handdator

Visa fullständig version : Lite bekräftelse angående fel?



gnytt
2009-06-08, 00:08
Håller på att starta upp mitt mk2 projekt. Har bytt stift (ngk R platina laser) eller vad dom nu hette, Motorn är en abv från corrado vr6.

Kör tankpump plus 044 pump, Någon som vet vilken volt där ska ligga på pumparna vid belastning?

Problemet, den startar ej.

Har kollat bränsleslangen som går in i fuelrailen och där ligger tryck plus att där kommer soppa.

Har kollat gnistan och gnista är där, kablar är fina och stift helt nya.

Skruva upp det ena stiftet och det var torrt och lukta inte ens bensin, alltså öppnar inte spridarna och att 6 spridare skulle ha gått sönder är orimligt. Men måste tyda på att spridarna inte får signal, och detta sker väll genom data/insprutningsboxen så börjar misstänka att denn är sönder.
Någon som tror samma sak?

Mvh/ Kibbe

T-mek
2009-06-08, 00:21
Har du spänning till spridarna? De styrs på jordsidan av boxen, så om inte matningen är i ordning så öppnar de inte.

Angående bränslepumparna så ska de ha så nära batterispänning som möjligt, men det brukar kunna krypa ner mot 10-11 volt om man ej har motorn igång.

mtm
2009-06-08, 00:34
Ingen aning hur den motorn funkar, men kolla vevaxellägesgivaren.

Norpan
2009-06-08, 09:13
Finns det gnista så ska även spridarna gå.
Det är inga fel på vevaxelgivaren om du har gnista mao.

Däremot matningen till spridarna skulle jag tro på

gnytt
2009-06-08, 15:48
Nja okej, menar du matningen av soppa eller ström till spridarna då, har ierförsig inte mätt trycket på bränsleledningen men pös på bra när jag lossa slangen och där kom bensin så fuelrailen borde ju få soppa i alla fall, pumparna är helt nya också? Jo gnista var där.

Mvh

gnytt
2009-06-09, 04:00
Ska mäta trycket imorgon men en fråga till, vilken av anslutningarna till fuelrailen är tilförsel-anslutningen, den som går in i fuelrailen eller den som kommer från btr-en?

gnytt
2009-06-09, 06:00
Fundera på en sak till.
Är väll inte så att jag måste koppla in kabelstammen som går till blinker och ljusen fram så det sitter någon form av startspärr eller något för att den kretsen är bröten? Tycker detta verkar vara väldigt långsökt=S

Ingen som tror det kan vara databoxen som är trasig, vilka fenomen kan annars uppstå om denna är kass?

Och som sagt vilken av anslutningarna till fuelrailen ska soppan tryckas in i. Är ju en som går rakt in i fuelralien på vänster sida framifrån sett och sen går det ju ut ett rör på höger sida där bränsletrycksregulatorn sitter som seda mynnar ut under det röret som går direkt in i fuelrailen?

Mvh

ypzilon
2009-06-09, 07:12
Inkommande bensin ska gå rakt in, returen går via BTR.
Varför inte börja med kolla om du har 12V på spridarna innan du börja fundera på om boxen lagt av?

gnytt
2009-06-09, 14:45
Har mätt på spridarna och hade typ 4 volt.

Mvh

gnytt
2009-06-12, 00:03
Okej, då var det problemet löst. Bytte databox samt pump i tanken, koppla förbi 044 pumpen och vips så starta hon och bränsletrycket flög upp på normalt igen, förmodligen pumpen i tanken som kärvat så 044 fick dra soppan igenom både tankpumpen och ut i ledningarna så därför det kom soppa med fel tryck.

Tänkte på en sak.
När jag startade den tickade den en del kan detta bero på att den stått med 1 liter olja några månader sen tömde jag den litern och hälde jag på ny olja samt bytte filter, så oljan inte hunnit smörja och gå runt i motorn än?

Mvh