDorkster
2009-06-09, 10:47
Enklaste sättet är som Lilla_Vargen säger: Lätta på bilen.

Eftersom det är en bruksbil så är det smådetaljerna du då borde ta bort.

Annars finns dom grova sakerna du kan ta bort: Dörrpaneler, Alla säten förutom din, mattorna, panelerna, hela AC:n, osv.

Premis
2009-06-09, 13:28
"det finns inga genvägar till det perfekta ljudet hörrö". /Farbror Barbro

Så sant som det är sagt :)

Danielffs
2009-06-09, 14:11
Svåra är ju att man väger ca 100pannor och ska till att sätta in en större stereo:P

men reservhjulet kanske...
får väll leta efter nån "snäll"programvara då som inte tar ut max.

mr_mike
2009-06-11, 09:51
Jag bor i Jönköping och har hört att det ska finnas en tuning firma i Vrigstad som chippar VW. Någon som vet något om detta ????

Är lite sugen på mer power i min Gti V :)


///Micke

ThomasT
2009-06-11, 10:25
Jag bor i Jönköping och har hört att det ska finnas en tuning firma i Vrigstad som chippar VW. Någon som vet något om detta ????

Är lite sugen på mer power i min Gti V :)


///Micke

Om du bor i Jönköping så är det ju nära till Borås och välrenommerade www.ace-competition.com .

razer
2009-06-11, 10:44
Ett annat alternativ är att åka till Turbocenter som också har ett gott rykte.
http://www.turbocenter.se/

ThomasT
2009-06-11, 11:46
Ett annat alternativ är att åka till Turbocenter som också har ett gott rykte.
http://www.turbocenter.se/


Lite långt att åka till stockholm kanske, men här uppe hade jag nog valt www.pm-racing.se för VW/Audi.



.

Kukan
2009-06-13, 14:41
Du bor ju i Enköping så kolla med JM Bilservice tror jag dom heter, dom är åf för Racimax.