handdator

Visa fullständig version : Hög vatten temp gti 2,0i 16v 1995? Hjälp!!



Mikegti
2009-06-07, 18:47
Hallå
Har lite hög temp på maskin ligger precis under 100grader på tempmätaren misstänker att termostaten hängt sig eller så visar givaren fel.
Olje tempen normal ca 88-95grader.
Men var sitter givaren som ger signal till tempmätaren i instrumenteringen!
Har ryckt ur alla jag hittat men det visar fortfarande på mätaren i instrumenteringen den analoga menar jag!
Ska ut och köra bilen varm nu och känna nere vid temostat huset om det är varmt även efter vatten pumpen in mot botten i kylaren!
Tacksam för snabba svar!
MVH Mikael

Mikegti
2009-06-07, 20:03
Verkar vara termostaten som fastnat i stängt läge för det är kallt efter den in mot kylaren!
Inget roligt jobb att byta den med tanke på att ac kompressor och servopump är ivägen!
Vill gärna veta tempgivarens placering ändå!
Mike

Mikegti
2009-06-09, 21:51
Termostat bytt felet kvarstår. Kylaren renspolad inga stopp där! Måste vara vatten pumpen eller va tror ni?
Flödar dåligt i expansionskärlet!
Mike

Mikegti
2009-06-11, 17:10
Nu är även vatten pump bytt inget fel på den gamla och problemet kvarstår.
Har ni några ideer vad som är fel blir tokig snart!
Tagit loss vatentemp givaren i kylaren och spolat vatten kommer direkt i nedre kylslang plugga den och kylaren fyller upp så det rinner ut i det övre kylslangen.
Då borde det ju inte vara stopp i kylaren!
Langen i botten är helt kall när man kör den övre blir varm kupé värmen funkar full cirkulation där! På onsdag tar vi bort termostaten för att se om vi får cirkulation över kylaren.
HJÄLP

Mikegti
2009-06-12, 11:11
Ideer????

Junfors
2009-06-12, 11:28
En ide kan ju vara locket till kylarbehållaren som kan ge massa konstiga fel om det inte funkar som det ska.

Du har inte övertryck i systemet så det kan vara dålig topplockspackning?

Tipset är att prova ett annat expansionskärlslock först i alla fall.

Svara gärna om det ger nån skillnad.

Mikegti
2009-06-12, 14:17
Provat att köra utan lock ger ingen skillnad inget inbyggt tryck vad det verkar.
mike

Mikegti
2009-06-12, 14:19
Topplocks packning ok försvinner inget vatten och oljan är fin!

Junfors
2009-06-12, 15:21
Problemet med locket är snarare att du inte får det tryck som du ska ha i systemet vilket ger konstiga effekter. Testa ett lock från en annan bil eller köp ett nytt tycker jag, har upplevt konstigheter med det och läst om ännu värre. Så det är ett tips att testa.

Toppackningen var en annan fråga men då är det nog inte problemet, testa nytt lock ändå är mitt förslag.

Mikegti
2009-06-12, 22:42
Ok jag köper ett nytt lock på måndag. Har lagt ut 3000kr i verkstads besök nu så ett lock känns som ett kap

Junfors
2009-06-12, 23:02
Har du mätt upp oljetempen med nåt annat än orginalmätaren? Jag hade samma bil med samma motor av -94:a års modell och där var det tvärtom, mätaren visade lite lägre temp än vad det var i systemet...

Byt kylarlock ändå tycker jag, småpotatis i sammanhanget.

Mawe
2009-06-13, 09:10
Ett tips är att kolla mätarhuset.. De har för vana att klydda med just tempmätaren..

På min GTI var det dock tempmätaren som var felet, så efter att jag bytt den så visade mätaren korrekt temperatur igen! Kostar 80 kr på Mekonomen eller lite över 200 på VAG.

Bakom cirkeln finns tempgivaren till instrumenthuset.. Syns inte så bra, men det var den bästa bilden jag hade...

http://mawe.theworldisyours.se/#0.15

Mikegti
2009-06-13, 20:52
Ett tips är att kolla mätarhuset.. De har för vana att klydda med just tempmätaren..

På min GTI var det dock tempmätaren som var felet, så efter att jag bytt den så visade mätaren korrekt temperatur igen! Kostar 80 kr på Mekonomen eller lite över 200 på VAG.

Bakom cirkeln finns tempgivaren till instrumenthuset.. Syns inte så bra, men det var den bästa bilden jag hade...

http://mawe.theworldisyours.se/#0.15

Den visar nog rätt men kylaren är kall!

Mikegti
2009-06-14, 15:48
Nu har jag provat med ett expansions kärls lock från en annan golf 95:a tyvärr samma fel fortfarande. Kylaren kall lika så den nedreslangen den övre är varm och kupé värmen funkar perfekt!
Mike

Manny
2009-06-14, 15:54
Går vattenpumpen på rätt håll?

Mikegti
2009-06-14, 16:42
Går vattenpumpen på rätt håll?

Isåfall går hela motorn baklänges!!!

Manny
2009-06-14, 17:58
Njaa, en viss herre här på forumet hade fått sin multiribrem på fel sida om remhjulet på vattenpumpen, vilket gjorde att den gick på fel håll. Och det hade gett mycket märkliga fenomen.

Mikegti
2009-06-14, 18:52
ok men denna drivs ej av multi remmen det gör ac kompressor och generator.
Vanligt kilrem för vattenpump och servopump utan spännrullar!
MVH Mike

Mikegti
2009-06-18, 08:53
En olycka kommer sällan ensam. Meken påtalar rost hål i servorör på trycksidan som fuktar hydralolja. Skitkul finns inte att få tag på på skroten har kollat lagabasen och ringt dom lokala firmorna. Ingen tar rätt på dessa.
Fanskapet kostar 2500kr på vag och finns ingen annan stans. PGA detta kan vi inte testa om det blev cirkulation på glykolen efter att termostaten blev urplockad för nu är servoröret demonterat.Återkommer efter semestern skiter i detta och drar till spanien!
Trevlig sommar alla "Golfare"