handdator

Visa fullständig version : Oljeläckage 16V Nu med bild!!!



Joda
2009-06-02, 02:14
I en annan tråd så har jag skrivit om mitt problem med oljetråget. Med största sannolikhet så kommer inte oljan därifrån. Nytt tråg, ny gummipackning. Fortfarande lika mycket läckage mellan motor och låda.

Har haft ner växellådan idag. Hittade inget läckage!! Återmonterade med bra silicon. Bytte inte packboxen, Då den byttes då motorn byggdes. Man kan tycka vad man vill om det. Hade bytt den om det funnits hemma hos leverantörerna idag.

Misstänker att oljan kommer uppifrån motorn.

Har läst om läckande fördelare på 16V. Men jag ser ingen olja därifrån. Kan det vara så att oljan letar sig obemärkt neråt. Det är ju dessutom när oljetempen blir 70-80 grader som det börjar läcka. Då är ju oljan väldigt tunn och därmed lite lätt osynlig :)

Oljetrycket är normalt (i alla fall nere vid filtret)

Vevhusventilationen SKA inte vara tät. Den är nybyggd.

Jag måste ha hjälp med detta. Annars blir det inget BugRun. :(

/Johan

pekka kiiskilä
2009-06-02, 13:26
Har du letat efter läckan med spegel på baksidan av motorn samt att det kan läcka från oljekontakten på sidan av blocket,
Jag fick byta sumpen på min 16v den var ett litet jack mot svänghulet det märktes när jag mätte upp den,

Byt sumpen om du har en extra så kanske det funkar.

Dave the brave
2009-06-02, 18:52
Har du kollat vid oljefiltret och däromkring?

razer
2009-06-02, 19:09
Har du kollat vid oljefiltret och däromkring?

och att oljefilterhållaren inte läcker mot blocket?

jooeell
2009-06-02, 23:21
och att oljefilterhållaren inte läcker mot blocket?

jag skulle nog säga samma sak att det kommer ifrån filterhållaren... du kan inte fixa en bild på där oljan är???

Joda
2009-06-03, 00:32
Ursäkta att jag inte varit närvarande. Har ju spenderat 8 timmar om dagen i garaget sista veckan.

Börjar också misstänka oljefilterhållaren. Eftersom att motorn lutar bakåt så rinner oljan just bakåt.

Kan inte påstå att jag ser att det läckt någonstans i den regionen, men oljan är ju som sagt som vatten vid högre temperaturer.

Oljan är i stort sett överallt. :/

Den kommer i alla fall rinnade mellan tråg och block.

Har som sagt bytt tråg, packning, samt limmat om packningen som sitter bakom packboxen..

Får väl plocka isärlite prylar i morrn då. MÅSTE ju hinna till Bugrun.

Tack för alla tipsen. Gött att se engagemang nu när jag har bråttom

/Johan

jooeell
2009-06-03, 03:50
hehe min läckte där innan men nu har den fått en ny fin egenhändigt knackad packning =P

Joda
2009-06-03, 04:16
hehe min läckte där innan men nu har den fått en ny fin egenhändigt knackad packning =P

Ok!

Och oljan rann då så att den kom ut mellan motor och låda?

För övrigt så har jag lyst/kollat/kännt på många ställen i många många timmar. Det är inte utav lathet som jag frågar er. Jag har säkert ägnat 50-60 timmar åt detta och diverse andra småproblem som varit sedan jag startat up bilen.

/Johan

Joda
2009-06-03, 12:30
Jag har börjat att plocka isär oljefilterprylarna nu.

Ser inte ett spår av läckage. Däremot så har färgen på motorblocket lösts upp runt locket som sitter på fördelarens plats (8v fördelaren). Oljan har runnit in mellan motor och växellåda. Det har varit blött runt M8 bulten som håller "kråkfoten". Inga mängder har observerats dock.. Knepigt..

Jag lossade locket i alla fall. Där sitter ingen packning och ingen bussning som det ska vara enligt vagcat.com Hmm..

Ska genast åka och beställa prylarna. Misstänker att det inte kommer att bli tätt ändå.

/Johan

jooeell
2009-06-03, 13:12
där har jag också varit med om att det läckt men jag satte en oring där sen var det tätt

Joda
2009-06-03, 14:04
där har jag också varit med om att det läckt men jag satte en oring där sen var det tätt

Nu kan det givetvis skilja beroende på hur plana ytorna är.. Men hur mycket läckte det på den bilen du satte dit en O-ring?

Som sagt bussningen och någon form utav "pinne" saknas. Uppenbarligen så kan man köra utan dessa. Men finns det risk för att drevet till oljepumpen hoppar loss?

