handdator

Visa fullständig version : Sportljuddämpare - Bora 1.8T



Maha
2009-06-01, 18:24
Är sugen att bygga om avgassystemet för att få LITE grövre dovare ljud.

Jag är inte ute efer ett catback sportsystem från Simons, Ferrita lr liknande, dels för att det verkar finnas mkt få färdiga system som har ändrör anpassade efter den eftermonterade bakläppen från Bora V6 som jag monterat.

Tanken är att ersätta den sista ljuddämparen i ett i övrigt original avgassystem med en burk på kanske 2,5 - 3".
Funderar på att offra en original bakljuddämpare för att använda krökarna som går över bakaxeln för att göra det enklare.

Jag vill som sagt inte ha högt ljud utan en dov avgaston...
Det jag funderar på är om det blir högljutt med en simons burk längst bak, jag har sådana liggandes (2,5 och 3") men man ser igenom den om man tittar in i dom så de är av fullflödes typ. Borde jag försöka hitta en ljuddämpare som är mer av "labyrint typ" för avgaserna för att undvika vasst och "smattrande" ljud?

Någon som har tips om någon lämplig ljuddämpare?

Borde väl vara 2,5 - 3" för att få en dov ton?

Ideer och synpunkter är varmt välkomna!

Tack på förhand!

Falcor
2009-06-01, 18:29
Apple Racing har bra grejer....aningen dyrare än Simons och liknande men värt pengarna...

Maha
2009-06-01, 19:18
Ska kolla, när jag tänker på saken så kanske det finns på autoparts i umeå...
Ljudet är det viktigaste, inget epamuller här inte ;)

Falcor, har du nån ide om det ska vara 2, 2,5" eller 3"?

foffa2002
2009-06-02, 10:32
väldigt svårt att få den tonen på k03

K03 slår bort det mesta av ljudet.

Du kan satsa på att sätta en liten 2.5 tums fullslödesdämp.
Dvs kapa bort orginel slutdämp och sätt på en "round" simons 2.5tum.

har monterat fullt turbo back 3 tum med enbart 1st oval dämp från simons och det går ändå inte att få ballt ljud :(

Maha
2009-06-02, 21:37
väldigt svårt att få den tonen på k03

K03 slår bort det mesta av ljudet.

Du kan satsa på att sätta en liten 2.5 tums fullslödesdämp.
Dvs kapa bort orginel slutdämp och sätt på en "round" simons 2.5tum.

har monterat fullt turbo back 3 tum med enbart 1st oval dämp från simons och det går ändå inte att få ballt ljud :(

Jag är ju bara ute efter lite mulligare grövre ljud, inget som dånar...
Originalburken har ju som nästen ett puttrande ljud som jag vill få bort, det är huvudsaken och då borde ju en 2,5" fullflödesdämpare sakta ner gashastigheten som borde ge ett jämnare, mindre puttrande ljud???

Så turbon tar bort så mycket ljud?
Om man skulle sätta en 2,5" fullflödes sista ljuddämpare på en 1,8T, och göra likadant på en 1,8i 20v 125 hk, skulle 1,8T då upplevas som "tyst" i jämförelse?