handdator

Visa fullständig version : Bilen går dåligt med lite bensin



Golf GTI Turbo
2009-06-01, 00:26
Min Golf IV GTI rycker å går på 3cyl ibland när det är dåligt med bensin i tanken. Men med halv tank eller mer bensin går den på alla 4cyl.
Kan det vara förpumpen som är trasig? Eller styrboxen? För laddtrycket har försvunnit.

Fors
2009-06-01, 12:49
Min Golf IV GTI rycker å går på 3cyl ibland när det är dåligt med bensin i tanken. Men med halv tank eller mer bensin går den på alla 4cyl.
Kan det vara förpumpen som är trasig? Eller styrboxen? För laddtrycket har försvunnit.


Låter verkligen som en förpump.
Stoppa ner huvudet i bagaget när en polare slår på tändningen. Pumpen ska gå i ett par sekunder.

Symptomet uppstår eftersom huvudpumpen själv får suga soppan från tanken genom returen. Vid lite soppa orkar den inte dra i sig det den behöver.

Henrik.M
2009-06-01, 21:35
Min Golf IV GTI rycker å går på 3cyl ibland när det är dåligt med bensin i tanken. Men med halv tank eller mer bensin går den på alla 4cyl.
Kan det vara förpumpen som är trasig? Eller styrboxen? För laddtrycket har försvunnit

Om bränslepumpen lägger av då lägger alla cylindrar av , så den saken kan man nästan utesluta.
Hade bilen varit 4 hjulsdriven hade man kunnat få det symtomen du skriver (bil går dålig eller inte alls under halv tank) om bränslepumpen som matar bränsle mellan kamrarna hade lagt av.
Men denna pump sitter som sagt bara på 4-hjulsdrivna bilar så den saken kan man också utesluta.

Om det är samma cylinder som lägger av konstant så hade jag satt mina kort på antingen en defekt spridare eller en t-spole som är på väg att dö.
Det senare är inte ett all för okänt problem.
Sen angående laddtrycket bör du kontrollera turbo så den är hel och snurrar , WG inte kärvar samt Magnetventilen. (N75).
Rätt vanligt att något av dessa grejer lagt av ifall bilen har avsaknad av laddtryck.

Bästa är om du kan får fram ett felminne på bilen.



Låter verkligen som en förpump.
Stoppa ner huvudet i bagaget när en polare slår på tändningen. Pumpen ska gå i ett par sekunder.

Symptomet uppstår eftersom huvudpumpen själv får suga soppan från tanken genom returen. Vid lite soppa orkar den inte dra i sig det den behöver.

Den har bara 1 pump och den sitter i tanken.