Det var 3-4 år sedan jag monterade ihop motorn. Minns givetvis inte så mycket av hur allt satt och hur det såg ut. Borde inte missat en så stor pryl som den bussningen.

/Johan

Joda
2009-06-03, 14:29
Hittade en riktigt bra bild i datorn.
http://memimage.cardomain.com/ride_images/1/3180/421/7947710077_large.jpg

De röda pilarna visar potentiella ställen där det kan läcka. Gissar att det är olja bakom "frostpluggarn".

Den blå pilen visar vart jag TROR att oljan kommer ut. Sedan sprids den vidare runt halva oljetråget. Åker man dessutom ut och kör så sprids den givetvis ännu värre.

Klantigt som f_n av mig att inte kolla närmare på dessa när jag hade nere lådan. Men men.. när man står där trött och hungrig så tänker man helt klart sämre.

Vad tror ni om dessa ställen?

/Johan

jooeell
2009-06-03, 15:25
bakom fryspluggen sitter balansaxeln som driver oljepumpen...

Mk1
2009-06-03, 15:39
På en jetta jag hade en gång, läkte det från den lilla frostpluggen, som den övre, högra pilen pekar på.

Sebbe
2009-06-03, 19:21
Jag hade problem med läckage mellan låda och block innan jag rev ur motorn i vintras. När jag satt ihop allt igen, med nya packningar överallt läckte det ännu värre från samma ställe. Antagligen från vevaxeln, men det är omöjligt att se. I alla fall, det gav sig efter ca 20 mils körning, nu läcker det inte en droppe.

Joda
2009-06-03, 20:11
På en jetta jag hade en gång, läkte det från den lilla frostpluggen, som den övre, högra pilen pekar på.

Hm.. Undra om man kan täta det provisoriskt utan att klyva motor och låda. Exempelvis preparera en tunn tunn plåt med någon packningsmassa och klämma emellan. Låter billigt, men vet inte om jag orkar ta ner lådan en gång till denna veckan.

Man kanske tom kan starta motorn när man lossat på bultarna runt växellådan? Kan man då bända isär motor och låda lite så borde man kunna se läckaget.

/Johan

GTI-nissen
2009-06-03, 22:06
Jag hade läckage mellan låda och block, jag trodde att det var packboxen och det körde jag med i flera år eftersom jag var för lat för att ta ner lådan... I våras så var lådan nere för diffmontering och det visade sig att det läckte mellan "packboxhuset" och blocket eftersom "någon" hade glömt skruven längst ner till höger. Det läckte också för att det var gängpaj för en av trågskruvarna i aluhuset.

Ett nytt packboxhus (som numera hade gummilisttätning) från Mekonomen fixade läckaget. Otroligt skönt!
I det nya huset så hade de gängat för M7 för trågskruvarna, vilket inte var så bra eftersom tråget satt med M6. Nu har jag satt dit två M7 insex och man kan äntligen komma åt dessa på ett bra sätt när motor och låda sitter ihop. :-)

Rickard.v
2009-06-04, 01:36
Min 16V (abf) började läcka för någon månad sedan.
Hittade felet ganska fort, det försvann mera olja för varje dag som gick.

Oljetryckkontakten som sitter uppe på oljefiltret hade spruckit i plasten.
Det var vanligt sa de på vag.

http://www.vwgolf.se/album_pic.php?pic_id=9474

BALAN
2009-06-04, 02:08
Exakt den bytte jag på min idag :) Den läckte där flatstiftet satt.

Joda
2009-06-04, 15:27
Läckaget har varit sedan jag byggde motorn. Brydde mig inte så mycket om det eftersom att det kom ett par droppar ifrån tråget efter man parkerat.

Oljetrycksgivarna är det inte.

Tror inte heller på oljefilterhållaren. Var på väg att skruva ner den, men tänker inte lägga mer tid på det.

Satsar på att det är någon utav "frostpluggarna". Gissar att motorrenoveringsfirman lossade den stora pluggen när de bytta lager till mellanaxeln.

När jag drar mig till minnes så tyckte jag det var konstigt att det var oljesöl mellan den stora plåten och motorblocket. MEn kommer det ifrån "frostpluggarna" så börjar det låta logiskt. (Detta var alltså när jag hade nere växellådan tidigare i veckan)

Lådan ska plockas ner i kväll. Läckan ska tätas. I morrn ska det provköras. Önska mig lycka till. Årets BugRun hänger på detta.

För övrigt skulle jag behöva bussningen som ska sitta i fördelarhålet. Utlåning räcker. Den fanns inte hemma i sverige hos VAG. Verkar dumt att köra utan den. Har iofs kört 700 hårda mil utan.

/Johan

Joda
2009-06-05, 21:06
Inget läckage längre .. Satsar på BugRun i morrn.

/Johan